Gå til innhold

Scooter på E6

xxexx

Anbefalte innlegg

Jeg har scooter, og kjører en strekning hvor jeg må inn på E6'en (må ta lang omvei for å nå målet ellers..). Fartsgrensa er 70km/t og i 300m er fartsgrensa 90km/t.

Når jeg tar av fra denne veien kommer et av dette skiltene, og et skilt med forbudt for traktor kommer:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...n-503.0.svg.png

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...n-502.0.svg.png

Har jeg lov til å kjøre på denne veien? Føler at en scooter i 40-50km/t ikke hører hjemme i 90.. :p Men det står ingen skilt om at det er forbudt. Hører så mye forskjellig så blir glad for sikkert svar! :)

Endret av xxexx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skilt #1 indikerer motorveg, skilt #2 indikerer motortrafikkveg.

§ 4. Bruk av kjørebane

1. Kjørende skal bruke kjørebanen. Det er forbudt å kjøre på fortau eller gangveg.

Andre kjørende enn syklende må ikke bruke sykkelveg eller sykkelfelt. Syklende må bare bruke sykkelfelt på høyre side av vegen.

2. På motorveg og motortrafikkveg eller på inn- eller utkjøringsveg til motorveg og motortrafikkveg må det bare foregå trafikk med motorvogn, eller vogntog, som lovlig kan kjøres med minst 40 km i timen på vannrett veg. Vegdirektoratet eller den det gir fullmakt kan gjøre unntak i enkelttilfelle fra dette.

Moped må ikke kjøres på motorveg eller motortrafikkveg.

Lenke til kommentar

Jeg var litt utydelig, beklager.. Skiltet (ett av de to) kommer rett etter at jeg har tatt av fra E6. Så jeg kjører ikke på veien som har det skiltet, men det er det som starter etter at jeg har kjørt av. Skjønner?

Lenke til kommentar
Jeg var litt utydelig, beklager.. Skiltet (ett av de to) kommer rett etter at jeg har tatt av fra E6. Så jeg kjører ikke på veien som har det skiltet, men det er det som starter etter at jeg har kjørt av. Skjønner?

Da er det lovlig, så lenge det ikke er tilsvarende skilt der du kjører inn på E6. Sier seg vel egentlig nesten selv?

Og om det bare var skiltet "forbudt for traktor" og ikke motorvei, så hadde du også hatt lov å kjøre der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...