Gå til innhold

Fart på båten min.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en Porch 3900 med 30 hk Yamaha autolube lang stamme fra 1997. Båten veier ca. 125 kg + sete, batteri og tank, motoren veier 61 kg. Men problemet er at jeg ikke får den opp i mer enn 26,7 knop (målt med GPS og knopmåleren i båten) uansett hvordan jeg tilter motoren. Jeg har sett på flere som har lik båt og de kjører fortere. Hva kan prblemet være, jeg regner med at det er noe dritt med motoren. Den går rent og pent, har fin propell, går på alle sylindere, nye tennplugger, ny impeller, termostaten, ny propell, ny girolje, en ny coil og ny- overhalt forgasser. Det er heller ikke vann i skroget og ingen hakk eller riper. den er strøken.

Hva kan være grunnen til at jeg ikke får farten opp? Kan noen gi meg tips til hva jeg kan gjøre og om hva som kan være feil, det hadde vært fint.

-Michael

Endret av mike93
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten så går ikke motoren rent på toppturtall, men bare ellers. Hva kan det være?

Og jeg lurer også på om det er noe point å kjøpe en ny prpell, har sett litt på noen racing propeller og noen stål propeller, men finner ikke så mye forskjellig til min båt. Er det noe vits med ny propell når den jeg har er fin eller ville dere anbefalt å kjøpe en 40/ 50 hk? Det går betydelig fortere med en 50 hk, regner jeg med, men hva ville dere ha gjort?

Endret av mike93
Lenke til kommentar

Kan hende propellen din ser fin ut rent estetisk, men hvis propellen er for liten, så får du såpass høyt turtall at det muligens slår inn en turtallsperre på motoren,Da kan det nok for deg virke som om motoren går ujevnt.

Kanskje en større propell hadde gjort susen?

Større propell vil gi deg lavere turtall og høyere fart, samt litt dårligere aksellerasjon dog...

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Propellen er ikke liten. Den går nesten opp i anti- kavitasjons plata. Propellen er samme str. som orginal. Men en med mer vinkel på bladene kanskje.

Er en Turbo Hot Shot 10 1/8" å anbefale? kan jeg få opp farten da? Står at den er til yamaha 20- 30 hk, men jeg mener at når jeg målte propellen min så var den ca. 12". Eller er det bedre med en racing propell fra winrace? Isåfall skal jeg ha den til t- 400 klassen eller den til v-25?

Eller er det egentlig noe vits i å kjøpe en ny propell? Den går jo greit nok og er leken. Båten letter fint uten bølger med fulltilta motor, men da er den latterlig treig opp i plan.

Endret av mike93
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...