Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kobling av sub i kasse

Gjest Slettes-xwByZdFZ

Anbefalte innlegg

Gjest Slettes-xwByZdFZ

Har nyinnkjøpt anlegg som består av bla. dette settet. I kassen er det lagt opp kabler, en + og en - for hvert element. Altså 4 ledninger totalt. Tingen er at hver av subbene har 4 tilkoblingspunkter. Altså 2 stk + og 2 stk - på hvert element.

Jeg lurer altså på hvordan det er best å gjøre dette. Skal jeg doble antall ledninger i kassen med Y-ledd e.l, slik at alle 8 tilkoblingspunktene er tilkoblet, eller skal jeg koble det på annet vis?

Håper noen kan hjelpe meg med dette ;) Om noen ikke forstod problemstillingen, så kan jeg prøve å forklare bedre. Ble litt knotete dette :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok koblet dem slik:

2_2ohmDVC_2ohm.gif

Altså;

- en kabel fra pluss på kasseterminalen til plussterminalen på hvert element.

- en kabel fra minus på kasseterminalen til minusterminalen på hvert element.

- en kabel mellom plussterminalen på den ene siden til minusterminalen på den andre siden på hvert element (ikke på samme side, det funker dårlig).

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Ser bra ut, men blir litt vanskelig å koble det slik, iogmed at det er en fysisk vegg midt i kassa mellom de to elementene... Vet ikke om du skjønner problemet?

Lenke til kommentar

Neida, du "flytter" bare paralellkoblingen. Kasseterminalene er jo i prinsippet bare en stump ledning som går gjennom kassa, ingenting mer.

- koble en kabel mellom plussterminalen på den ene siden til minusterminalen på den andre siden på hvert element. (som sist)

- nå har du to ledige terminaler på hvert element, en plussterminal på ene siden og en minusterminal på andre siden. Disse kobles til pluss og minus på innsiden av kasseterminalen.

- deretter kobler du simpelthen en ledning fra pluss på kasseterminalen til pluss på forsterkeren, og en kabel fra minus på kasseterminalen til minus på forsterkeren.

Da skal du ha to kabler ut fra forsterkerens plussterminal og to kabler ut fra forsterkerens minusterminal. Koblingen i seg selv er helt lik skjemaet over :)

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Var det slik du mente?

Hvis ikke, gidder du å modifisere tegningen så det blir rett? :)

post-55438-1244200792_thumb.jpg

Endret av Slettet-xwByZdFZ
Lenke til kommentar

Om du har to sett terminaler på forsterkeren er tegningen din helt korrekt :) Når alt er koblet opp kan du også prøve å bytte om pluss og minus (på begge elementene, samtidig) for å se hva du liker best. Pluss MÅ ikke være på pluss, men noen ganger er "riktig" best, andre ganger er "feil" best og noen ganger er forskjellen helt minimal.

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Tusen takk for hjelpa, det funka som en drøm :) Tør liksom ikke skru opp helt, høres ut som bilen skal dette fra hverandre :p Bare litt finjusteringer som gjenstår nå, så blir det bra!

Btw: Opsettet jeg tegnet opp gjør at det kjøres på 2 ohm, right?

Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ

Joda, litt både og egentlig :) Spiller rent og fint om man skrur ned bassen litt, så det går bra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...