Gå til innhold

Å synge jazz

trusekant

Anbefalte innlegg

Heisann!

Driver og synger en del på fritida og har nylig begynt med sanglærer igjen etter en lang pause. Har tidligere holdt meg mest til pop-sjangeren, rett og slett fordi jeg følte dette var noe jeg mestra og var safed. Men idag kom sanglærern med noe jazz, noe jeg egentlig aldri har hatt noe særlig erfaring mht til synging (jazz er noe jeg ellers elsker å høre på).

Det ga mersmak, men merka at teknikken ble fort en annen og visste ikke helt om jeg gjorde det riktig. Vet at det ikke er bare-bare å synge denne sjangeren, og at det krever mer rytmesans osv. Er det noen her inne som har tips eller spesielle teknikker som er greit å lære seg når man synger jazz? Dette er virkelig noe jeg har lyst til å fordype meg i. Jeg spør ikke sanglærern min fordi hun er mer kjent med klassisk. Tror hun syntes det var bra på grunn av innlevelse og slikt. Dessuten er hun litt skutt i hodet, så klarer rett og slett ikke å forholde meg til henne noen ganger.:p

Sang the nearness of you med Norah Jones. Kanskje ikke den mest tekniske jazzlåta eller? Jeg aner virkelig ikke. Prøvde meg på noen synkoperinger, men syns dette var litt vanskelig med denne låta. Er det noe som gjøres i de fleste jazzlåter?

Bukker og neier for all slags tips og kunnskaper dere vil dele. :)

(Har jeg plassert dette i riktig kategori forrsten?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelte jazzvokalister holder kurs, og de jeg kjenner som har deltatt på dette forteller at de legger veldig mye vekt på improvisasjon.

Det viktigste av alt er vel uansett å høre mye på jazz, bryte det ned i biter, analysere og skjønne hva de tenker når de synger/spiller slik de gjør :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...