Gå til innhold

Artikkel HW.no - Longhorn = rotete GUI?

Anbefalte innlegg

Jeg så en preview av MS Windowns Longhorn her på HW.no idag...med et screenshot av den gjennomsiktige GUI funksjonen...er det bare meg, eller virket denne utrolig forvirrende/rotete og distraherende....jeg mener, hvis man ser alle vinduer man har oppe gjennom det vinduet man jobber i, vil ikke dette bare trekke oppmerksomhet fra det man faktisk jobber med, og være et distraherende element? jeg tror iallefall det...håper/regner med at det går an å skru av denne funksjonen når det kommer...[/u]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg satt faktisk og tenkte på det samme. Hvis man f.eks. har et program som overfører tekst realtime (chat o.l) vil jo teksten fra denne føre til at man blir sittende og se på det, istedet for å gjøre det man egentlig skal. Hvis man da sitter og skriver stil kan jo det bli ganske plagsomt i lengden hvis en ikke får gjort noe som helst :)

Lenke til kommentar

Eg tviler veldig sterkt på at det ikkje går an og skifte på.

Transperency heiter det vel og ein kan stille på kor gjennomsiktig ein vil ha det. fra heilt til ingenting då.

Mange mirc script som har samme tingen i dag.

har bilde,men veit ikkje kordan eg limer inn i ein post : [

Lenke til kommentar

WindowFX is a revolutionary new program that allows you to add an unprecedented number of special effects to windows.

A short listing of its features include:

True, alpha blended shadows under windows

Ability to morph windows when minimizing and maximizing (SEE VIDEO IN ACTION)

Several different morphing effects available.

A set of window opening and closing effects

Ability to have large icons on the desktop while having normal sized icons everywhere else

Ability to apply light sources to different coordinates on the desktop that colorize titlebar/borders of windows*

Wide range of semi-transparency options such as making windows, the star bar, menus, and more semi-transparent

Various special effects for Windows desktop icons and their labels

A set of special effects for menus when opened and closed

User defined size for windows to maximize to.

Able to add more transition special effects and shadows created by users

and more!

Requires: Windows XP or Windows 2000

Genialt program :D

Lenke til kommentar

Så ut som en typisk feil når et-eller-annet har kræsja eller brent seg fast på en eldre skjerm! :lol:

Det interesserante her blir vel om man skrur på alt dette "fancy-smancy"-greiene som krever ressurser så det holder og starter f.esk. UT2003, Doom3 eller et annet ressurskrevende spill, vil da windows fortsatt legge beslag på ressursene (slik som i dag) eller vil disse bli frigitt til spillet?

Kommer uansett ikke til å være aktuelt for meg pga. Palladium... :grumpy:

Lenke til kommentar

Å lansere et Windows som krever mye mer enn det de fleste forbrukerne har selv er elendig markedsføring. Greit hvis dem allerede har fått store kontrakter med pc-leverandører, men det vel bety at dem også må investere i kvalitetskomponenter som gjør at det blir dyrer for dem også.

Jeg vil tro at en "light versjon" kommer ut av det vedkommende Windows, slik Home og Pro er idag.

Lenke til kommentar
Å lansere et Windows som krever mye mer enn det de fleste forbrukerne har selv er elendig markedsføring. Greit hvis dem allerede har fått store kontrakter med pc-leverandører, men det vel bety at dem også må investere i kvalitetskomponenter som gjør at det blir dyrer for dem også.

Jeg vil tro at en "light versjon" kommer ut av det vedkommende Windows, slik Home og Pro er idag.

...men for å få en brukbar versjon for den litt viderekommende, enten kunnskapsmessig eller interessemessig (altså de fleste som har interesse av dette forumet), må man ha den "proffe" versjonen...

Lenke til kommentar

Nå vil jeg anta at MS etterhvert har såpass erfaring med GUI-design at de helt sikkert ikke vil gjøre en slik tabbe. Når det er sagt, er jo jeg en av de som ikke er veldig imponert over måten MS har bygget opp sit GUI på.

For de som er interessert kan det jo være artig å lese denne artikkelen fra Apples hjemmeside. Her forklarer Apple (for utviklere) generelle forskjeller mellom OSX & Windows brukergrensesnitt...

Eksempel på forskjeller:

p_switch_windows_dialogs1.jpg

p_switch_windows_dialogs2.jpg

Lenke til kommentar
Nå vil jeg anta at MS etterhvert har såpass erfaring med GUI-design at de helt sikkert ikke vil gjøre en slik tabbe. Når det er sagt, er jo jeg en av de som ikke er veldig imponert over måten MS har bygget opp sit GUI på.

For de som er interessert kan det jo være artig å lese denne artikkelen fra Apples hjemmeside. Her forklarer Apple (for utviklere) generelle forskjeller mellom OSX & Windows brukergrensesnitt...

Eksempel på forskjeller:

p_switch_windows_dialogs1.jpg

p_switch_windows_dialogs2.jpg

Argh! Hvorfor har ikke Windows sånt? Lekkert! :woot:

Men de er på vei dit virker det som. XP var et steg i riktig rettning. :D

Lenke til kommentar

jeg håper bare at dem får en sånn "No to All" knapp snart...

det er så immari irriterende å måtte velge "No" til overskrivinig av filer hvis en har en mappe med mange filer i, der noen ikke skal overskrives når dem kopierer...hmm, dårlig forklart, men dere forstår sikkert :D

Lenke til kommentar
Du kan skifte skin på WinXP, slik at det ligner OS X. Bruker deg selv ;)

He, he, selv om jeg som Macbruker er veldig godt fornøyd med utseendet til OSX, synes jeg det er mer interessant å se på forskjellene i måten brukergrensesnittet fungerer på, det er jo i hovedsak dét artikkelen jeg linket til handler om.

Hva man mener er best/dårligst er ikke så viktig i denne sammenheng, men synes det er interessant å se filosofien som ligger til grunn. (Dessuten interessant å se hvor Apple mener MS har valgt dårligere løsninger).

Lenke til kommentar
Noen som vet når OS X kommer til PC? Hørte noe snakk om det i OSX' barndom, men ikke siden.

Sannsynligvis aldri.

"Marklar" (?) prosjektet er et hardlivet rykte som dukker opp fra gang til gang. I følge dette ryktet eksisterer det i Cupertino (i Apples hovedkvarter) en Intelvariant av OSX.

Da Apple hovedsakelig regnes som en PC-produsent og etter eget sigende gjør "det som skal til" for å selg hardware, ville en PC-PC variant av OSX være å skyte seg selv i foten.

Nå skal man som kjent aldri si aldri, men så sant ikke Apple skulle nærme seg konkursens rand ser jeg ikke for meg at OSX blir tilgjengelig utenfor Apples egen hardware...

Lenke til kommentar
Herregud. Dere blir fort distrahert da. Dere er vel av den typen som krasjer bilen hvis dere ser ei bra dame gående ved veien. :p:p

Det har skjedd med meg OFTE, altså, har ikke kræsjet, men nesten!

Kommet litt ut av kurs liksom. Pene jenter på fortauet er livsfarlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...