Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Anmeldt pga. uhell?

tomati

Anbefalte innlegg

Hei, ble idag kontaktet av en person som jeg for 21 mnd (august 2007) siden klarte å skade ved et uhell. Han krever 1 000 kr ellers anmelder han meg.

Det som skjedde var at jeg på et utested slengte en dør ut fra toalettet raskt opp, han fikk denne døren i pannen og fikk en rift der. Han måtte til legevakt.

Kan jeg bli anmeldt på grunnlag av dette? (hvis jeg ikke betaler)

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette høyrest no mistenkeleg ut som utpressing; betal meg 1000 kroner i kontanter eller så anmelder eg deg.

Skal han ha erstattning så må han anmelde å dokumentere tapa som hendelsen har påført han (lege regning, rensing av blod fra skjorte og liknande).

Lenke til kommentar

Å komme nesten 2 år etterpå for å kreve erstatning synes jeg virker litt søkt. Og, skulle han anmeldt deg burde han gjort det den gangen, ikke nå. Går han til politiet nå, vil de se rart på han, ta i mot anmeldelsen og kalle inn deg. Så henlegges saken "etter bevisets stilling".

Fyren mangler vel 1000 kroner til Donaldbrus, og har funnet ut at han kan prøve å pese deg litt. Bare drit i hele fyren.

Lenke til kommentar
Dette høyrest no mistenkeleg ut som utpressing; betal meg 1000 kroner i kontanter eller så anmelder eg deg.

Skal han ha erstattning så må han anmelde å dokumentere tapa som hendelsen har påført han (lege regning, rensing av blod fra skjorte og liknande).

Mao. betyr det at jeg kan annmeldte han for utpressing?

Ble kontakt per mail, så har bevis.

Lenke til kommentar

Det kan du. Men du kommer ikke noen vei med det. (ca like langt som han ville kommet vil jeg tro i disse "vi har for lite ressurser" dager)

Du kan derimot informere ham om muligheten ettersom du har mailbevis. Sånn for å slippe å høre mer fra ham mener jeg.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Mao. betyr det at jeg kan annmeldte han for utpressing? Ble kontakt per mail, så har bevis.

Jepp, det der er utpressing. Ikke betal han noe som helst, det der er bare latterlig. Uansett koster ikke legebesøk mer enn 250-300kr

Lenke til kommentar

En fordringshaver kan ikke straffes for å ha krevd oppfyllelse av krav mot skyldneren, med mindre han har brukt "utilbørlige trusler", strl § 287. Å true med å gå rettens vei er ikke en utilbørlig trussel. Du kan altså ikke anmelde ham for utpresning.

Pengekrav på skadeserstatning foreldes etter tre år, jf foreldelsesloven § 9. Kravet er altså ikke gått ut på dato.

Hvis TS' handling var et uhell ville det ikke oppstått noen erstatningsforpliktelse. Erstatning er i hovedsak betinget av utvist skyld. Å "slenge opp en dør raskt" vil jeg derimot ikke karakterisere som et uhell -- det er et markant avvik fra hva man kan forvente av en normalt oppegående person (nemlig å ikke slenge med dører når man ikke vet hva/hvem som er på den andre siden).

Lenke til kommentar
En fordringshaver kan ikke straffes for å ha krevd oppfyllelse av krav mot skyldneren, med mindre han har brukt "utilbørlige trusler", strl § 287. Å true med å gå rettens vei er ikke en utilbørlig trussel. Du kan altså ikke anmelde ham for utpresning.

Pengekrav på skadeserstatning foreldes etter tre år, jf foreldelsesloven § 9. Kravet er altså ikke gått ut på dato.

Hvis TS' handling var et uhell ville det ikke oppstått noen erstatningsforpliktelse. Erstatning er i hovedsak betinget av utvist skyld. Å "slenge opp en dør raskt" vil jeg derimot ikke karakterisere som et uhell -- det er et markant avvik fra hva man kan forvente av en normalt oppegående person (nemlig å ikke slenge med dører når man ikke vet hva/hvem som er på den andre siden).

Så du mener at det beste er at jeg betaler?

Lenke til kommentar

Jeg mener bestemt at du ikke skal betale. Hadde han hatt et reel krav burde det ha kommet med en gang, og ikke etter to år. La han evnt anmelde deg. Da får du iallefall et uhildet syn på saken.

Jeg tror dette er et lettvint forsøk på å skaffe seg penger.

Husk at du ved å betale tar på deg skyld, noe som kanskje kan skaffe problemer for deg senere.

Skal du betale må det mere dokumentasjon på bordet. Legeregninger, evnt sykemelding etc.

Lenke til kommentar

At du betaler? Ja. Hvor mye? Det tar jeg ikke stilling til, men jeg mener en tusenlapp er drøyt mye. Be ham om å dokumentere tapet sitt.

Jeg mener bestemt at du ikke skal betale. Hadde han hatt et reel krav burde det ha kommet med en gang, og ikke etter to år. La han evnt anmelde deg. Da får du iallefall et uhildet syn på saken.

"Saken henlagt etter bevisets stilling/pga prosessøkonomiske spørsmål" er ikke et uhildet syn på saken. Og et sivilrettslig søksmål koster fort mye mer enn det smaker (rettsgebyret alene er nesten tusenlappen).

Jeg tror dette er et lettvint forsøk på å skaffe seg penger.

Husk at du ved å betale tar på deg skyld, noe som kanskje kan skaffe problemer for deg senere.

Skal du betale må det mere dokumentasjon på bordet. Legeregninger, evnt sykemelding etc.

I dette tilfellet mener jeg ut fra TS' gjerningsbeskrivelse at han har utvist skyld, så å ta på seg skylden han har utvist burde jo være en selvfølge...

Lenke til kommentar

hehe . han trenger vel raske penger akkurat nå.

vis ikke han trengte penge til lege og div utgifter når det skjedde .

er det iværtfall ikke det han skal ha penger til nå .

og mitt personlige syn blir vel at han prøver og utnytte deg :thumbdown:

kansje ot . men men :)

Lenke til kommentar

Skal det at han hadde råd til å betale selv den gangen lede til at han ikke kan få erstattet krav senere? I så fall må jeg sørge for å bli konstant blakk...

Lenke til kommentar

Skal det at han hadde råd til å betale selv den gangen lede til at han ikke kan få erstattet krav senere? I så fall må jeg sørge for å bli konstant blakk...

slem du er:P . eg mente vel at det er sikkert ikke 2 år gammle utgifter han er ute etter . han er sikkert bare ute etter raske penger. eg sa aldrig at ikke skulle få pengene. eg mener bare at han burde fått betalt regningene isteden for og kreve penger når han trenger dem.:p

og mitt personlige syn blir at han utnytter en 2 år gammal ulykke :p

Lenke til kommentar
I dette tilfellet mener jeg ut fra TS' gjerningsbeskrivelse at han har utvist skyld, så å ta på seg skylden han har utvist burde jo være en selvfølge...

skyld for at noen tilfeldigvis stod utenfor idet TS skal ut av doen? det virker ganske søkt spør du meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...