Julepils Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Hei hw.no! Jeg sitter å funderer på et valg mellom: Western Digital RE4-GP 2 TB https://prisguiden.no/product.php?p...32&cat_id=9 eller Western Digital Caviar Green 2 TB https://prisguiden.no/product.php?p...59&cat_id=9 Skal ikke være en systemhdd. Men jeg funderer på å få tak i en systemhdd også. Så funderer på om det er verdt å kjøpe evt: WD VelociRaptor® 300GB SATA10000RPM, 16MB, 3 GB/s http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=428939 Eller om det virkelig heller ville svare seg med en SSD harddisk til en ikke for sinnsyk pris? Har absolutt ingen tidligere erfaring med SSD. Problemet med SSD er vel egentlig størrelsen på disken iforhold til pris. For jeg har en vane med å innstallere programvare på C:/ (systemdisken) og det blir fort brukt opp f.eks 60GB for min del. Måtte isåfall ha blitt noe innenfor denne prisklassen: OCZ Vertex Series SATAII 2.5" SSD 60GBSATA2, read/write speed of up to 200MB/160MB sec, 64MB Cache, RAID Support http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=425735 evt. OCZ Solid Series SATAII 2.5" SSD, 60GBSATA2, RAID Support http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=408932 *edit* La også merke til: Kingston SSDNow V Series 2,5" 128GBSATA2, 100/80MB read and write speed, Desktop bundle http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=479299 som var litt større, og merkelig nok billigere. Tips? Erfaringer? På forhånd takk! Mvh, Julepilsen. Endret 4. juni 2009 av Julepils Lenke til kommentar
Anv Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg hadde definitivt gått for RE-4 disken, den yter meget bra. Mht systemdisk vil Vertex fungere godt, i tillegg bør du se på Intel X25-M 80GB (finnes også som Kingston SSDNow M Serie) den er litt raskere enn Vertex'en på de fleste operasjoner. Vertex 30-60GB yter ikke like bra som 120-250GB utgavene. V Serien er et ubeskrevet blad men den har ikke de store spesifikasjonene så den ville jeg ikke tenkt på som systemdisk. Jeg har både VR og en del SSD'er og VR er ikke i samme liga, de fleste SSD'er knuser VR i praktisk ytelse og opplevelse. Mine anbefalinger blir da 1) Intel X25-M 80GB 2) Vertex 120GB (SuperTalent ME serien er identisk og har kanskje bedre pris) 3) VR Finnes også andre SSD'er som fungerer godt men trå varsomt, en god del er rett og slett dårlige i forhold til Intel, Vertex, SuperTalent ME. Lenke til kommentar
Julepils Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Jeg hadde definitivt gått for RE-4 disken, den yter meget bra. Mht systemdisk vil Vertex fungere godt, i tillegg bør du se på Intel X25-M 80GB (finnes også som Kingston SSDNow M Serie) den er litt raskere enn Vertex'en på de fleste operasjoner. Vertex 30-60GB yter ikke like bra som 120-250GB utgavene. V Serien er et ubeskrevet blad men den har ikke de store spesifikasjonene så den ville jeg ikke tenkt på som systemdisk. Jeg har både VR og en del SSD'er og VR er ikke i samme liga, de fleste SSD'er knuser VR i praktisk ytelse og opplevelse. Mine anbefalinger blir da 1) Intel X25-M 80GB 2) Vertex 120GB (SuperTalent ME serien er identisk og har kanskje bedre pris) 3) VR Finnes også andre SSD'er som fungerer godt men trå varsomt, en god del er rett og slett dårlige i forhold til Intel, Vertex, SuperTalent ME. Jeg har også troen på RE4-GP så det har alltid vært det som stod først på listen over mulige valg. Tror nok det blir det men den er litt dyrere enn den andre. Hvordan fungerer egentlig disse her SSD diskene? Med tanke på kabel osv, aldri vært borti før. Tror jeg må vurdere en slik baysak sånn at den står stødig inni kabinettet hvertfal og ikke henger å slenger, går nok greit men ser litt amatør ut. *EDIT* Nvm, ser jo nå at det står SATA2 så da sa vel egentlig det seg selv. Men jeg er skeptisk iforhold til det at det bare er på 80/120gb iforhold til utnyttelse av sata-slots og plass. Det blir nok en ultimat opplevelse iforhold til systemet (eller?) iforhold til tidligere normale ide/sata-disker men jeg har en tendens til å innstallere det meste på systemdisken i grunnen av programvare og spill etc. 120gb varer ikke lenge på den måten. c",) Har jo 5 harddisker i nå også, men den minste skal byttes ut med VR eller en SSD harddisk. Minste er på 300GB, andremann skal byttes ut med 2TB disken (500GB hdd'en) og 3stk på 750GB. Endret 5. juni 2009 av Julepils Lenke til kommentar
Anv Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) 2.5" SSD har standard SATA tilkopling så du trenger ingen ting spesielt. Jeg har ikke brydd meg om å finne noen spesiell festemetode, de ligger bare der det passer seg å plassere dem. De tåler en støyt i motsetning til HDD og vibrerer selvsagt ikke heller. De avgir lite varme (nesten ikke følbart) så de bidrar også til kjøligere kabinett i forhold til HDD. edit: Jeg klarer meg fint med 32GB til system partisjon men det varierer jo selvsagt hva man bruker av programvare. Det du ikke absolutt vil/må ha på SSD legger du på HDD, eller kjøper flere SSD ;-) Endret 5. juni 2009 av Anvil Lenke til kommentar
Julepils Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2009 2.5" SSD har standard SATA tilkopling så du trenger ingen ting spesielt. Jeg har ikke brydd meg om å finne noen spesiell festemetode, de ligger bare der det passer seg å plassere dem. De tåler en støyt i motsetning til HDD og vibrerer selvsagt ikke heller. De avgir lite varme (nesten ikke følbart) så de bidrar også til kjøligere kabinett i forhold til HDD. edit: Jeg klarer meg fint med 32GB til system partisjon men det varierer jo selvsagt hva man bruker av programvare. Det du ikke absolutt vil/må ha på SSD legger du på HDD, eller kjøper flere SSD ;-) Bare Windows 7 tar vel ca 10GB? Vil programvarer og spill som man installerer på evt. andre harddisker oppleves som noe "raskere" så lenge man har ett SSD drevet system? Er ikke bare å kjøpe på SSD'er, har aldri sett noe villere pris. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 SSD er kostbart ja, men ytelsen er også betydelig bedre. Prisene kommer nok ned i løpet av høsten/vinteren. Du burde klare deg med 80-120GB på system partisjonen, spill etc kan du ha på en HDD. Lenke til kommentar
Julepils Skrevet 15. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2009 Jeg tror de har utsatt "Western Digital RE4-GP 2 TB" i nettbutikkene nå i flere måneder, irriterende - 3 dager før den skal komme så blir den utsatt 1 mnd. Har gjort det GANSKE lenge nå. Komplett hadde nettopp tilbud på SSD harddisken fra OCZ men var på 60GB så jeg tror heller jeg går for 80GB eller mer. Jeg er litt kravstor på størrelsen, hehe. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 15. juni 2009 Del Skrevet 15. juni 2009 Kan ikke se RE4 på Newegg heller så da tyder det på at det kan ta litt tid ja. (sikkert noen uker) Intel'n kan du trygt kjøpe ja. Lenke til kommentar
Julepils Skrevet 16. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2009 Er virkelig WD RE4-GP verdt de ekstra 700kr iforhold til WD Caviar Green WD20EADS? WD RE4-GP Enterprise 2TB http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=482457 kr 2.650,- Western Digitial Caviar® 2TB SATA2 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=430925 kr 1.995,- Lenke til kommentar
tweakMan Skrevet 16. juli 2009 Del Skrevet 16. juli 2009 (endret) Nå skal det siees at RE Enterprise Eller hva de nå kalle proff HD'ene sine alle disse fabrikantene er nok ikke det de fleste av oss trenger for å bare "LAGRE" ting på... Hva med en SATA Hot-Swap Bay ? Og heller kjøpe billigere disker, flere av dem? Så bruker man spinrite 6 periodisk for å holde disse i fin form? mvh Endret 16. juli 2009 av tweakMan Lenke til kommentar
Julepils Skrevet 17. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2009 SATA Hot-Swap Bay? Huh? =P Nei men 700kr er en betydelig forskjell for så og si samme produktet. Usikker hvorvidt jeg heller kunne tenke meg og lagt de kronene en annen plass om det ikke er noen forskjell jeg ville lagt merke til. Da den sansynligvis kun skal brukes til å lagre spill/film på. Lenke til kommentar
tweakMan Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 (endret) Det finnes "RENE" lagringsdisker, altså disker som ikke man nødvendigvis har tenkt å bruke aktivt under noe kjøring av ett program. Jeg har blandt annet en Seagate SV35 (Som har stått på 24/7 i 2 år nå, null tull! i ett eksternt 3.5 kabinett, selvbyggtype) som er en videoovervåkings type HD som er beregnet til å enten lese i lang tid, eller å skrive i lang tid. Det morsomme er at disse er beregnet til å lese eller skrive i lav hastighet med en konsekvent fart. Perfekt til å lagre film f.eks på. Selvsagt, man kan skrive store filer rask til dem også, men den er ikke rask til å flytte på masser av ting, eller til bl.a virussøk. Disse er laget for å gå uavbrutt i døgn etter døgn. Bl.a SV35.5 serien tåler å gå for fulle mugger selv om temperaturen stiger til 70 grader celcius!!! Ifølge mine egne tanker rundt dette så er SV35 serien til Seagate utrolig lurt å velge om man skal lage seg eksterne hardisk løsninger! De tåler fra 70 - 75 C driftstemp.. genialt! Seagate har Barracuda LP (som spinner med 5900rpm) som da er slike "langsomme" holdbare lagrere av store mengder data. Tror det er en 2TB utgave av Barracuda LP og. Seagate har også andre typer "milslukere" som f.eks Pipeline, som faktisk speielt tatt frem som lagringsenheter i da HTPC'er og som da primært musikk og filmlager, og beregnet til å stå på 24/7. Uansett, jeg har ikke hatt HD krash siden 1986 på noen av mine HD's!!! Aldri! Jeg bruker da Spinrite (nå i utgave 6) til å "strigle over" Hardiskene mine en 4-5 ganger i året. Det er noe jeg vil anbefale å gjøre!!! Uansett hva man velger av lagerdisker, eller systemdisker... (trengs ikke på SSD tror jeg..) Ja, og jeg har alltid hatt Seagate til lager, om du lurte og WD til OS. Hotswap Bay ja... Det er som en floppy-stasjon! Bare at man kan bruke sata hardisker som disketter!!! Man bare dytter en på plass og den starter opp, nesten som det var en minnepinne!!! De kan være inntill 1Gig store tror jeg! Ganske kjekt!!! Kanskje til backup? Stikk inn backup disken, la den stå i over natta mens funksjonen kjører og på morgenen tar man den ut og legger den på "stedet sitt" mvh Endret 17. juli 2009 av tweakMan Lenke til kommentar
Anv Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 (endret) Du trenger selvsagt ikke å kjøpe RE4 men den har lang garantitid (5 år) og yter en god del bedre enn tilsvarende Green. Seagate er i en litt dårlig periode, tenker da på .11 serien men LP og .12 serien burde være OK. Prisen på 2TB LP er imidlertid nært prisen av RE4 og da ser jeg ikke noe poeng i den. Alternativer kan være Samsung F2 2TB. Du kan jo kjøpe 2 stk på 1.5TB for prisen av 1 stk på 2TB, bare for å ha det nevnt. Uansett hva du kjøper må du sørge for backup, det er det eneste som er sikkert. (alle disker ryker før eller senere, uansett hva de koster) edit: Hvis du fremdeles vurderer SSD (som du bør til system/OS) så har Intel satt ned prisen på den nye generasjonen. Du får dermed 80GB til under 2.000,- Endret 17. juli 2009 av Anvil Lenke til kommentar
Julepils Skrevet 17. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2009 Prisen gått ned på SSD? Nice. Vurderer helt klart det enda. Grunnen til at jeg har mer lyst på en 2TB framfor å kjøpe flere små til en billigere penge er at jeg har lyst på mest mulig plass med minst mulig antall harddisker. Jeg har liggende ett flust av harddisker rundt forbi som aldri har gått i sønder så har ingen personlig erfaring med at hdd'er tar kveld. Har gjerne bare vært heldig. Er forresten ikke så lett å ta backup av 2TB? Sitter nå på 5 harddisker så ender isåfall opp med å bytte systemdisken som er på 279GB til evt. en sprekere 465GB hdd jeg har liggende eller så blir det selvsagt en 80GB SSD. Men jeg ender opp med en ganske høy priset pakke om jeg kjøper alt jeg har tenkt til så er derfor forsiktig med å kjøpe uten å tenke litt. Blir fort litt pris på 1x 2TB hdd, 1x 80gb ss og 1x nytt lydkort. Btw hvis noen har peiling på lydkort så ta gjerne en titt på tråden min på den delen av forumet også ;P Lenke til kommentar
Julepils Skrevet 18. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2009 (endret) Hvis du fremdeles vurderer SSD (som du bør til system/OS) så har Intel satt ned prisen på den nye generasjonen. Du får dermed 80GB til under 2.000,- Hm? Hvor? Eneste jeg fant var http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=127971 Intel 80GB X25-M SSD 2, 5" S-ATA II MLC High Performance SSDSA2MH080G1C1 2 795,- https://prisguiden.no/fritekst_sok....mp;search=S%F8k eller var det denne du tenkte på? Endret 19. juli 2009 av Julepils Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå