genstian Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Har sett flere som ønsker å innskrenke sjenketiden til utestedene, men vil dette egentlig ha noen effekt? Tenker at flere heller vil begynne å drikke tidligere enn før. Da vil bråket antakeligvis bli enda større siden flere folk vil være i byen på det tidspunktet, butikker kan f.eks enda være åpene noe som igjen kan være til FLERE skadder. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=544167 Lenke til kommentar
Musty Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 problemet er jo at alle sjappene stenger SAMTIDIG... dvs at alle som er alt for full havner på gaten til samme tid. Utvid åpningstiden til 6-7 tiden, sånn at halvparten er gått hjem FØR de blir kastet på gaten. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 Ja, vil tro at det er løsningen å gå for. Dessvere er det nesten bare FRP som har lyst til å prøve den ut. Lenke til kommentar
investor Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Enig. Ha døgn åpent.. la butikker og nattklubber og alt annet av virksomheter stenge når de selv vil... Ikke fordi politikere har en mening om hva som er best... eks. Fordi politikere ikke er våkne kl. 3 betyr eller 5 betyr ikke at andre ikke finner dette fornuftig. Fordi politikere ikke vil handle på søndager betyr det ikke at vi andre ikke vil.. Lenke til kommentar
investor Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Eks.. hver gang jeg er i Amsterdam er jeg på plasser hvor man de har åpnet til tidlig morgen... det han som driver fortale og jeg så var at normale folk gikk hjem mellom 3-halv 5... og de som var ute etter brøk ble igjen og så kom politiet på en "henterunde" om morgenen... Gatene var rolige rundt 4 tiden uansett.. Man kan ikke regulere seg vekk fra folk som lager bråk, men man kan skjerme andre... Lenke til kommentar
Ohhmyyyy Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Litt enig i at det er et feiltrinn å stenge alle barer på samme tid. Det er jo tross alt utenfor baren og på turen hjem alt det verste skjer! Uansett; jeg tror ikke det gjør stort nytte å avslutte sjenkingen en time tidligere. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Jo tidligere det stenger jo mindre fulle vil folk være da, fordi det koster mer å drikke ute, dette må vel være det eneste argumentet for at denne ordningen skal "lette på trykket". Jeg syns uansett barer og puber skal få bestemme åpningstider selv. En fordel med denne ordningene er jo at man slipper å komme hjem så innmari sent, at man heller går ut litt tidligere på kvelden. Er uansett glad jeg er ferdig med å gå ut, så da slipper jeg å bekymre meg over problemstillinga i det hele tatt. Lenke til kommentar
investor Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 ferdig med å gå ut.. er du over 80 ? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 ferdig med å gå ut.. er du over 80 ? Haha, nei, er 26... Men 2 unger og hus på landet innskrenker mine muligheter ganske greit Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Latterlig forslag, som flere skriver før meg fører dette bare til at enda flere går hjem samtidig, hvis de i tillegg klarer å stenge matservering etter kl 00 kommer vi til å få en fryktelig taxikø tenker jeg.... Lenke til kommentar
investor Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Dette kommer til å koste dyrt i arbeidsledige og tapte inntekter i restaurant og utelivsbransjen.. Og det må vi ta igjen med mer skatt.. da er det bedre å gå ut og kjøpe en dyr øl... enn å betale skatt for ikke noe øl... Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Kan jo være en fordel for selve bransjen. Man drikker seg jo som regel ganske full før man drar på byen. ¨Når utestedet stenger tidligere betyr det at man går tidligere ut på byen og kjøper mer drikke der. For de som jobber på utestedene er det jo også en fordel da de slipper å jobbe til langt på natt, samt mer driks fordi flere øl og drinker blir solgt. Lenke til kommentar
pekka1991 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 ser virkelig ikke hva som skal være positivt med dette, la nå puber og utesteder få bestemme selv. vil vel tro de som står der og skjenker hver kveld både vet hvordan det er, og hvordan det bør gjøres bedre en tullingene på stortinget. og selfølgelig hiver jo AVHOLDSORGANISASJONEN juvente seg på, og støtter opp om forslaget, og får linje på linje om hvor bra dette er i avisen. folka drikker jo ikke selv alikevel, så ser ikke hva negativt de skulle se i et sånt forslag alikevel. drikker ikke vi skal faen ikke dere andre få det lettvindt heller. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Nok et forslag for å kunne bedrive mer overformynderi. Skal staten bestemme når alle tver og lys skal slukkes om kvelden også? Er glad jeg ikke lenger bor der for slike forslag kommer vel snart også når folk lar seg underkaste i "fornufthetens navn" La folk få bestemme selv når de vil gå ut om kveldene, og ta heller hardere tak i det mindretallet som faktisk er problemet, bråkmakerne. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Husk å være nøye med å plassere innlegg og tråder i korrekt kategori. Spør en moderator om du er i tvil. Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til korrekt eller mer passende kategori. Reaksjoner på moderering går som alltid via "Personlig Melding". Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 ferdig med å gå ut.. er du over 80 ? Jeg er heller ikke så interessert i å løpe rundt ute i helgen - som regel har jeg det like fint når jeg er med venner uten all den ekstra alkoholen, eller menneskene som oppfører seg som idioter. Men for ordens skyld; jeg ser heller ikke hensikten med å stenge tidligere - for meg kan det virke som en uansett bare skyver problemet litt frem på natta. Men jeg kan ikke forstå hvorfor en uansett må frykte bråk om alle stenger samtidig - greier ikke folk ha skikkelig drikkekultur uten å bli bajaser? Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Ett av problemene er vel at politiet sliter med å patruljere problemområdene. Dersom man stenger tidligere slipper de å patruljere over lengre tid. Når alt stenger til ett tidspunkt kan de sette inn ekstra styrker akkurat da, og på den måten vil det virke mer preventivt mot bråk og uorden. Mange mener at de må få bestemme selv når de skal drikke, greit nok, men nå er det også sånn at er du dritings skal du egentlig ikke slippe inn, og bartendere har ikke lov å selge deg alkohol dersom du er/ser overstadig beruset ut(hvor er friheten i dette? Jeg må vel få kjøpe øl selv om jeg ikke kan styre meg selv?). Og det er vel strengt tatt overstadig berusede mennesker som er problemet, ikke tidspunktet de må slutte å drikke. Man har vel skjønt at man ikke kan ta tak i kun bråkmakerne og ser da som en løsning å stenge tidligere og dermed sette alle i samme bås. Regjeringa har feks gjort dette med pengespill tidligere(om det funker mot spillavhengighet vet jeg ikke). Kanskje de heller skulle satset mer penger på politi? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Men jeg kan ikke forstå hvorfor en uansett må frykte bråk om alle stenger samtidig - greier ikke folk ha skikkelig drikkekultur uten å bli bajaser? Ikke i Norge nei, alt folk vil gjøre er å bli så drita som mulig hver eneste helg. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Mange mener at de må få bestemme selv når de skal drikke, greit nok, men nå er det også sånn at er du dritings skal du egentlig ikke slippe inn, og bartendere har ikke lov å selge deg alkohol dersom du er/ser overstadig beruset ut(hvor er friheten i dette? Jeg må vel få kjøpe øl selv om jeg ikke kan styre meg selv?). Og det er vel strengt tatt overstadig berusede mennesker som er problemet, ikke tidspunktet de må slutte å drikke. En som er overstadig beruset skaper uro og uhygge blant alle andre og en vil derfor ikke ha de sammen med alle de andre. Dette på samme måte at du kan ikke gå rundt å hyle i gatene eller annet du føler for å gjøre i et samfunn. Å sitte hjemme å drikke så mye du vil er det ingen som hindrer deg i. Her er det snakk om at majoriteten blir fratatt friheten i å bestemme når de vil være ute selv, pga. et mindretall som lager bråk. Disse er problemet, ikke skjenketidene selv om de er enklere å skylde på for en politiker/politimann. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Mange mener at de må få bestemme selv når de skal drikke, greit nok, men nå er det også sånn at er du dritings skal du egentlig ikke slippe inn, og bartendere har ikke lov å selge deg alkohol dersom du er/ser overstadig beruset ut(hvor er friheten i dette? Jeg må vel få kjøpe øl selv om jeg ikke kan styre meg selv?). Og det er vel strengt tatt overstadig berusede mennesker som er problemet, ikke tidspunktet de må slutte å drikke. En som er overstadig beruset skaper uro og uhygge blant alle andre og en vil derfor ikke ha de sammen med alle de andre. Dette på samme måte at du kan ikke gå rundt å hyle i gatene eller annet du føler for å gjøre i et samfunn. Å sitte hjemme å drikke så mye du vil er det ingen som hindrer deg i. Her er det snakk om at majoriteten blir fratatt friheten i å bestemme når de vil være ute selv, pga. et mindretall som lager bråk. Disse er problemet, ikke skjenketidene selv om de er enklere å skylde på for en politiker/politimann. De er jo dessverre dette som er en av ulempene med å bo i ett demokrati, ofte må mange lide for det få individer driver med. Skjønner godt at folk vil bestemme selv hvor lenge de vil være ute, men hvis grunnen kun er dette så blir det litt barnslig egentlig. Hva er så fantastisk med å være ute til klokken 05.00 feks? Endret 4. juni 2009 av McHalvorsen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå