Gå til innhold

Minnekort til videokamera

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe minnekort til et videokamera (Samsung F30). Er i den forbindelse to ting jeg er svært usikker på.

Kan jeg benytte kort i klasse 2, eller må jeg ha klasse 6. Om klasseinndeling kun har med overføringshastighet til f.eks pc har jeg god tid å bruker gjerne klasse 2. Men har det noe med opptakskvaliteten under filming å gjøre.

Hvor mye filming (i tid) får man ut av eks. 8gb. Antar det kommer an på kvalitet/oppløsning etc men trenger bare et ca anslag. Er helt grønn. Må vite hvor mange brikker jeg må kjøpe for å dekke mitt behov.

På forhånd stor takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har like mye med opptakskvaliteten å gjøre som med overføring til PC. Den treigeste klasse 6 overfører i max 6 mbps. Som regel trenger HD kameraer over 10-15 mbps minst for å få utnytta høy potensiale. Mitt kamera trenger helt opp til 21 mbps, så da trenger jeg et bra klasse 6 SD kort for å kunne filme i best kvalitet.

Du kan se på denne listen over hva du burde skaffe deg:

http://en.wikipedia.org/wiki/SD_Memory_Card#Speeds

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ettersom kameraet ditt filmer i normal TV oppløsning, så holder det med et klasse 2 kort. Bare kjøp et kjent merke, så er du sikker på at du får den ytelsen som produsenten lover. Sandisk og Lexar er de mest kjente, og de som anbefales varmest på forumet.

Til HD i maks kvalitet må man ha minst klasse fire, og mulig noen mer profesjonelle kamera krever klasse 6.

Lenke til kommentar
Det har like mye med opptakskvaliteten å gjøre som med overføring til PC. Den treigeste klasse 6 overfører i max 6 mbps. Som regel trenger HD kameraer over 10-15 mbps minst for å få utnytta høy potensiale. Mitt kamera trenger helt opp til 21 mbps, så da trenger jeg et bra klasse 6 SD kort for å kunne filme i best kvalitet.

Du kan se på denne listen over hva du burde skaffe deg:

http://en.wikipedia.org/wiki/SD_Memory_Card#Speeds

Tror du blander megabyte og megabits her. En megabyte er 8 megabits.

Et klasse 4 kort klarer minimum 4 megabytes, som er det samme som 32 megabits. Derfor kan du klare deg helt fint med et standard klasse 4 kort. Merk også at dette er en minimumsspesifikasjon, og at de normalt klarer mye mer.

Men som sagt før så lønner det seg å velge et kjent merke både på grunn av stabilitet og fordi man da kan være trygg på å få den ytelsen som produsenten lover. Sandisk og Lexar er de mest kjente.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...