Too Tall Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Hei. Har tenkt å prøve å overklokke prosessoren min for første gang. Har kjøpt meg ny og relativt billig kjøling av typen Cooler master Vortex 752 Hovedkort: Gigabyte P35-DS3L Cpu: Intel E6550 @ 2.33GHz Ram: Corsair CM2X1024-6400(2x1gb) Som sagt så er helt blank på dette området så vær vennlig å være tålmodig Takk for all hjelp Lenke til kommentar
Brian Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Anbefaler deg å søke opp hovedkortet ditt og prosessoren, så kansje du finner litt info rundt det på forhånd. Det er greit å ha litt grunnleggende kunnskap og forståelse for hva du gjør før du begynner, da blir det gjerne enklere å hjelpe også. Nå er du heldig å ha et gigabytekort med P35 brikkesett som er veldig stabil til klokking av E6xxx serien, iallefall utifra mine egne erfaringer. Last ned everest til og sjekke temperaturer med, og orthos til å teste stabilitet etter økt klokkefrekvens. Klokkinga foregår i bios hvor du hovedsaklig øker FSB (Front Side Bus). FSB virker inn på både klokkefrekvensen på cpu, da FSB x cpu multiplier = cpu frekvens (Ghz), og minnet styres av FSB samt en egen divider. Det mest vanlige er å kjøre minnet 1:1 med FSB, altså samme frekvens på minnet som FSB. Kjører du da opp prosessoren din til 3,0Ghz, så vil du ha en FSB på 428 med en cpu multiplier på 7x. Din cpu kjører standard med FSB på 333 og en multiplier på 7x noe som gir 333x7=2331Mhz. Minnet vil da kjøre på 856Mhz effektivt. Setter du minneforholdet til auto i bios vil det mest sannsyling sette seg selv til 1:1 etterhvert som FSB økes. I tillegg bør du gjøre deg kjent med resetting av cmos på ditt hovedkort. Hvis du skulle klokke for langt eller gi for lite spenning i forhold til klokkefrekvensen slik at pcæn ikke vil starte etter at du har lagret innstillingene, så må du resette cmos og som igjen nullstiller innstillingene. Dette står forklart i hovedkortmanualen din, let etter clear cmos, så finner du helt sikkert noe. Det er som oftest noen pinner som du setter en jumper på og kortslutter for å resette. Lenke til kommentar
Too Tall Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2009 (endret) Supert! Takk for god forklaring Fint å ha slike som deg som er villig til å hjelpe andre Endret 6. juni 2009 av Too Tall Lenke til kommentar
Brian Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Det er jo slikt forum er til for. Så du får bare spørre i vei om det skulle være noe. Var dette forståelig eller helt gresk? Lenke til kommentar
Too Tall Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2009 (endret) ja ikke sant. Veldig forståelig. Men fikk et lite problem. Lastet ned Prim95 istedenfor. Kjørte dette uten å ha fiklet noe i bios på forhånd. Men Prime95 låste seg så jeg måtte restarte pcen ved å trykke av knapp. Nå starter ikke xp, eneste som skjer er at den laster litt, så får jeg bluescreen og pcen starter på nytt Må vel instalere xp på nytt nå da? Edit: Fikset med en liten chkdsk /r i recovery Endret 6. juni 2009 av Too Tall Lenke til kommentar
Too Tall Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2009 Ok, da satte jeg opp cpu clock fra 333 mhz til 350 mhz Da endte jeg opp på 2,45 gHz. I følge speedfan holder temp seg på oppunder 50 grader ved 100% cpu usage(prime kjører torture test samtidig) Vet ikke helt om jeg bruker Prime95 riktig, men går bare på options og torture test. Vil jeg da få vite om den er ustabil? Hva blir neste steg? Bare gradvis øke cpu clock? Har minneforholdet på auto Lenke til kommentar
Bombasa Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 (endret) Det du også bør huske er og stille Vcore manuelt. Selv startet jeg på 1,4 volt og gikk ett steg opp men noen starter lenger ned. Når PCen blir ustabil. (henger seg, bluescreen, re-start) da er det på tide og øke Vcore ett hakk. Men det er veldig viktig at du ikke går for høyt. Stopp lavest mulig og følg temp. Ikke gå høyere enn 1,45 maks 1,5 men ved 1,5 kan du få redusert levetiden på CPU betraktelig ettersom jeg har skjønt. (er selv ingen ekspert, men det virker som det er mange andre flinke folk på forumet her Og ja neste steg er og øke FSB manuelt men i små hakk. Endret 6. juni 2009 av Bombasa Lenke til kommentar
Brian Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Elektromigrasjonen er ikke så nøye på E6 serien, da disse har større prouksjonsteknologi. Kjører selv min på 1,55v 24/7 og har gjort det i godt over et år uten problemer. Men så klart jo lavere jo bedre. Klokk så langt det går på stock vcore og se hvor langt du kommer. Deretter øker du vcore litt og litt og klokker litt lengre. Til slutt vil du merke at du må mate på med ganske mye ekstra vcore for minimalt med økning av klokkefrekvensen. Her er det da greit å stoppe da gevinsen av økt vcore blir liten, hold denne så lav som mulig, og sørg for at temperaturene er fine. 50 grader går helt greit. Nå kan du bare øke FSB i mindre steg oppover og følge med på hvordan det går. Så lenge minnet står på auto så skal den innstille seg til 1:1 av seg selv etterhvert. Åpne taskmanageren og sjekk at cpu belastinga er 100%, da blir de iallefall skikkelig kjørt. Prime95 tester stabiliteten på den måten at de belaster begge kjernene 100% kontinuerlig. Hvor lenge du bør la denne testen gå for å konkludere med at det er stabilt er veldig omdiskutert. Men min mening er at et kvarters tid i de aller fleste tilfeller er nok. Lenke til kommentar
Too Tall Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Ok, da er jeg oppe i 2,66 ghz Da er temp(ifølge speedfan) på 60 grader under torture test, men detter raskt til 40 grader etter stress. Kan jeg gå mye lenger da? Er ikke helt sikker på om jeg stoler på speedfan, tror bios viser en annen temp. Temp på cpu vises heller ikke i everest, står bare aux, hovedkort og disk temp. Endret 7. juni 2009 av Too Tall Lenke til kommentar
Brian Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Temperaturen øker ikke ved økt klokkefrekvens, men av økt vcore. Så lenge du ikke øker denne stort mer så skal det gå greit. Rundt 65grader kan du iallefall tenke på å roe ned vcore økninga. Men du er iallefall ikke langt unna maks vcore for et 24/7 oppsett, greit å ha litt margin også. På varme sommerdager kan temperaturene stige fort noen grader ekstra. Kjenn på kjøleribba når du har kjørt testen en liten stund også, så kjenner du fort om det er i nærheten av 60grader. Har du økt vcore noe i det hele tatt så langt? Synes det var lite med kun ca 300Mhz klokk hvis du må øke vcore i tillegg. Jeg klokka min E6850 fra 3,0Ghz til ca 3,7Ghz på stock vcore. Endret 7. juni 2009 av Brian Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Hvor lenge du bør la denne testen gå for å konkludere med at det er stabilt er veldig omdiskutert. Men min mening er at et kvarters tid i de aller fleste tilfeller er nok. Si en time så skal jeg tro deg. Et kvarter har aldri for meg vært nok, med veldig random bsod's i spill, encode mm. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Som sagt så er det veldig omdiskutert, derfor er det ikke noe fasitsvar på dette. Kommer helt an på bruken av pc'n også hvor lenge som bør aksepteres som stabilt nok. Har selv kun testa min i 15-20min +- ca, og den har kjørt helt stabilt i over et år. Men når du begynner å bruke pc'n som vanlig så er også dette en god indikasjon på om det er stabilt nok. Får du bluescreens når du spiller etterhvert så er det bare å øke vcore eller senke klokkefrekvensen. Endret 7. juni 2009 av Brian Lenke til kommentar
reger Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 "Temperaturen øker ikke ved økt klokkefrekvens" Dette stemmer ikke den øker men ikke like betydelig som ved økning i spenningen. Ved testing så sies set ca. 30min er greit, men personlig kjører jeg 30-120min ca. Har i værtfall aldri hatt problemer med stabilitet Lenke til kommentar
Brian Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Godt mulig det utvikles en anelse mer varme, men jeg har ikke merket en grad forskjell engang på økt klokkefrekvens på samme vcore. Nå har jeg riktignok vannkjøling, så det kan ha noe å si, men iallefall er temperaturøkninga så minimal at det ikke er noe å henge seg opp i. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå