Gå til innhold

Hvordan løse denne Excelkoden?

War

Anbefalte innlegg

I overtidsgodtgjørelse skal det stå Ja / Nei

Om JA da skal E8 regne ut B8*D8

og B9*D9

Om Nei skal bare E8 regne ut B8*D8

Er det den rette måten å gjøre det på?

Eller må jeg låse timer på 8 maks og all verdi over det går som overtid om "ja" noe jeg trur blir ganske avansert.

Hvordan linker jeg ja/nei til disse utregningene?

=SUMMER((xx:xx="ja")+(xx:xx="nei")) eller hva blir det?

post-64596-1244177787_thumb.jpg

post-64596-1244178621_thumb.jpg

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

=HVIS(C31="ja";C36*E36)

=HVIS(C31="ja";C37*E37)

Dette fungerte utmerket, men skriver jeg Nei i C31 kommer svaret som USANN

USANN

Om jeg skriver inn nei som verdi skal egentlig kun C36*E36 summeres

Kan jeg få til dette også?

Lenke til kommentar

Forklaring av koden nedenfor:

Hvis Rute C31 sin verdi er "Ja", så brukes "C36*E36+C37*E37", Hvis ikke (Else) så brukes "C36*E36". Dette er dog ikke eksakt, siden man kan skrive hva som helst annet enn Ja, så vil den falle på det siste leddet.

=HVIS(C31="Ja";C36*E36+C37*E37;C36*E36)

Lenke til kommentar

Takker for den koden.

Da fungerte alt utmerket og jeg fikk 6.0 studiepoeng til.

( hjelp i excel var ganske dårlig, det gikk iallefall ikke å kopiere kodene å endre verdiene til mine cellenavn )

Endret av War
Lenke til kommentar
Noen har gjort leksene dine for deg, du har lært lite eller ingenting. 6 gratispoeng. Artig.

Tankegangen (eller "algoritmen" om du vil) for koden er gitt av trådstarter. Eneste jeg gjorde var å formulere det på en måte som Excel forstod. Å lese hjelpefiler for å lære seg programeringstekniske aspekter ved Excel er ikke særlig effektivt. Man må nesten se det i praksis for å skjønne hvordan slikt fungerer. Trådstarter har all anledning til å prøve seg frem med variasjoner av det jeg har gitt hvis han vil, og dermed tilegne seg lærdom av hvordan det blir gjort. Hvis ikke, er det opp til trådstarter. Men som sagt har trådstarter allerede gjort mesteparten av jobben, da eneste jeg har gjort er å formulere det trådstarter nevnte i første post på en måte som Excel forstår.

Lenke til kommentar

Nja, jeg har levert øvinger i 6 mnd nå, dette var siste øving og kun siste formel i siste oppgaven i den siste øvingen i en del som ikke var obligatorisk.

At jeg fikk 6 poeng var mer en glede med at hele faget var ferdig for i år da jeg ikke har flere oppgaver igjen.

Faget er heller ikke excel, kun denne oppgaven for de spessiellt intreserte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...