Gå til innhold

Erfaringer med Pentax K-7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra fotovideo's nettbutikk:

Sigma 24-70mm F2.8 IF EX DG HSM Pentax Nyhet!

Varenummer: 118170

 

Sigma 24-70mm F2.8 IF EX DG HSM Pentax

 

Pris: 9 995,- Ink. mva

Lager: 5+

 

 

Grunnen det tar lang tid med å få tilbake K20D'en er at Pentax driver å flytter service avdelingen fra Tyskland til Frankrike. Det var derfor Fovi tilbydde meg lånekamera.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Leste dette på Fovi.no

11 punkters wide-frame AF sensor

 

K-7’s nye SAFOX VIII+ wide-frame autofokus system inneholder 11 sensorpunkter (med ni kryss-sensorer i midten). Ved hjelp av en forbedret algoritme, garanterer AF systemet en pålitelig, følsom autofokus – overlegen i hastighet og nøyaktighet i forhold til det forrige systemet. K-7 har også et AF-assisterende hjelpelys i den innebygde blitsen for å forbedre autofokusens nøyaktighet i mørket.

Noen som vet om AF-hastigheten er kraftig forbedret (tester o.l), eller er dette bare reklame?

Endret av SRD
Lenke til kommentar
Leste dette på Fovi.no
11 punkters wide-frame AF sensor

 

K-7’s nye SAFOX VIII+ wide-frame autofokus system inneholder 11 sensorpunkter (med ni kryss-sensorer i midten). Ved hjelp av en forbedret algoritme, garanterer AF systemet en pålitelig, følsom autofokus – overlegen i hastighet og nøyaktighet i forhold til det forrige systemet. K-7 har også et AF-assisterende hjelpelys i den innebygde blitsen for å forbedre autofokusens nøyaktighet i mørket.

Noen som vet om AF-hastigheten er kraftig forbedret (tester o.l), eller er dette bare reklame?

 

Veit ikkje om du har fått med deg denne. http://surfdoc.blogspot.com/2009/05/initia...-pentax-k7.html.

AF-hastighet skal etter det eg har lest frå dei som har prøvd kamrera, blitt raskerer, med varierande tilbakemeldinger, frå litt til godt merkbar, men der er også forskjellig FirmWare ute å går, så det er mulig at det er der forskjellane ligg. Det som Mark skriv i bloggen om følgefokus, som "vastly improved" ser eg virkeleg fram til å prøve ut.

Lenke til kommentar

Publikum på ymse forum har oppfatta det som om det kun har vært firmware som ikke har vært ferdig i betakameraene som har vært vist fram. Det viser seg nå at sensoren ikke har vært endelig http://www.amateurphotographer.co.uk/news/...ews_284834.html

 

Litt usikker på hvor mye vi kan/bør legge i dette. :hmm:

 

I følge halvinformerte kilder så er betakameraene håndlagde. Det kan og se ut som om det er forskjellige versjoner ute å går. Noen rapporterer f.eks lavere seriebildehastighet enn specka, mens andre har full hastighet.

 

Ikke godt å vite hva vi kan vente oss når det gjelder billedkvalitet altså. Analyser av testbilder fra betakameraene viser at støyegenskapene er omtrent som før. Men de viser og noe bedre oppløsning. Det siste kan skyldes en mildre filteringing av sensoren. Men eksemplene viste altså ikke radikale forskjeller under kontrollerte forhold.

Pentax selv hevder at K-7 vil få bedre støyegenskaper. De holdt det de lovde med K200. Så noe reell bedring kan vi nok forvente.

 

Akkurat dette med brukbar 3200 ISO er viktig for meg. Bla vil det gjøre det lettere å ta fluktbilder, uten direkte sol. Føler at K20 nesten er der, men den blir for litt kilen på undereksponering til at det går ann å slippe auto-ISO helt opp til 3200.

 

Blir ei spennende ventetid ser det ut som. Jeg kommer ikke til å stå først i køen, men andre akamister gjør :)

Lenke til kommentar

Har hatt K-7 i et par dager nå (bor i Japan, hehe :tease: ) Må først understreke at dette er mitt første skikkelige digitale speilrefleks, har fra før et analogt Pentax. Siden referanserammen min er svært begrenset på digitale kan jeg kun rapportere om dette kamerat og ikke relatert til andre.

 

Har foreløpig kjøpt et objektiv: 18-55 mm. (1:3.5-5.6) satser på å kunne bruke mitt gamle teleobjektiv til det analoge - men det ligger hjemme i Norge.

 

Så langt er jeg meget godt fornøyd, men det er mange knapper å bli kjent med, så uten manual er man rimelig lost. Meget godt fornøyd med hvordan de har løst innstillingsmulighetene som jo er formidable i forhold til det jeg er vant til.

 

Det eneste jeg misliker p.t. er at det ikke er autofokus i Live View mode (ihvertfall har ikke jeg funnet ut av det ennå) og det tar litt tid å venne seg til utløserknappen. Den er følsom så man må trykke forsiktig for å fryse AF og eksponering, men har fått litt mer teken på det nå.

 

Har ikke hatt tid til å sette kameraet på de store prøvene ennå, men får testet det litt mer til helgen. renger med at jeg har fått litt mer feeling med kamerat og kan de mest basic da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...