Gå til innhold

[Løst]"Skikkelig" Nybegynner trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger litt hjelp til å velge et kamera som passer for mitt bruk nå og som kommer til å holde en stund fremover i tid!

Det har seg sånn at eg har egentlig planlagt å kjøpe kamera i langt over et år men har aldri fått surret meg til det. Har som oftest lånt et digitalkamera av damen eller familien når eg har vert på tur og thats it.

Har sett litt på speilreflekskameraer og vert litt innom fotobutikker osv for å få litt tips og råd men de er jo som oftest ikke helt objektive og snakker imot hverandre.

Har også sett litt på et kamera som heter "Panasonic Lumix G1" og han eg snakket med på japanfoto snakket varmt om dette kameraet og mente de kunne vere et godt kjøp for mitt bruk.

kan prøve å liste opp noen kriterier:

- forholdsvis lett å bruke

- prisklasse helst under 5000,- (student)

- vere greit å ta med seg (ikke for stort til å putte i en sekk og ta med på aktiviteter)

- raskt "oppstart" (ikke noe særlig med fikling før eg skal ta bilder)

- muligheter for å utvide senere dersom eg blir fotofrelst!

alle tips og synspunkter taes mot med stor takknemlighet!

hilsen en som kun har eid et engangskamera!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kan prøve å liste opp noen kriterier:

- forholdsvis lett å bruke

- prisklasse helst under 5000,- (student)

- vere greit å ta med seg (ikke for stort til å putte i en sekk og ta med på aktiviteter)

- raskt "oppstart" (ikke noe særlig med fikling før eg skal ta bilder)

- muligheter for å utvide senere dersom eg blir fotofrelst!

Olympus E-420/520 passer vel alle de kriteriene. Alle merker har forsåvidt forståelige kameraer i den klassen, men olympus har de minste hvis det er et poeng. Jeg er storfornøyd med mitt E-420.

Lenke til kommentar

takk for alle svar! får prøve å lese igjennom den linken eg fikk der oppe litt etterpå samt se om eg finner ut litt om det Olympuskameraet!

Har sjekket litt anbefalinger og Canon eos 1000D (?) virker som mange anbefaler som et nybegynnerkamera. Hva er egentlig de store fordelene/ulempene ved å velge dette kameraet i forhold til det eg "falt" litt for, Panasonic Lumix G1. (sånn som eg har forstått det er dette to forskjellige kameratyper? Speilrefleks og noe som ligger mellom kompakt-/spelreflekskamera ?)

Hadde vert fint å få litt meninger på dette og eventuelt andre eg burde gå for, da "dere" sikkert er litt mere objektive enn noen som prøver å selge meg et kamera!

Nå vet eg heller ikke hva som blir for stort å drasse med seg rundt på aktiviteter (regner med det er noen her på forumet som har erfaring med sånt) som stranden/fjelltur/skitur/ferieutflukter. Uansett så kommer eg til å ha med en sekk til å ha kameraet i så trenger ikke tenke på at det skal passe i noen lomme.

mvh

Thomas

Endret av joopjoop
Lenke til kommentar

Jeg har nylig kjøpt Nikon D40 + 16-85mm VR for tilsammen 5000,- Lett og bruke, hvor mesteparten av pengene er brukt på den delen som lever lengst, nemlig objektivet.

Riktig nok lite og pent brukte begge to, så det er definitivt verdt det å pløye bruktannonser.

Lenke til kommentar

Panny Lumix G1 er lissom speilreflekskamera hvor speilet mangler m.m. Dette gjør at man kan redusere størrelsen og bevegelige deler som igjen drar ned vekta. Ulempen med dette for øyeblikket er rimelig lite utvalg av objektiver og annet tilleggsutstyr da dette er ett "nytt" kamera konsept. Olympus har ting på gang som skal ifølge ryktebørsen presenteres i sommer, og Samsung NX skal dukke opp i andre halvår.

Lenke til kommentar

Panasonic Lumix G1 + 14-45/3.5-5.6 til 4999,- høres interessant ut.

Det fikk "Highly recommended" fra dpreview, og Geir Brekke hadde også mye fint å si: "Panasonic Lumix G1 gir rett og slett strålende bildekvalitet, selv med kit-objektivet på full åpning og jeg anbefaler det gjerne, spesielt til dem som først og fremst ønsker seg et lite, hendig, funksjonsrikt og kompakt systemkamera."

-Kjør på.

"Nå vet eg heller ikke hva som blir for stort å drasse med seg rundt på aktiviteter ..."

-Min erfaring er at om du må ha med deg noe "ekstra" (bag/ ryggsekk/ trillebåre/ bil/ ...), så hender det at kameraet ikke får være med ut. Kan du putte kameraet i det du ellers bærer (sekk/ jakkelomme/ ...) så blir det alltid med. -Det betyr at det ER størrelsen det kommer ann på.

Men G1 ser ut som om den ikke tar opp halve ranselen, og kanskje tilogmed får plass i lommen på en vinterjakke/ anorakk.

"Har sjekket litt anbefalinger og Canon eos 1000D (?) virker som mange anbefaler som et nybegynnerkamera.Hva er egentlig de store fordelene/ulempene ved å velge dette kameraet i forhold til det eg "falt" litt for, Panasonic Lumix G1."

-Foreløpig mye større utvalg av ekstrautstyr til Canon.

Panasonic Lumix G1 er 1. kamera i mikro4/3-systemet som Olympus og Panasonic/Leica satser på. Mer utstyr kommer etterhvert.

Mikro4/3-systemet kan forøvrig bruke omtrent alt av optikk (trolig også Canon) via adaptere, om utstyrssuget blir prekært.

"Sånn som eg har forstått det er dette to forskjellige kameratyper? Speilrefleks og noe som ligger mellom kompakt-/spelreflekskamera ?"

Panasonic Lumix G1 er et også et systemkamera, et "speilreflekskamera uten speil og prisme".

Når du ser inn i søkeren ser du på en liten TV-skjerm i stedet for via et speil. -Ellers er det som et speilreflekskamera. Bildebrikken er like stor som den som står i speilreflekskameraene til Olympus, Panasonic og Leica (4/3-systemet), og du kan skifte optikk +++

Tillegg:

Her er oversikt over mikro4/3-systemet. Med adapteren nederst på siden, kan du også bruke optikken til 4/3-systemet.

Endret av Ronny1
Lenke til kommentar

Avventer selv hva som kommer av mindre kamera systemer utover året. Interessant å ha ett kamera #2 som er mye mindre både i størrelse og vekt, å slepe rundt på en sekk med utstyrslista minus SB-600 blitsen som står under her, er det kun en kiropraktor som har glede av på sikt.

Lenke til kommentar

Vurderer sterkt å kjøpe meg Panasonic kameraet nå etter å ha lest dette. Sånn i starten (kanskje første halve året eller første året) tror eg ikke at eg kommer til å investere i noe særlig med ekstrautstyr uten om en bæreveske til det og eventuelle småting:)

Men på den andre siden frister det å kjøpe et vanlig speilreflekskamera siden eg har fått en oppfatning at denne mikro 4/3 systemet er ganske nytt (?) og nye ting pleier kanskje å ha veldig stigende utvikling så er redd for at de fort kan bli utdatert? (eller at eg angrer senere)

Hva mener dere om disse kameraene opp mot hverandre?

- Nikon D60

- Canon eos 450D

- Canon eos 1000D

leste en test på dinside.no og da var det de to øveste som ble trukket frem..

Endret av joopjoop
Lenke til kommentar

"nye ting pleier kanskje å ha veldig stigende utvikling så er redd for at de fort kan bli utdatert?"

-Uansett hvilket kamera du kjøper, er det utdatert og forbikjørt av en ny hipp modell innen 6 mnd.

Ingen av kameraene du nevner er "siste skrik".

-Siden har Nikon D5000, Pentax K7, Olympus E-620, Olympus E-30, Sony A?, ..., og sikkert enda mange flere kommet til.

Bruktmarkedet flommer over av 0-3 år "gamle" kameraer, til priser som er komisk lave i forhold til hva de engang kostet. Ta en kikk selv.

Når du kjøper systemkamera (speilrefleks), kjøper du deg først og fremst inn i et system.

Systemet består av alle komponentene du kan montere på kameraet, inkludert kamerahuset.

Kamerahus har typisk 1.5-2 år på markedet før det blir erstattet av en litt oppdatert modell av samme fabrikat. Optikkmodeller har mye lengre liv på markedet. 20 år gamle konstruksjoner er ikke uvanlig.

G1 vil være utdatert, men nøyaktig like god som i dag, når neste kamerahus i m4/3-systemet kommer.

Her er bilder av dummie modeller av hvordan de neste m4/3-kamera(er) kan se ut. -De vil trolig ikke se ut slik, men det gir oss en idé om hvordan de kan bli seende ut:

Panasonic?

Samsung

Olympus

Flere bilder.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Har surfet litt rundt i de siste å lest litt om forskjellige kamera men greier ikke bestemme meg. Har fått en liten "liste" over de eg vurderer men alle har en fordel pluss en bakdel.

Panasonic Lumix G1

Pentax k200d

Canon eos 450D

Olympus E520 / E620

Har et lite tillegsspørsmål også. På noen av kameraene står det at det mangler LiveView. Er dette noe eg kommer til å savne? eller bør ha?

Pentax-kameraet sånn som eg har forstått det er det ikke oppladbare batterier til? er dette noe eg kommer til å angre på?

Noen som kan hjelpe meg (overbevise meg) til å velge et av disse? Har satt meg en frist at på torsdag 11.06 så skal eg kjøpe kameraet mitt! (Vil gjerne ha det med på ferie)

(har ikke spesielt mange eg kan byttelåne objektiver/utstyr med og så da ryker tipset om å velge merke etter venner)

Endret av joopjoop
Lenke til kommentar

De fleste som bruker speilrefleks bruker som oftest ikke Liveview, men det er enkelte ganger du kanskje vil ta et bilde fra en posisjon som er litt vanskelig eller knot å bruke søkeren på, da kan det være greit med Liveview.

På Pentaxen er det ikke oppladbare batterier til, det går vel på vanlige batterier. Og såvidt meg bekjent er det ikke så mye forskjell på E-520 og E-620, bortsett fra at E-620 har vridbar skjerm og jeg tror ikke den er verdt differansen på over 2000 kroner.

Da jeg ikke er speilrefleksbruker kommer mine synspunkt fra tester og slikt men jeg ville anbefalt deg å gått i en fotobutikk og sjekket ut disse kameraene. Helst ville det vært best om du hadde fått prøvd de (at det er batteri i de).

Det som er greit å sjekke ut på en slik prøverunde er; grep (hvordan kameraet passer i hånden), hvordan det er å se gjennom søker, hvordan menyene er og hvordan det er å ta bilder og endre på innstillinger og slikt.

Du får nok svar av noen andre som kan vurdere dette langt bedre enn meg, lykke til med valget i hvertfall! :)

Hvis du har lyst å lese litt tester ligger det mye både på akam, digit.no og cameralabs.

Lenke til kommentar

Min erfaring:

Jeg kjøpte først et kompaktkamera (november 08). ixus 90is, tror jeg det heter. (Har ikke brukt det så mye) Syntes

det var et genialt kamera, helt til jeg fikk en sønn og alle bevegelser han gjorde ble "blurrete"

Så en måned senere gikk jeg til innkjøp av Canon 450D. Fytti rakkeren for en forskjell!

Beste kamera investering jeg noensinne har gjort, og ikke så fryktelig avansert som jeg trodde på forhånd.

Prøvde ixusen nylig, og slet mer med å finne ut av innstillingene der. Mye mer rotete og knotete menyer.

Lenke til kommentar

Takker for svar! Blir nok en "prøverunde" i dag. Ang merker på kamera så er eg egentlig åpen for alle siden eg aldri har hatt noe kamera og derfor ikke er vant med noe!

Ble et Olympus E-520 Kit! Takk for all hjelp!

Endret av joopjoop
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...