Gå til innhold

Linux filsystem?

Anbefalte innlegg

Er en nybegynner når det gjelder Linux så jeg lurer på hvilket filsystem brukes på Linux? Windows bruker jo som kjent FAT32 og NTFS..

Bruker Linux FFS (Fast File System) eller? Eller er det SFS (Smart File System) hvilket er best av disse egentlig?

Jeg vet i hvertfall at det er disse filsystemene som brukes i AmigaOS og har hørt at Linux bruker de samme, stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

x = extended kanskje? beats me anyway...

Men det er jo forsåvidt bare å gå for det som din distro har valgt som standard.. ReiserFS skal forsåvidt være ganske raskt/bra så vidt jeg har hørt, men personlig så bruker jeg ext3 og er meget fornøyd med det..

Lenke til kommentar

ext3 er vel det som brukes på de fleste nyere distroer nå. I tillegg har du reiserfs som også blir en del brukt. Tidliggere var det helst ext2 (som egentlig bare er ext3 uten journalig såvidt jeg vet) som ble brukt. xfs er også noe brukt, men tror ikke det blir sett på som å være like stabilt(?)

Lenke til kommentar

Ext filsystemene er vel så og si standard i Linux, ext3 er den beste av dem, grunnet journalisering...

ReiserFS er et forholdsvis nytt filsystem, som virker veldig lovende, er kjapt og har i tillegg journalisering...

MarcelSB

Lenke til kommentar

ext2 - Det gamle "standard"-filsystemet, uten journalling

ext3 - Det nye "standard"-filsystemet, med journalling

Andre journalling filsystemer :

reiserfs - raskest av alle med mange små filer, f.eks. mailserver

xfs - fra SGI, best ytelse og funksjonalitet som filserver (SAMBA)

jfs - fra IBM, omtrent som xfs men uten ACL-støtte

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...