Gå til innhold

Avslutte Enkeltpersons foretak

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal legge ned et enkeltpersonsforetak som jeg drev fra April 2008 - Desember 2009.

Jeg hadde et underskudd på 31 000 som jeg dekket med egenkapital.

Alt av regnskaper osv er innlevert og i orden for 2008.

Jeg har solgt for 2000 kr i 2009, samt at jeg har fått tilbakebetalt ca 8000 kr i moms i januar.

Jeg har hatt 0 kr i varekjøp i 2009.

JEg har 0 gjeld og et varelager på ca 10 000 kr.

Det jeg lurer på nå er hvordan legger jeg det ned?

Jeg vet at man kan slette foretaket i samordnet register melding, men da mister jeg vel muligheten til å rapportere det siste jeg har hatt at via elektronisk innlevering?

Jeg kommer jo da ikke over 50 000 i omsetning dette året, kun 2000 kr. Hva gjør jeg med mva på dette da? Trenger jeg betale noe mva på dette da?

Jeg rapporterer kun 1 gang årlig siden jeg har hatt veldig lite i omsetning (har søkt om dette)

Varelageret mitt på ca 10 000 må jeg betale noe skatt på at jeg beholder disse varene selv?

Håper dere kan hjelpe meg slik at jeg kan få lagt ned bedriften på en riktig og ryddig måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kommer jo da ikke over 50 000 i omsetning dette året, kun 2000 kr. Hva gjør jeg med mva på dette da? Trenger jeg betale noe mva på dette da?

Jeg rapporterer kun 1 gang årlig siden jeg har hatt veldig lite i omsetning (har søkt om dette)

Varelageret mitt på ca 10 000 må jeg betale noe skatt på at jeg beholder disse varene selv?

Du må som privatperson "kjøpe ut" varene fra ditt eget foretak, slik at foretaket vil få en omsetning på ca. 10.000 i år i tillegg til de 2.000 du nevnte. Det blir også moms når du tar varelageret ut til privat (blir jo like mye som du fikk tilbake i fjor når du kjøpte inn varene, med mindre lageret har falt i verdi -siden det er dagens verdi som skal brukes når varer tas ut til privat), og altså samlet sett moms av ca. 12.000, i tillegg til skatt av et næringsoverskudd på ca. 12.000, så lenge du ikke har noen utgifter i år.

Hvordan det blir med mva-rapporteringen om du legger ned foretaket nå vet jeg ikke, men en oppgave for regnskapsåret 2009 må du i alle fall levere, spørsmålet er når.

Edit: du må selvsagt levere selvangivelse for næringsdrivende med næringsoppgave også til neste vår, altså for ligningsåret 2009.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Takk for svar, jeg har funnet ut litt.

Jeg ringte skatteetaten og jeg skal levere terminoppgave nå.

JEg har et spørsmål reint regnskapsmessig.

Mitt varelager er på 10300 + mva 12875 Mva =2575

Hvordan skal jeg føre dette i regnskapet mitt?

Varelager - 10300

mva - 2575

Salgsinntekt avgiftspliktig + 12875

Stemmer dette? JEg har fått hjelp for fjoråret, mens jeg prøver mer på egenhånd dette året, så håper dere er snille hvis jeg gjorde det feil :-)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva du mener.

Mva har du vel kostnadsført da du bokførte varekjøpet, så varelager bokføres med kode 0.

Varelageret har heller ikke noe med salget å gjøre, så bokføringen blir debet varelager og kredit varekjøp.

Du fører altså nettobeløpet med kode 0.

Edit:

Skal du avslutte selskapet, så må varelageret føres med mva, men mot privatuttak.

Endret av Sol79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...