minisg Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Hjelp ! Jeg har en Nikon D80 med Kit-objektiv 18-135. Har ofte hatt problemet med å ta bildet med avstand ca. 5-6 meter inn i kirken eller i barnehagen, jeg bruker innbygd blitz, synes lysforhold inne er passende, men 70% av alle bildet ble for mørk. Kan dere hjelpe meg med å finne riktig objektiv som er ment bruk til dette formålet. Finnes det noen bra som er under 5-6 tusen ? Alle svar mottas med stor takk... Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 85mm F/1.8 finner mange billige på foto.no for tiden, ellers ligger det rundt 3000 i prisguiden. Så vil jeg anbefale å kjøpe en skikkelig eksternblits i tillegg, sb-600 eller -800 Lenke til kommentar
saccosekk Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Spørs hvilke brennvidder du trenger og passer til ditt bruk. Siden du sier 5-6 meter, vil jeg tro Nikon AF-S 50mm 1.4 eller Nikon AF 85mm 1.8D er de mest aktuelle valgene, men Nikon AF-S 35mm 1.8 vil kanskje også være aktuell. Se i gjennom de bildene du har tatt og føler du trenger et bedre objektiv på, sjekk brennvidden som er brukt, og skaff objektivet som ligger nærmest disse brennviddene. Objektivene jeg linket koster henholdsvis 3000, 3000 og 2000, så du får råd til en rimelig grei ekstern blits som Nikon SB-600 eller Sigma EF 500 i tillegg. Begge disse blitsene vil være milevis bedre enn den innebygde blitsen. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Hei, Det er fire ting som kan gjøre livet enklere for deg: 1. Skyte med høyere ISO. Om du skyter med ISO 400, så rekker blitzen merkbart lenger enn den gjør med ISO 100. (Husker ikke raten for falloff.. ) 2. Se etter om det er hvite elementer i bildet som lurer eksponeringen. Bruk isåfall eksponeringskompensasjonen for å kompensere. 3. Kjøpe en ekstern blits som rekker lenger. GN (ledetall) på den innebygde blitsen er 12, mens du får en ekstern med ledetall 36 for en rimelig penge. Plukk helst en modell som har plass til 4 AA-batterier, for da lader den raskere og du får flere skudd før du må bytte batterier. 4. Lyssterk optikk. Prøv først nr 1&2. GN 12 betyr 12 feet, og det er 4 meter. Da skulle jeg tro at ISO 400 eller 800 gir deg nok lys på 5-6 meter. Det blir ikke perfekt, men ikke herpa heller. Og du har ikke brukt en krone. Ellers er det billigere med en ekstern blits enn lyssterk optikk. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Ikke glem blits eksponeringskomensasjon. Knapp på venstre side (bakfra) av søkerhuset. Trykk inn denne og vri på hjul til det står +1.0 f.eks. Spotmåling kan også bidra samt alle tips og triks nevnt tidligere. Edit: I meny på kamera kan også blits være satt til noe annet enn E-TTL, som også kan påvirke resultat. Endret 5. juni 2009 av TGB Lenke til kommentar
minisg Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 Tusen hjertelig takk for alle tips og triks, disse er lærerik, og nytt for meg! Har også lest i denne forum noen anbefalt også Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM for Nikon , hva synes dere om denne istedenfor nikkor ? Lenke til kommentar
arela Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Sigma 30mm skal være et riktig så bra valg, men pass på at det fokuserer riktig - prøv før du kjøper. Mange gode tips på ukentlig sendinger fra Scott Kellby & co på D-Town TV Lenke til kommentar
saccosekk Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 (endret) Tusen hjertelig takk for alle tips og triks, disse er lærerik, og nytt for meg! Har også lest i denne forum noen anbefalt også Sigma 30mm F1.4 EX DC HSM for Nikon , hva synes dere om denne istedenfor nikkor ? Sigmaen er tyngre. Sigmaen har 2/3s-stop større blender. Nikkor-linser har aldri vært kjent for å front/bakfokusere, mens Sigma har vært uheldige med dette en stund. Det kommer an på eksemplaret du får. Nikkoren fokuserer 10 cm nærmere. (30 vs 40 cm) Nikkoren har litt mer kromatisk aberrasjon. Sigmaen har litt bedre bokeh. Og selvsagt, Sigmaen er nesten dobbelt så dyr. Om den er verdt det er opp til deg. Selv har jeg en 35mm 1.8 og er storfornøyd med den. Her er eksempelbilder tatt med begge objektivene: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/760565 Endret 6. juni 2009 av saccosekk Lenke til kommentar
H80 Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 GN 12 betyr 12 feet, og det er 4 meter. Da skulle jeg tro at ISO 400 eller 800 gir deg nok lys på 5-6 meter. Det blir ikke perfekt, men ikke herpa heller. Og du har ikke brukt en krone. Ellers er det billigere med en ekstern blits enn lyssterk optikk. Den innebygde blitsen i D80 har ledetall 12 meter/39 fot ved ISO 100. Ved ISO 400 vil blitsen ha et ledetall på ca 24 meter, og ved ISO 800 ca 36 meter. Ledetallet ganges med blenderen (dvs deles med tallet som står under brøkstreken) for å få avstanden. Ved blender 1:4 vil teoretisk arbeidsavstand være 3 meter (ISO100), 6 meter (ISO400) og 9 meter (ISO800). Det kan være billigere med en ekstern blits enn lyssterk optikk, men det gir ikke samme resultat. I store rom som kirker er det vanskelig å få brukbare bakgrunner ved bruk av en enkelt kameramontert blits. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 minisg: Slik du beskriver problemet høres det ut som du ikke trenger å bruke mange penger på nytt objektiv. Det høres ut som du trenger å stille litt på eksponeringskompensasjonen. Du finner knappen like ved on-off-bryteren. Den er merket med +/-. Juster ved å holde inne knappen og vri litt på ett av hjulene. Prøv deg frem med f.eks +1 eV. Hverken økt ISO, større blender, ny blits eller nytt objektiv vil hjelpe dersom kameraet undereksponerer likevel. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 GN 12 betyr 12 feet, og det er 4 meter. Da skulle jeg tro at ISO 400 eller 800 gir deg nok lys på 5-6 meter. Det blir ikke perfekt, men ikke herpa heller. Og du har ikke brukt en krone. Ellers er det billigere med en ekstern blits enn lyssterk optikk. Den innebygde blitsen i D80 har ledetall 12 meter/39 fot ved ISO 100. Ved ISO 400 vil blitsen ha et ledetall på ca 24 meter, og ved ISO 800 ca 36 meter. Ledetallet ganges med blenderen (dvs deles med tallet som står under brøkstreken) for å få avstanden. Ved blender 1:4 vil teoretisk arbeidsavstand være 3 meter (ISO100), 6 meter (ISO400) og 9 meter (ISO800). Det kan være billigere med en ekstern blits enn lyssterk optikk, men det gir ikke samme resultat. I store rom som kirker er det vanskelig å få brukbare bakgrunner ved bruk av en enkelt kameramontert blits. Tusen takk, H80. Det var en nødvending oppfrisking av kunnskap Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå