Sitronsaft Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Karma stammer altså fra diverse asiatiske religioner som f.eks. Hinduismen, og betyr "handling, utførelse". Det er en filosofi som går ut på at man lever et godt og givende liv om man er god og givende mot andre. Litt som "smil til verden og verden smiler til deg". Du blir belønnet for gode gjerninger. Linky Jeg tenker av og til på karma, generelt er jeg under oppfatning at alle hadde hatt det så mye bedre om alle hjalp hverandre og ingen var slemme med hverandre Trenger ikke gå så mye inn på det, men karma er faktisk en del av min teori om livet etter døden og litt forskjellig (egentlig litt som hinduismen, lol). Så, tror DU på karma? Hva har du gjort i dag for å få bedre karma? Endret 4. juni 2009 av Sitronsaft Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg tror ikke direkte på karma, men jeg får det bedre med meg selv, og det jeg gjør samt selvfølelsen høster ofte gode ting. Lenke til kommentar
TheMartine Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Dersom vi tar utgangspunkt i at karma skal gi tilbake i dette livet, har jeg håndfaste bevis på at det er ren og skjær bullshit. Dersom vi tar utgangspunkt i at karma skal gi tilbake i det neste liv, er det jo ingen grunn til å slutte å være grei. Hvis man tror på et neste liv, da. Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Vel er du snill og vennlig mot mennskene rundt deg er det mye større sjangse for at dem er snille og vennlige tilbake, enn hvis du oppfører deg som en drittsekk mot alle du møter. Men at høyere makt skal gi deg en belønning hvis du hjelper en gammel dame over veien er ganske tullete å tro på. Karma er en fin leveregel. men kom ikke her å klag hvis du ikke blir belønnet for strevet i ettertid. Jeg synes den beste måten å leve på er å hjelpe andre uten å tro at det hviler en belønning for godhetene av guder eller høyere makter. Først da er man en person man virkelig kan respektere. Lenke til kommentar
O3K Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Siden det ikke er noen fasit på godt og ondt så må jeg si, nei, jeg tror ikke på karma. Er større fan av gjengjeldelse prinsippet. Men la oss si at jeg hjelper en gammel dame over veien og akkurat idet vi har kommet oss over på den andre siden så får hun en kake av en måkebæsj i håret. Hvordan ser det da ut for karmaen min? Endret 4. juni 2009 av O3K Lenke til kommentar
weebl Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 jeg tror ikke på at man får lønn i himmelen for det man gjør. spesiellt pga at jeg tror at når jeg dør så er jeg død og det er alt! det eneste som lever videre etter jeg er død er minnet folk har om meg. men om man oppfører seg bra mot medmennesker så vil jeg tro at de har lettere for å gjøre gode ting tilbake. enn om man går og er drittsekk. Jeg har i alle fall ikke lyst til å hjelpe en drittsekk. men at det er noe mer til det tviler jeg sterkt på. Lenke til kommentar
toth Skrevet 7. juni 2009 Del Skrevet 7. juni 2009 What goes around comes around. Sånn er det stort sett her i livet, religion eller ei. Man er i konstant interaksjon med andre, og de aller fleste flere ganger. Dermed vil dine handlinger i stor grad gjenspeiles i hvordan du blir behandlet. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 8. juni 2009 Del Skrevet 8. juni 2009 Ser på karma som jeg ser på kjedebrev som sier at det vil hende meg en hel masse dritt hvis jeg ikke sender det brevet til ihvertfall X antall andre i løpet av fem minutter... Det er faktisk det samme som å si at det sitter noen å fører data om deg og dine gjøremål i livet ditt inn i en diger database som liksom skal legges frem som en slags CV når du dør... Så nei, jeg tror definitivt ikke på karma... eller kjedebrev Jeg tror at når min bevisthet , altså de elsktriske og kjemiske impulsene i hjernen min, dør så dør også jeg'et mitt og jeg som "ånd/sjel" er ikke mer. Jeg tror ikke vi blir "født" på ny på noen måte. Skal prøve å forklare. For det første: For omlag 80-90 000 år siden var arten menneske nede i et antall som lå et sted mellom 2000 til 20 000 individer. Å tro at det på det tidspunktet ett eller annet sted svevde 7 8 milliarder "ånder/sjeler" rundt i påvente av å ha en kropp å komme inn i blir bare... vel, dumt! For vi kunne likegodt ha blitt utryddet og hva da? Ser ingen vits i å tro på noe så søkt jeg.... For det andre: Hva skal de dataene som liksom samles inn (om hvor slem/snill du er) brukes til? Er det slik at hvis du har vært snill så blir du en vakker blomst i ditt neste liv og har du vært slem så blir du en slange i kloaken i Tokio eller noe slikt? Også VELDIG søkt.. Nei, dette med karma og leve evig ser jeg på som ren ønske tenkning! Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 karma kan være så mangt. personlig ser jeg på karma som intet annet enn handling og intensjon. gir mine handlinger og intensjoner meg god karma eller dårlig karma? når man er døden nær, så tror jeg man blir mer oppmerksom på karma. gud vet hvor mange folk som ligger på dødsleiet og angrer på alle de slemme tingene de har gjort; de har, gjennom sine handlinger og intensjoner, samlet dårlig karma hvilket i gjengjeld gir dem dårlig samvittighet. jeg ser ikke på karma som noe annet enn et abstrakt konsept - et konsept som for meg har betydning og en reell innvirkning på mitt liv. mennesker som er egoistiske, onde og lar seg styre av sinne vil nok, generelt sett, oppleve effekten av dårlig karma. mennesker som oppfører seg på denne måten sår dårlige spirer i sitt eget sinn som etterhvert vil føre til mer ulykke. personlig har jeg aldri møtt en ordentlig drittsekk som også er lykkelig. mennesker som derimot praktiserer medlidenhet og nestekjærlighet får god karma og som resultat av det får de et rent og fredfullt sinn. i et slags happiness project jeg leste om for lenge siden, så hadde de "forsket" litt på akkurat dette. de hadde valgt ut flere teknikker og øvelser som folk skulle teste ut. de målte lykken til menneskene (det var en god del involvert i eksperimentet), og etterhvert fant ut hvilke teknikker som ga utslag på lykkenivået og hvilke som var ineffektive. det som så ut til å heve lykkenivået mest av alle øvelsene gikk på å hjelpe medmennesker. man valgte ut en dag hvor man skulle gjøre 5 gode handlinger. lykkenivået til individene som hadde en slik dag i uka økte med 40 til 50 % tror jeg karma, for meg, er selve handlingen og intensjonen. resultatet er enten dårlig eller god samvittighet, hvilket jeg simpelten velger jeg å kalle dårlig/god karma. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Reinkarnasjonen tror jeg lite på, gode argumenter mot den er allerede nevnt - men jeg er dog veldig glad i karma; utelukkende fordi det hjelper mennesker til å gjøre bedre ting for både seg selv og for de rundt en. En sånn religion/filosofi føler jeg det er vanskelig å mislike. Til sammenligning så har jo de fleste religioner noe lignende. Evagrius Ponticus' 8 dødelige synder kan jo leses på den samme måten, da de prøver å rettlede deg inn mot en levevei der en blir lykkeligere ved å synde mindre. Lenke til kommentar
toth Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Gud Mulig jeg blander deg med noen andre, men.. Skulle ikke du bli Buddhist? Isåfall er jo karma høyst relevant ifht reinkarnasjon, men nå snakket du mer kristen-aktig.. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) Til sammenligning så har jo de fleste religioner noe lignende. Evagrius Ponticus' 8 dødelige synder kan jo leses på den samme måten, da de prøver å rettlede deg inn mot en levevei der en blir lykkeligere ved å synde mindre. ... men det jeg ikke liker med slike forhåndsprogrammerte "synder" er at de er nettopp det, forhåndsprogrammerte! Det blir for dumt å lage regler som er hugget i stein når resten av samfunnet endrer seg. Noe den kristne "moral" skulle være et godt bevis på..... Den moralen og påbudene som står der var sikkert greie leveregler da de ble skrevet, men det er faktisk en stund siden vi hugg av oss en hånd fordi den ville ha oss til å "synde" eller steinet kvinner som har klær av to forskjellige stoffer på seg og de passer rett og slett ikke inn i dagens samfunn, vi er ikke så bestialske lenger. Men siden dette er hugget i stein da det er "guds" ord...... Endret 9. juni 2009 av RWS Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) ... men det jeg ikke liker med slike forhåndsprogrammerte "synder" er at de er nettopp det, forhåndsprogrammerte! Jeg er helt enig med deg om vi snakker om de 10 bud, men tar en dødssyndene - så har disse ikke falmet så mye med tidens tann. Hovmod, Griskhet, Begjær, Misunnelse, Fråtsing, Vrede, Latskap, Likegyldighet ... greier en å kutte ned på disse, så ser i all fall jeg at jeg blir et bedre menneske. Uansett hvilken religion jeg tilhører Dødssyndene er nokså universelle, og passer nokså greit inn i andre religioner også.... akkurat som karma. Edity: Du nevner guds ord - så nå snakker vi nok forbi hverandre. Dødssyndene er ikke del av den bibelske kristendommen - de kom til mye senere, av en monk boende i egypt i 375. Først i 590 ble de plukket opp av en pave. Endret 9. juni 2009 av Sondring Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Gud Mulig jeg blander deg med noen andre, men.. Skulle ikke du bli Buddhist? Isåfall er jo karma høyst relevant ifht reinkarnasjon, men nå snakket du mer kristen-aktig.. hadde lyst til å praktisere buddhismen, ja. man trenger ikke å tro på noe som helst for å være buddhist. hva er det med det innlegget som får meg til å virke kristen? jeg har alltid vært panteist, dog jeg som regel har definert meg selv som ateist. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg har lest litt om buddhisme, da spesielt karma og meditasjon og slikt, finne indre fred og den slags. Av religionene er det buddhismen som snakker mest til meg, mtp at det er stort fokus på å være vennlig mot andre, og ta vare på dyr og natur. Ellers regner jeg med per dags dato som agnostiker, jeg tror på det jeg kan se, men jeg håper og tror at det er noe mer der ute. Verden er for kompleks og vakker på så mange måter at det ikke bare kan være en rekke tilfeldigheter som står bak. Trenger ikke gå så mye inn på det, men karma er faktisk en del av min teori om livet etter døden Kan gå litt inn på det da. Jeg har en teori om at vi blir gjenfødt etter vi dør, og er mennesker på ny. Og her spiller karma en rolle. Hvorfor er vi nordmenn relativt sett så sinnsykt mye heldigere enn f.eks. småbarn i Brasil som må stjele for å få seg mat? De bor på gaten i sin egen møkk og er glad om de ikke blir ranet/drept i løpet av dagen. Survival of the fittest. Vi i Norge tenker på karakterene våre, og at vi ikke greier å skaffe oss en kjæreste. Så kanskje, blir vi i vårt neste liv, født som gatebarn i Brasil? Om vi ikke har vært så snille. Kanskje det er en universal orden i verden, som sender alt på rundgang. Jeg har en slags pessimistisk oppfatning av at mennesker er grådige og egostiske vesener. Hvem som er grådigst av en som er rik og en som er fattig vet jeg ikke. Men om en nordmann, som er født og oppvokst i velstand, greier å unngå å praktisere dårlige egenskaper som likegyldighet, grådighet og egoisme, og heller det motsatte i sin hverdag, så kanskje han blir "belønnet" ? Her kan vi jo spørre, hvem er det som gir belønningen? Vi trenger altså et gudebilde. Noe jeg på et vis ikke er fan av, jeg er mer der at jeg skulle ønske det var en "kraft/ånd" over alt. Ble kronglete og langt innlegg, imponerende om du har lest. Om du får igjen for karma i dette liv, altså hjelpe noen på mandag og vinne i lotto på tirsdag, det vet jeg ikke. Men uansett om man tror på karma eller ikke, sier det jo seg selv at alle ville fått det bedre om alle prøvde å hjelpe andre. Litt som den bankreklamen, folk gjør tjenester for hverandre, og til slutt kommer det tilbake til den som startet kjeden. Lenke til kommentar
toth Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 hva er det med det innlegget som får meg til å virke kristen? Tenkte mest på: når man er døden nær, så tror jeg man blir mer oppmerksom på karma. gud vet hvor mange folk som ligger på dødsleiet og angrer på alle de slemme tingene de har gjort; de har, gjennom sine handlinger og intensjoner, samlet dårlig karma hvilket i gjengjeld gir dem dårlig samvittighet. Mulig jeg tolket feil og at du ikke snakket på egne vegne? Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 hva er det med det innlegget som får meg til å virke kristen? Tenkte mest på: når man er døden nær, så tror jeg man blir mer oppmerksom på karma. gud vet hvor mange folk som ligger på dødsleiet og angrer på alle de slemme tingene de har gjort; de har, gjennom sine handlinger og intensjoner, samlet dårlig karma hvilket i gjengjeld gir dem dårlig samvittighet. Mulig jeg tolket feil og at du ikke snakket på egne vegne? hahaha, ja det kan lett misfortås tenkte ikke over det. bruker den frasen om det meste egentlig, uten at det innebærer noe religiøs Lenke til kommentar
Puff Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Trur ikke på karma akkurat nå, men har tenkt på det mange ganger. Kansje det er slik at man blir belønnet for gode handlinger og straffet for de dårlige. Selv om en virkelig medmenneskelig person ville ha gjort gode handlinger uten å forvente noe belønning for det Buddhisme er en religion jeg har fått sansen for i det siste, spesielt levemåtene de har er svært gode (De fem retningslinjer for etisk livsførsel) De bør man følge så godt man kan, buddhist eller ikke. Lenke til kommentar
isaac elric Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 belønningen for å gjøre godt er at man får dø med god samvittighet. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Jeg tror på "karma i praksis". Er du snill og grei med andre så øker sannsynligheten for at andre er snille og greie med deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå