Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

For oss som hadde Fysikkeksamen FY2 5.6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Okei, løsningsforslag på del 2. Rettede deler med rødt. Tror kanskje ganske mange har gått i samme fella som meg med radiusen på LHC.

 

Gi beskjed dersom dere finner noen flere feil.

 

 

PÅ oppgave 3c fikk jeg en annen verdi for (pc)^2. Fikk noe med 10^-6

 

 

Synes oppgaven med marihønen var veldig teit. Har egentlig kollisjoner i makroverden nok til felles med mikroverden til at vi kan drøfte likheter? Eller var hele poenget med oppgaven å se hvor lite energi som ble frigjort i protonkollisjonen`?

Lenke til kommentar
Okei, løsningsforslag på del 2. Rettede deler med rødt. Tror kanskje ganske mange har gått i samme fella som meg med radiusen på LHC.

 

Gi beskjed dersom dere finner noen flere feil.

 

 

PÅ oppgave 3c fikk jeg en annen verdi for (pc)^2. Fikk noe med 10^-6

 

 

Synes oppgaven med marihønen var veldig teit. Har egentlig kollisjoner i makroverden nok til felles med mikroverden til at vi kan drøfte likheter? Eller var hele poenget med oppgaven å se hvor lite energi som ble frigjort i protonkollisjonen`?

 

Tror jeg og fikk 10^-6 på 3c faktisk. Poenget var vel det siste punktet du nevnte der.

 

 

 

Lenke til kommentar
Er ikke helt enig i den siste oppgaven, da farten burde være høyest før det har startet å virke noen friksjonskraft på strikket. Altså første gang han passerer punktet hvor det uelastiske tauet og det ustrukkne strikket henger uten påvirkning (10 meter + 12,4 m), dvs 22,4 m under broa.

 

 

Så lenge summen av kreftene nedover er større enn null vil fyren akselereres nedover. Når summen av kreftene blir null, blir a=0 og vi får maks fart, siden med en gang en beveger seg lenger ned enn det, vil summen av kreftene peke oppover og vi får akselerasjon oppover og dermed mindre fart

 

 

Ble litt langt, men tror det er kurant

Lenke til kommentar
Okei, løsningsforslag på del 2. Rettede deler med rødt. Tror kanskje ganske mange har gått i samme fella som meg med radiusen på LHC.

 

Gi beskjed dersom dere finner noen flere feil.

 

Ser ut som du har en feil på 3c) du har skrevet:

chart?cht=tx&chl= E^2 = 1,11 \cdot 10^{-6} + 2,26 \cdot 10^{-20}

 

Det skal være:

chart?cht=tx&chl=E^2 = 1,2321 \cdot 10^{-12} + 2,26 \cdot 10^{-20}

du har glemt å opphøye (pc)2

 

Svaret blir derfor 2E = 2,22 * 10-6

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

FIkk 4 jeg også, og er absolutt ikke fornøyd. Jeg følte meg sikker på 5, og hadde håpet på 6. Dret meg ut på heldagsprøven også (fikk 3), så står med to firere på vitnemålet i fysikk. Med tanke på at kun har fått under 6 èn gang tildigere i år i fysikk, så må jeg si det var ekstremt skuffende...

Lenke til kommentar
Jeg tror dere som klager på vanskelighetsgraden på denne eksamenen hadde slitt godt om dere hadde hatt min lærer i fysikk. Jeg har fått mellom 3- og 4- på alle prøvene i år, men fikk 5 uten problem på denne eksamenen. Må si meg godt fornøyd.

 

Lorentz :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...