Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor lang tid tar før får man brev om fengsel?

KarmaZ

Anbefalte innlegg

Betyr det at fengselsstraff er gyldig oppsigelsesgrunn?

Langt fravær fra jobben? Kan fort føre til oppsigelse, det.

Og da snakker vi om hvor lang tid?

Man kan være sykmeldt i 12 måneder sammenhengende, og etter det kan jobben si opp personen har jeg lest, men når jeg snakker med faren min, så benekter han det. Sånn er det bare ikke :) Så jeg vet ikke.

Det er vel noe hver arbeidsplass vurderer selv, tenker jeg.

Jeg vet ikke hvordan det er med ansenitet, om den nullstilles om man mister jobben. Hvis så, da får jeg heller finne meg en ny jobb. "Problemet" er at man opparbeider seg endel komptetanse når man har jobba på samme sted i 7 år...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Betyr det at fengselsstraff er gyldig oppsigelsesgrunn?

Langt fravær fra jobben? Kan fort føre til oppsigelse, det.

Og da snakker vi om hvor lang tid?

Man kan være sykmeldt i 12 måneder sammenhengende, og etter det kan jobben si opp personen har jeg lest, men når jeg snakker med faren min, så benekter han det. Sånn er det bare ikke :) Så jeg vet ikke.

Nei, du kan ikke sies opp mens du er syk, hvis oppsigelsen er begrunnet i sykdommen. Du kan fortsatt sies opp hvis oppsigelsen ikke er begrunnet i sykdom.

Lenke til kommentar

En kar fra jobb ble tatt for både fyllekjøring og grisekjøring samtidig. "Jeg skulle bare hjem fra fest og lå kanskje i 140".

Han fikk 1,5 månedslønn i bot (25000kr) + 14 dager fengsel. Men det gikk nesten ett år før saken hans kom opp i retten og det ble utført. Frem til da hørte han ikke et kvekk. Han sonet de 2 ukene uten lønn, men kom tilbake til jobb som vanlig etterpå.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har nå et nøyaktig svar på dette.

Fra tingrettsdom til forkynt (i brevsform) er 3 måneder og 2 uker.

Fra jeg fikk brevet til jeg skal inn; 5 uker.

Men hva jeg gjør med arbeidsgiveren vet jeg fortsatt ikke.

Krikkert: Står det i "arbeidgiverloven" eller kanskje "personvernsloven" om jeg må/ikke må oppgi grunn for oppsigelse av jobben?

Lenke til kommentar
Jeg har nå et nøyaktig svar på dette.

Fra tingrettsdom til forkynt (i brevsform) er 3 måneder og 2 uker.

Fra jeg fikk brevet til jeg skal inn; 5 uker.

Men hva jeg gjør med arbeidsgiveren vet jeg fortsatt ikke.

Krikkert: Står det i "arbeidgiverloven" eller kanskje "personvernsloven" om jeg må/ikke må oppgi grunn for oppsigelse av jobben?

Ein oppsigelse treng vel strengt tatt ikkje å være lengre en ei setning der du skriv at du seier opp jobbe, datoen du slutter og namnet ditt. Så lenge du skal si opp jobben så treng ikkje arbeidsgiver å vite meir en det.

Men kva med å f.eks ta ut ferie dei 5 vekene du skal inn? Med mindre du har ein jobb som krever vandelsattest så treng ikkje sjefen å vite kva du bruker ferien din til heller.

Det skal nok kanskje litt til å holde det hemmelig, men det er mulig.

Lenke til kommentar

Det greieste er vel bare å være åpen på det i forhold til arbeidsgiver. Dersom du velger å si opp mister du jo jobben likevel.

Søk om permisjon uten lønn mens du soner. Dersom arbeidsgiver er fornøyd med deg, så vil han kanskje ha deg tilbake etter endt soning, og dermed blir muligens permisjonen innvilget.

The Avatar: Det var vel fem uker fra han fikk brevet til han skulle inn. Ikke tiden han skulle sone.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Din oppsigelse trenger ikke være begrunnet. Men hvis du sier opp nå vil oppsigelsestiden din gå ut i slutten av februar. Da vil arbeidsgiver kunne kreve erstatning for deg for "fantegåing" i den delen av oppsigelsestiden din der du ikke jobber.

Lenke til kommentar

Det er da vitterlig ikke mitt problem. Fantagåing eller hva du kalte det går på statens regning. Jeg sier ifra/sier opp ved absolutt tidligste mulighet og da kan ikke jeg klandes for det - dømt for forbrytelse eller ei.

Lenke til kommentar
Det er da vitterlig ikke mitt problem. Fantagåing eller hva du kalte det går på statens regning. Jeg sier ifra/sier opp ved absolutt tidligste mulighet og da kan ikke jeg klandes for det - dømt for forbrytelse eller ei.

At du skal sone for ett lovbrudd gir deg neppe immunitet i forhold til andre lovbrudd.

Lenke til kommentar

Ehh, hæ?

Du har rett til å si opp når du vil, men arbeidsforholdet ditt ender ikke før tidligst slutten av neste kalendermåned (muligens lengre, avhengig av kontrakt. Det vanligste er så vidt jeg vet 3 måneder).

Lenke til kommentar

Alle konsekvenser av at du er ilagt straff er ditt problem. Og ja - du kan klandres.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Ehh, hæ?

Du har rett til å si opp når du vil, men arbeidsforholdet ditt ender ikke før tidligst slutten av neste kalendermåned (muligens lengre, avhengig av kontrakt. Det vanligste er så vidt jeg vet 3 måneder).

Nei, det er en måned - ihvertfall i mitt tilfelle. Men det løper fra den 1. Så Krikkert har rett i det - jeg vil mangle to uker av oppsigelsestida mi. Veldig avhengig av bedrift til bedrift, men i mitt tilfelle vil jeg få skoft, permisjon uten lønn eller fravær.

Leste på E24 at det beste er å ta en samtale med sjefen først, snakke og diskutere litt og så levere oppsigelse. E24 skriver mye rart om arbeid og arbeidsrett føler jeg, men det er nok den taktikken jeg kommer til å gå for.

Som en annen sa (Onjar e.l.), permisjon uten lønn i den tida jeg er vekke er en mulighet. Men det ryddigste hadde vært oppsigelse. Men jeg har 25 fridager og 56 timer overtid, så i praksis kan bedriften si "takk for oppsigelsen, nå må du ta ut utestående ferie".

Lenke til kommentar

Alle konsekvenser av at du er ilagt straff er ditt problem. Og ja - du kan klandres.

Selvsagt kan jeg klandres, men jeg mener at systemet er litt sykt på det punktet der. Det er veldig lite dynamisk og medgjørlig på det punktet. Hva skulle jeg ha gjort? Jeg har gått rundt i 3,5 måneder og venta på et brev. Man kan ikke si til jobben; "Du, jeg må jeg si opp jobben snart. Kanskje i morgen, neste uke, neste måned eller neste halvår".

Personer som går i oppsigelsestiden er forskjellig fra tiden man går i vanlig og trygg arbeid. Det gjelder selvsagt begge veier. Arbeidstakeren gir kanskje ikke det lille ekstra og arbeidsgiveren spør ikke om overtid eller lærer arbeidstakeren noe nytt - i og med at denne personen snart forsvinner.

Leste et eller annet dokument at det er bare 1 av 3 som har fast arbeid før de blir innsatt, så rutinene endres ikke i dette tiåret.

(Hva jeg ville ha skjedd annerledes? Nok tid fra brev ankommet til at man får gått ut oppsigelsestida, altså burde det være et minimum på 7-8 uker og ikke 5 uker i mitt tilfelle. ("De" traff jo midt i måneden også.))

Igjen, bedrifter er forskjellige og oppsigelstida i seg selv kommer ikke til å være det største problemet for meg.

Lenke til kommentar

Om fullbyrdelse av straffedom gjelder reglene i straffeprosessloven kap 32.

Dersom du mener du har en vektig grunn for det kan du søke om soningsutsettelse, jf straffeprosessloven § 459 og påtaleinstruksen § 29-4. Dokumentasjon på at arbeidsgiver krever at du "står løpet ut" bør vedlegges, samt en redegjørelse for at du vil bli erstatningspliktig overfor din tidl. arbeidsgiver (jf arbeidsmiljøloven § 14-15 annet ledd pkt e) bør vedlegges søknaden, og du bør be dem legge vekt på at du ikke påføres unødig store tilleggsbyrder ut over den straffen du allerede er ilagt.

Dette fordrer selvfølgelig at arbeidsgiver ikke lar deg ta ut ferie eller avspasering.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Leter litt igjennom gamle tråder og ville svare på denne.

Jeg gikk til sjefen min så tidlig som mulig og spurte om permisjon uten lønn. Jeg fikk så spørsmål om hva jeg skulle inn for, men jeg ville ikke si noe om det. Sjefen spør så direkte om jeg drev med utpressing. Dette syntes jeg var hårreisende, og sa høflig en gang til at jeg ikke kom til å si årsaken.

Et par samtaler senere, så ble det avklart at jeg ikke fikk permisjon uten lønn, fordi det i utgangspunktet var vanskelig/sjeldent at de gjorde, og fordi de ikke hva det gjaldt. På slutten av den samtalen så ble jeg bedt om å levere oppsigelse.

På min siste arbeidsdag, så gjorde jeg nettopp det.

Under de samtalene, så gjorde jeg de oppmerksom på at jeg ikke kunne gå ut oppsigelsestida mi, men at jeg kunne søke om det. "Åneinei, det er ikke noe problem", fikk jeg til svar.

Under soninga så har man mulighet til å søke om frigang, og jeg var i samtale med jobben min. De var ikke interessert (uoffisielt), og jeg fikk til svar at de hadde fylt opp med sommervikarer, og hadde ansatt 3-4 personer etter at jeg forlot bedriften. Dette er selvsagt den korrekte svaret de kunne gi meg, juridisk sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...