Gå til innhold

Erfaringer med Pentax K-7


Anbefalte innlegg

Var på internasjonal "photowalk" i dag i et forferdelig regnvær. Mens Canon og Nikon brukere pakket sine kameraer inn i alskens poser og plast lot jeg som ingenting. Kameraet ble selvfølgelig så vått som det går å få det uten å dyppe det ned i en bøtte med vann. Virker det om en uke så har det vel bestått vanntesten.

Var pent vær hos oss*. Walk-arrangøren hadde Pentax og Samsung. Jeg stilte med Olympus og resten var Canikon...

 

Tom

 

*) Reading av alle plasser :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avisene melder om tett oppunder nedbørsrekord på sørlandet så det var en grei dag å teste ut K-7 på.

 

Det jeg gjør når jeg kommer hjem etter en tur i regn med kamera er å ta av DA*16-50, sette den på 50mm og lar den stå på høykant med begge deksler av. Da får fuktig luft som er dradd inn i objektivet ved zooming anledning til å lufte seg ut. Innestengt varm og fuktig luft er ideellt for sopp og det vil jeg ikke ha i objektivet :-)

 

Kameraet setter jeg på et tørt objektiv og lar det stå med alle luker åpne, batteriet ute og blitzen oppe. Da får det også lufte seg. Er det støvfritt hjemme så kan en jo la være å sette på et objektiv, men slikt går ikke hos meg.

Lenke til kommentar
Er den noe bra? Eller er det bare en K20D med video og ekstra gadget's?

 

Bildmessig er det lite eller ingen forskjell i forhold til K20D, men Kvitbalanse og eksponering sitter nok enno betre.

 

Det som eg har merka som dei store forskjellane er:

-Lukkerlyd. (Herlig stille)

-Forbedring i AF hastighet. (Spesielt på propelldrift)

-Bilder pr sekund..

-Grepet er som hand i hanske for min del, passer meg bedre..

-Gummierte kontrollhjul :yes:

-Størrelse.

-Battrigrep passer meg bedre, i tillegg tar det AA batterier.

 

i tillegg er der mange små andre forbedringer.

 

Har ikkje fått det nye grensesnittet heilt inn i fingrane enno, så om det er like effektivt som K20D i bruk, er litt for tidleg å seie enno..

Lenke til kommentar

Fekk K-7`en i posten i går fra Fovi.no og med på kjøpet sendte dei med ei grøn fleece jakke med Pentax logo.

Eg har fra før Pentax K-10 og overgangen/tilvending var ein smal sak. Mine første brukarerfaringar med dette kameraet basert på kun eit døgn testing er følgande:

 

- Meget bra byggekvalitet, godt grep og perfekt størrelse.

- Auto kvitbalanse sitt som eit skudd

- Kameraet eksponerer som det skal ( K-10 undereksponerte som regel 1 trinn.)

- Autofokus er veldig rask, også i dårlig belysning.

- Veldig bra AF Hjelpelys i grøn farge i staden for hjelpelys frå blits

- Skjermen er veldig god også i sollys.

- Billedkvaliteten er synleg forbedret fra k-10 god med flotte farger og mindre fargestøy på høg iso.

- billedstabilisatoren synest eg virkar bedre utan at eg veit det med sikkerheit.

- Blitsen reiser seg HØGT opp

- søkaren er ein god del lysare og med 100 % dekning.

 

Skal kome med fleire brukarmeldingar seinare etter litt meir testing, bla videofunksjonen

 

Eit godt tips til dere som skal kjøpe k-7, kjøp også Limited objektiva fra Pentax dei er som skapt til dette kameraet. Eg vil spesiellt peike ut DA 40 mm som den beste allroundaren.

Lenke til kommentar

Ny FirmWare er sluppet i dag. Gjett hva de har fikset (for meg)?! :thumbs:

 

Mitt største ankepunkt!! — at man måtte trykke på OK før man kunne velge fokuspunkt. Nå kan man velge å måtte trykke OK for å nå direktevalgs-funksjonene istedenfor, slik at de blir inn-direkte-valg.

 

Smart move Pentax! Da blir higen etter å låne en D300 et stykke mindre!

Lenke til kommentar

Har nå fått brukt kameraet en mnd og er så langt meget godt fornøyd. Har hatt min andel av regn og det er ikke noe problem så langt ihverfall.

 

Eneste som er litt iriterende er at AF i LV av en eller annen grunn går meget tregt. En annen sak man må passe på er at om man stiller på lysfølsomheten med +/- knappen forblir den i innstillingen, selv om man trykker på Green-knappen eller er innom andre moduser.

 

Kjøpte Batterigrep nå nylig, og et par greie features er "parkering" for deklslene man tar av i egen slot mellom batterigrepet og kameret+ egen plass for ekstra brikke. Har ikke fått testet batterigrepet ennå.

Endret av Krimart
Lenke til kommentar

Ildhode.

 

Vær så indelig snill :) og ikke bli en sånn som kommer innom og pisker opp negativ stemning etter at du har bestemt deg for å bytte system.

 

Jeg sier ikke at det er det du gjør. Det er bare så typisk for en del merkeforum og merketråder at det blir sånn. Det er også så lett å misforstå "frafalne" vet du.

 

Det legger lett grunnlag for negativitet på den ene sida, og fanboyisme på den andre. Begge deler er lite konstruktivt.

Ikke at du ikke er velkommen til å besøke og bidra i din egen tråd altså, det er du selvfølgelig :)

 

EDIT: ... Eeeh. Der kom jeg på at det var jeg selv som hadde laga akkurat denne tråden. Jaja. Det forandrer ikke så mye. Du har bidradd så mye til å lage et miljø for pentaxianere at du selvfølgelig er velkommen også i framtida.

 

(Kjenner jeg deg rett, dukker du opp igjen med en K-7 om ikke så lenge :p )

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Trodde det var vinglepetnax :) Jeg oppfatter at brusehode (hva nå enn det måtte bety) etterlyser brukererfaringer. Det gjør jeg også. Er bare ikke så utålmodig :innocent:

 

Er videofunksjonen noe tess? Skjønner at autofokus ikke er aktivert i gjeldende firmware. Håp for gjenoppstandelse?

Lenke til kommentar
Ildhode.

 

Vær så indelig snill :) og ikke bli en sånn som kommer innom og pisker opp negativ stemning etter at du har bestemt deg for å bytte system.

 

(Kjenner jeg deg rett, dukker du opp igjen med en K-7 om ikke så lenge :p )

 

Vil bare høre noe fra de norske brukerne, som jeg regner med er mere "level-headed" enn mange andre Petnax brukere.

 

Har ennå ikke solgt DA*50-135mm og det er det er fortsatt mulighet for at jeg kjøper K-7.

Får liksom ikke bestemt meg :hmm:

Endret av Ildhode
Lenke til kommentar
Har ennå ikke solgt DA*50-135mm og det er det er fortsatt mulighet for at jeg kjøper K-7.

Får liksom ikke bestemt meg :hmm:

Der ja. Nå skylder du meg et nytt tastatur ;)

Glad ikke samboeren min har fått den nye laptopen i hus. Da kunne det vært den det gikk ut over.

 

Kveldspils og poster fra Vinglepetnax kan være en uheldig kombinasjon.

Lenke til kommentar

Faen! Jeg som nettopp kastet PC-tastaturet i søpla. :p

 

Vinglepetnax er i tenkeboksen.

 

Nikon blir stort og dyrt.

Olympus blir smått og noe annet.

Pentax er midt imellom.

 

Har bladet Digital Camera forran meg her:

 

K-7 fikk en score på 87% (Canon 50D og Nikon D300 fikk begge 90%)

 

Verdict:

There is much to like and enjoy on the Pentax K-7. It's a quality product with great handling, plenty of features and it delivers image files that are capable of big prints. It's price could put off the uncommitted but existing Pentax owners should form a queue.

Lenke til kommentar
Er videofunksjonen noe tess? Skjønner at autofokus ikke er aktivert i gjeldende firmware. Håp for gjenoppstandelse?

Jeg har ennå ikke gidda å ta opp film med K-7 og vet jammen ikke hva jeg skal filme. Men - jeg ser ingen grunn til å ha autofokus i video-modus når kontrast-af er så treg som den er (i liveview).

Lenke til kommentar
Er videofunksjonen noe tess? Skjønner at autofokus ikke er aktivert i gjeldende firmware. Håp for gjenoppstandelse?

Jeg har ennå ikke gidda å ta opp film med K-7 og vet jammen ikke hva jeg skal filme. Men - jeg ser ingen grunn til å ha autofokus i video-modus når kontrast-af er så treg som den er (i liveview).

Det siste er kanskje grunnen til at de har sperra for muligheten. Åpner de for det, da begynner garantert hylekoret over at det er ubrukelig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...