KarmaZ Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Hei! Har en kompis som nå sitter inne etter noe vi ikke burde gjort(!) for 1 år siden, og er det sånn at vi ikke bli plassert i samme fengsel? Og hvor lenge før får man vite at man skal inn? Tenkte da i forbindelse med jobb ol. Når man går ut i permisjon i jobben, er dette lønnet? Eller får man ikke en skit for det? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Permisjon er normalt sett ikke lønnet. Det finnes lønnet permisjon, men ikke for å sitte i fengsel. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Ja, det finnes SVÆRT få arbeidsgivere som er villige til å betale for at du skal sitte i fengsel... Er du også domfelt? Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 7. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2009 (endret) Takker for svar! Ja jeg skal også inn, og lurer i den forbindelse om legeerklæring er gyldig for å kunne slippe fengsel? Men jeg vil ikke gå noe dypere innpå temaet enn at jeg har det svært tungt etter at jeg ble plassert på et slags "fengsel" når jeg var yngre. Og har den dag i dag problemer for det. Endret 7. juni 2009 av KarmaZ Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Du kan bli benådet dersom politilegen eller en offentlig lege erklærer at du ikke er i stand til å sone straffen. En hvilken som helst legeerklæring er ikke nok, og erklæringer fra din fastlege eller andre private leger vektlegges lavt. Hvis årsakene er psykiske kan du vedtas overført til soning i institusjon i medhold av straffegjennomføringsloven § 12. Det skal svært mye til for å slippe fengsel. Justisdepartementets Kriminalomsorgsavdeling mottar cirka 300 søknader i året, og fem av seks blir avslått. Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 Ble bare nysgjerrig, så derfor spør jeg: Hva gjorde dere? Lenke til kommentar
Osecia Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Det skal svært mye til for å slippe fengsel. Justisdepartementets Kriminalomsorgsavdeling mottar cirka 300 søknader i året, og fem av seks blir avslått. Hmm, har jeg missforstått? For meg virker det som om 98 % av alle som søker får godkjent? Da er det vel ganske mange som slipper fengsel da? Lenke til kommentar
j-- Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Det skal svært mye til for å slippe fengsel. Justisdepartementets Kriminalomsorgsavdeling mottar cirka 300 søknader i året, og fem av seks blir avslått. Hmm, har jeg missforstått? For meg virker det som om 98 % av alle som søker får godkjent? Da er det vel ganske mange som slipper fengsel da? Fem av seks saker blir avslått, altså ~250 av ~300 saker. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hmm, har jeg missforstått? For meg virker det som om 98 % av alle som søker får godkjent? Da er det vel ganske mange som slipper fengsel da? La meg gjette, prosentregning er ikke din sterkeste side? Lenke til kommentar
Osecia Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Hmm, har jeg missforstått? For meg virker det som om 98 % av alle som søker får godkjent? Da er det vel ganske mange som slipper fengsel da? La meg gjette, prosentregning er ikke din sterkeste side? Hehe, har vanligvis ikke noe problem med det. Det skal svært mye til for å slippe fengsel. Justisdepartementets Kriminalomsorgsavdeling mottar cirka 300 søknader i året, og fem av seks blir avslått. Hmm, har jeg missforstått? For meg virker det som om 98 % av alle som søker får godkjent? Da er det vel ganske mange som slipper fengsel da? Fem av seks saker blir avslått, altså ~250 av ~300 saker. Hvordan kan 5 - 6 saker bli 250 - 300? Skjønner ikke dette helt jeg... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Ikke 5 til 6 saker, men 5 AV 6 saker. Meget stor forskjell. Vesentlig vil eg si. Lenke til kommentar
Osecia Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Åh, 5 av 6. Selvfølgelig! Beklager, min feil. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 11. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2009 For jeg vurderer å dra til legen for å fortelle problemet og det jeg har gjennomgått. Har nemlig blitt sendt på en lukket avdeling tidligere, da under barnevernet. Og der fikk jeg problemer i ettertid av. Men vi får se hva det blir til! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 11. juni 2009 Del Skrevet 11. juni 2009 (endret) Nåløyet er som tidligere sagt ganske trangt. Det er ingen offentlige "krav" om hva som skal til for å få benådning av helsegrunner, men jeg mener det er trygt å fastslå at et helseproblem må være vesentlig større enn det som er å regne med. Det vil si at konsekvensene av fengsling må bli virkelig ille for deg, på et helsemessig plan. Husk på at Kriminalomsorgen har mange muligheter for å gjøre soningen enklere for deg, og hvis noen av disse mulighetene kan brukes i din sak vil man foretrekke det. Hvis du skal sone en dom på under fire måneder kan du f.eks. søke om hjemmesoning med elektronisk fotlenke. Skal du sone en kortere dom på to år eller mindre kan du søke om soning på åpen anstalt med frigang (frigang vil si at Kriminalomsorgen, du, og arbeidsgiver inngår en avtale om at du skal få jobbe der under soningen). Hvis dette begynner å bli altfor personlig å diskutere åpent er du velkommen til å pirke meldingsboksen min. Fengselsrett og fangerett er noe jeg interesserer meg for. Endret 11. juni 2009 av krikkert Lenke til kommentar
MRN Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Ja, det finnes SVÆRT få arbeidsgivere som er villige til å betale for at du skal sitte i fengsel... Den er jo greit nok, men jeg vil heller beholde jobben, ha permisjon for å sone i fengsel, og så komme tilbake. Mye bedre det enn å miste jobben, en annen erstatter din jobb, og du begynner fra scratch igjen. Ofte må man vel regne med å få seg en ny jobb. Og det tror jeg er tungt. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Ja, det finnes SVÆRT få arbeidsgivere som er villige til å betale for at du skal sitte i fengsel... Den er jo greit nok, men jeg vil heller beholde jobben, ha permisjon for å sone i fengsel, og så komme tilbake. Mye bedre det enn å miste jobben, en annen erstatter din jobb, og du begynner fra scratch igjen. Ofte må man vel regne med å få seg en ny jobb. Og det tror jeg er tungt. Permisjon for å sone i fengsel er ikke noe man har krav på, akkurat; hverken ulønnet eller lønnet... Lenke til kommentar
MRN Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Ja, det finnes SVÆRT få arbeidsgivere som er villige til å betale for at du skal sitte i fengsel... Den er jo greit nok, men jeg vil heller beholde jobben, ha permisjon for å sone i fengsel, og så komme tilbake. Mye bedre det enn å miste jobben, en annen erstatter din jobb, og du begynner fra scratch igjen. Ofte må man vel regne med å få seg en ny jobb. Og det tror jeg er tungt. Permisjon for å sone i fengsel er ikke noe man har krav på, akkurat; hverken ulønnet eller lønnet... Ikke engang Arbeidsmiljøloven 12-13? Jaja, det var det håpet... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Ikke engang Arbeidsmiljøloven 12-13? Jaja, det var det håpet... Fengsel er ikke et offentlig organ i den forstand. Bestemmelsen er ment å beskytte de som skal møte for Stortinget, legmedlemmer i Utlendingsnemnda, o.l. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Betyr det at fengselsstraff er gyldig oppsigelsesgrunn? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Betyr det at fengselsstraff er gyldig oppsigelsesgrunn? Langt fravær fra jobben? Kan fort føre til oppsigelse, det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå