Jakke Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Hei! Etter en influensa i høst har jeg slitt med ekstrem trøtthet. Så velsignet som jeg er sovner jeg aldri, skal jeg sove må jeg ville det, og det tar minst en halvtime, så skolen og liknende har ikke vært noe problem. Men, ennå er jeg plaget med dette, og har lurt på disse tre tingene: Kan det være snakk om trøtthetssyndrom? Det kan komme etter influensa(liknende) sykdommer? Kan det være mangel på vitamin B12? Eller, det jeg tror, rart nok, siden jeg sov mer før enn nå (siden jeg fikk lappen, råner ) at jeg er VELDIG urolig når jeg sover, og madrassen ligger 45 grader på sengas posisjon og henger utfor (overmadrass på Svaneseng). Jeg må jo være ekstremt aktiv når jeg sover, har aldri sett noen som er så ville når de sover før PS: Når jeg sover 4 timer, 8, 12, 24 så er det det samme Lenke til kommentar
vidor Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Det som fort skjer når du får en kraftig influensa er at andre uhumsheter har en tendes til å blusse opp når immunforsvaret ditt er relativt stresset. Teorien er vel at dette kan medføre problemer etter at selve hovedproblemet, altså influensaen er nedkjempet. Det du er inne på er vel Postviralt tretthetssyndrom. Søk det opp, les mer på det og se om du har sammenfallende symptomer. Du kan prøve å spise kornprodukter og leverpostei. Da får du i deg B12 hvis du tror det er problemet. Du er jo i en alder der hormonene virkelig får "kjørt seg" så det kan jo ha en finger med i spillet. Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 En annen ting du bør undersøke er om den influensalignende saken du hadde kan ha vært "kyssesyken" (mononukleose). Den oppfører seg som en influensa i starten, og kan gi bivirkninger som trøtthet osv i lengre perioder. Sier ikke at du har det, men når jeg hadde det personlig hadde det følgende effekt: *Influensa med sår hals - Antibiotika gir ingen resultat på halsen, noe som avkrefter at det er halsbetennelse. *Målinger viser høye lever og miltverdier. Etter influensaen, gikk jeg ca 6mnd hvor jeg var veeeldig trett sånn ca etter lunch (13.00 tiden), enkelte dager var jeg så trett at jeg sovnet i stolen på jobb. Som nevnt, dette er bare en hypotese. -- Hadde jeg vært deg ville jeg gjort følgende: Få i deg nok tilskud av vitaminer. Skaff deg en god søvrytme, det som er viktig er å få den rette søvnen, den får du ved å ha faste rutiner når du legger deg. Det som enkelte forskere sier er at du bør være VÅKEN et vist antall timer, som er likt hele tiden, dvs forsøke å legge deg til samme tid, å stå opp til samme tid. Da vil den "dype" søvnen komme fortere å vare lenger. Den dype søvnen er en søvn tilstand du havner i. Det er denne du vil skal komme fortest og vare lengst når du sover. Du bør forsøke å holde dette vedlike selv i helgene (vet det kan være vanskelig). Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Kyssesyken er forårsaken at Epstein-Barr viruset (EBV) og dette er igjen linket til utmattelsessyndrom og autoimmune sykdommer. Her er en artikkel på engelsk: http://ezinearticles.com/?Chronic-Epstein-...&id=2417682 Du kan få sjekket deg for antistoffer mot EBV hvis du tror dette er synderen. Kostholdet ditt og søvnmønsteret er begge viktige faktorer. Har fulgt litt med i arbeidet til Jacob Taitelbaum som er en amerikansk lege som har spesialisert seg på ME/CFS og bygd opp en rekke behandlingssentre i USA. Kan være verdt å ta en titt på websiden hans på: http://www.endfatigue.com/ Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2009 Er bare to små problemer: Jeg har jobb annenhver helg, og fest annenhver helg. Ellers er det LAN, sjofør til fest, eller kino/film. Er liksom aldri tid til å sove tidlig i helgene. Og jeg hater alt med blod: Sprøyter, blodprøver, jeg svimer nesten av av blodtrykkstest osv... Derfor jeg ikke kom igjennom på sesjon for å si det sånn Lenke til kommentar
Lapette Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Kan jo være du ble slapp av influensaen fordi du sluttet å trene (hvis du gjorde det .P) Merker sjæl nå her jeg sitter, med brukket arm, at jeg er sinnsykt mye trøttere enn jeg pleide å være - fordi jeg ikke kommer meg no særlig på trening. En ond sirkel. Joggeturer gjør underverker! Og blir du værre av å ha høy puls et par ganger i løpet av dagen, passer symptomene enda bedre til kyssesyken! Hadde det sjæl - jævlig greit å få testa det et sted. Blodprøve eller ei - du vil jo bli bra igjen? En annen ting som hjelper veldig for meg når jeg skal sove er å tenke på en kule som triller gjennom forskjellige omgivelser. Som en stor gresseng, hvor den sakte triller over gresstråene. Dustetanker; jepp. Men det funker. Now you try! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå