Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst]Merkelig strøm/el feil


Anbefalte innlegg

Kjøpte en ny spiller og noen billige høytalere til å skifte ut bilens orginalhøytalere til bilen i januar. Etter noen dager så kutter plutselig spiller ut et lite øyeblikk før den slår seg på igjen. Slik gjør den noen ganger før den ikke slår seg på i det hele tatt. Samtidig merker jeg at lysene blir svakere, og av motoren fusker når jeg bremser og tråkker inn clutchen. Når jeg neste dag er ute å kjører hender det samme, og idet jeg skal bremse og gire ned i et lyskryss, kutter tenningen helt. Dette skjedde et par ganger. Kjøre hjem og parkerte bilen en liten stund. Når jeg så skal kjøre for å se om den forsatt var sånn fungerte alt fint.

 

Men nå, 5 måneder etter oppstår samme feil. Bilen har vært helt fin i mellomtiden, og har også innstallert sub+forsterker(et par måneder siden)

 

Det som er litt merkelig er at på tomgang fungere alt fint. Men med en gang jeg setter den i gir og begyner å kjøre slår spilleren seg av og det hender at tenningen kutter i kryss(når jeg bremser og girer ned)

 

Gjelder en Toyota Carina E 94 mod.

 

Er helt blank på hva det kan være.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som batteriet/dynamoen ikke klarer å levere nok strøm til anlegget ditt eller at du har kontaktfeil en eller annen plass.

 

Tenningsanlegget er avhengig av strøm hele tiden når bilen går, så hvis musikkanlegget ditt krever mer enn dynamoen/batteriet klarer å levere (med tanke på Sub og forsterker) eller at du har feil med lading/batteri, så vil det du beskriver skje. Prøv å koble fra anlegget og se om problemet vedvarer. Du kan også sjekke ladespenning og tilstanden på batteriet/batteripolene.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

LiamH er inne på det.

 

Du skriver at lysene dimmer. Det tyder på at spenningen dropper. For å stadfeste dette kan du koble til et voltmeter og sjekke i ulike situasjoner. (Hold deg på veien.)

 

 

Sjekk batterikablene at det er god kontakt alle steder. Dersom det er dårlig kontakt, så skjer det som du beskriver.

 

For å finne ut hvor det er dårlig kontakt, så bruk voltmeter og mål spenningsfall mellom batteripol og forbruker. Det er 50% sjans for at feilen er på selve batteripoler. Sikringsboks er et VW problem.

 

Sjekk først spenningsfall mellom neg pol og karosseri. Rusk lett i kablene for å fremprovosere feil. Ha på kjørelys og motor av. Dersom feilen ikke er på jord siden, så må du følge pluss pol og utover.

 

Et 55Ah batteri skal kunne levere ca 120 w til kjørelys i ca (120W/12V= 10 A, 55AH/10A= 5,5 H) 5,5 timer. Du bør ikke tappe et bilbatteri mer enn 80 %, så ikke la bilen stå med lysene på og motor av mer enn 0,5 time.

Lenke til kommentar
Har sjekket feilkoden(obd1), og den viste 18. Men finner ikke denne koden noen steder.

Har dessuten målt ladingen, og denne ligger på 16.1 på tomgang og kommer opp i 18,5 ved 2-4000 omd.

 

Dette var vell litt mye. Har du målt spenningen før og etter spenningsregulator? Eller før og etter likeretter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...