magma_81 Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Noen som har noen erfaringer med denne? Den er som default disabled i BIOS. Svekkes ytelsen av at denne står på? Magnus [ Denne Melding var redigert av: magma_81 på 2002-01-22 22:36 ] Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 22. januar 2002 Del Skrevet 22. januar 2002 Tror ikke den svekker ytelsen nevneverdig, ettersom det er BIOS som tester/spør disken under oppstart og ikke ellers. Hos meg merker jeg ingen forskjell på boot-speed. Samtidig kan den også gi beskjed om kommende disk-failures. Har gitt meg beskjed i to tilfeller hvor diskene var "syke" som jeg ellers ikke ville ha finni ut av i tide sansynligvis. (vanlig Scandisk/Chkdsk etc. som kun scanner diskoverflata for feil sier ofte at alt er "bra" selv om det ikke er det..) Lenke til kommentar
Oxide Skrevet 23. januar 2002 Del Skrevet 23. januar 2002 Kan kanskje også nevne at harddisker som er SMART enablet i BIOS kan overvåkes i windows med spesiell software som LDCM. Har dessverre aldri fått testet dette programmet selv. Et lite minus med SMART er at det kan ta opp littegrann båndebredde om du bruker NIC'en din for å koble deg opp mot internet, dette grunnet at SMART disker sender ut info om seg selv over nettverket, noe som er praktisk for bedrifter, men ikke nevneverdig for vanlige hjemmebrukere. Mvh, Oxide Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå