fototim Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 (endret) ...Jeg vurdere bildekvalitet, selvkost, inntjening. Og jo lavere selkost jo bedre inntjening. Spes når jeg får levert varene uansett hvilke kamera jeg bruker av de 2. ... Det foregår en ganske interesant debatt på pentaxforums.com om hva proffkamera egentlig er. Utgangspunktet er selvfølgelig K-7, og spørsmålet om det er for proffer eller et rent entusiasthus. En debattant gjorde et forsøk på å definere begrepet. Han sa noe sånt som at et proffkamera er hvilket som helst kamera som gjør jobben effektivt, til lavest mulig totalkostnad, og er pålitelig. Svaret ditt bekrefter denne definisjonen. Det bekrefter og at K20D langt på vei tilfredsstiller de kravene jobben din stiller. Det leverer varene, og det er tydeligvis effektivt nok i de fleste sistuasjoner som du står overfor. Men vi vet alle at svaret ditt nok ville vært et helt annet om jobben din besto i å stå på sidelinja av en fotballkamp for å fange viktige øyeblikk. Men K-7 blir nok og noe helt annet. På mange måter burde det egentlig være det ideelle kamera for skrivende journalister. Værtett og kompakt. Samtidig som det trolig gjør en minst like god jobb som f.eks xxD serien som er moderne klassiker i småaviser. Mange skrivende journalister grabber gjerne med seg det minste tilgjengelige huset, når de skal ut på et oppdrag. De største husene er det stort sett bare de som ønsker å se seg som rene fotojournaister som bruker. I hvert fall har det vært sånn i de redaksjonene jeg har observert. Endret 9. juni 2009 av fototim Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Kamera som stemples som proff hus kan like gjerne missbrukes av en nybegynner, bare se rundt her på akam. Folk har utrolig mye penger til bruk, som igjen ikke tjener et rødt øre på det de gjør. For min del, så betaler fotograferingen seg selv, og jeg liker å tenke rasjonelt og smart. 1. ergonomi (K7, ser ikke ut som jeg takler den uten grep. Men det gjør jeg ikke uansett hvilke kamera i dag ) 2. Kost vs Inntekt 3. Linse valg 4. Funksjonalitet Men skal ikke påberope meg som pro, for det er jeg ikke. Heller en avansert noob . Noen som har noe erfarign med sigma 24-70 med HSM? Finner svært lite info om denne. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Noen som har noe erfarign med sigma 24-70 med HSM? Finner svært lite info om denne.Den er veldig ny, tror ikke den er på markedet med K-fatning ennå. Men på generell basis er jo Sigma sin 24-70 meget god, og det er svært lite trolig at de lanserer en oppfølger som koster ca 60% mer som er dårligere enn forgjengeren. Så jeg tror nok den må sies å være ganske trygg, tross alt. Men den er dyr, voldsomt dyr, dessverre... Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Noen som har noe erfarign med sigma 24-70 med HSM? Finner svært lite info om denne.Den er veldig ny, tror ikke den er på markedet med K-fatning ennå. Men på generell basis er jo Sigma sin 24-70 meget god, og det er svært lite trolig at de lanserer en oppfølger som koster ca 60% mer som er dårligere enn forgjengeren. Så jeg tror nok den må sies å være ganske trygg, tross alt. Men den er dyr, voldsomt dyr, dessverre... prisen har ikke noe å si, så lenge den er mist 1,5x bedre en 16-50. 16-50 Har litt feil rekkevidde for min del. Får bare vente i spenning Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 prisen har ikke noe å si, så lenge den er mist 1,5x bedre en 16-50. 16-50 Har litt feil rekkevidde for min del.Feil rekkevidde på 16-50 for min del også. Jeg tror jeg skal ha en 24-70 en gang, men om det blir med eller uten HSM vet jeg ikke. Kanskje en brukt med HSM når den engang kommer på markedet, på den annen side burde man vel være skeptisk til brukt Sigma :-) Det gjør jo ikke akkurat noe at de har komprimert den litt, forgjengeren er *svær*, men samtidig yter den også uforskammet godt, prisen tatt i betraktning. Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Ser ikke noe grunn til at man skal være så skeptisk til Sigma, så lenge man kjøper de objektivene i øvre del av hylla deres. Er vell den rangen jeg savner hos pentax, skulle virkelig ønske at deres FA* 28-70, kom i en ny utgave. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Ser ikke noe grunn til at man skal være så skeptisk til Sigma, så lenge man kjøper de objektivene i øvre del av hylla deres.Jeg er skeptisk til brukt Sigma, ikke Sigma :-) Det er en del feil også på de dyre objektivene, men orker man ta bryet med å få det fikset er det ikke så galt uansett. Sendte inn min Sigma 30mm f/1.4, og den ser det ut som ble helt fin etterpå. Foreløpig har jeg ikke fått testet den skikkelig med stativ og hele pakken, det blir det neppe tid til før vi flytter heller, men jeg har noen bilder av sønnen min som ser meget lovende ut, samt noen "testbilder" tatt samtidig med en fotoseanse på gulvet... Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 *mine innlegg* (k-ryeng: du får slenge opp testbildene i riktig tråd når du har tid. Kan hende det blir bestilling av 30mm i løpet av de nærmeste dagene nå.) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 *mine innlegg* (k-ryeng: du får slenge opp testbildene i riktig tråd når du har tid. Kan hende det blir bestilling av 30mm i løpet av de nærmeste dagene nå.) Skal se om jeg får tid på jobb i morgen før et møte sent på dagen, mulig jeg kan få tatt noen ordentlige testbilder også da. Det jeg har sett til nå ser som sagt bra ut, også på ordentlig skjerm. Autofokusen på GX-10en min sliter dog litt med å følge en tre måneder gammel røver som ikke ligger helt i ro, litt er det sikkert fotografen også, men det er slett ikke bare enkelt å treffe fokus. Det håper jeg jo at går seg til. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 9. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2009 Ny lenke i førsteposten Her er vel svaret på ett av Devisor sine ankepunkt "Under Tungsten light the AF accuracy is much improved. AWB is a lot improved too. Previous Pentax dSLR cameras all have some front focusing issues when used under Tungsten light, seems K-7 fixed this problem." Høres ut som det blir mindre bruk for Quick Shift Focus Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 9. juni 2009 Del Skrevet 9. juni 2009 Høres jo svært lovende ut, og med grepet så er den faktisk like høy som k20d ser det ut til. Spørs om k20d blir backup etterhvert.Skulle ikke du bytte til FF da? Det at du nå tilsynelatende har ombestemt deg. Betyr det at du har fått bedre kontroll på K20D, og nytter det bedre, eller betyr det at du ser for deg at K-7 vil bøte på svakhetene? Ellers så er nok K-7 en opplagt kandidat for batterigrep. Uten grep så smyger det lett ned i tursekken, mens med grep så fungerer det mer som en solid studio/reportasje arbeidshest. Å kunne få det beste fra begge verdener høres ideelt ut for meg. Har lenge drevet å vurdert 5D MK2, til bruk ved konsertfotos bla. Har hatt en god del timer med MK2 (med canons 24-70L linse og 70-200 f2 L) og ser ikke at den gir så mye bedre bildekvalitet en hva K20D gir (raw+etterbehandling). Klart den håndterer støy, men med rett eksponering så har jeg svært lite (ikke synlige) støy ved iso 1100-1600 på min K20D. Og jeg trenger omtrent aldri noe høyere. Til bryllupsfoto så fungerer i grunn K20 like greit for meg, men smak og behag for hver bruker. Jeg vurdere bildekvalitet, selvkost, inntjening. Og jo lavere selkost jo bedre inntjening. Spes når jeg får levert varene uansett hvilke kamera jeg bruker av de 2. Mine største irritasjonsmomenter med K20D, treg focus (takk og lov for at da* linsene har quick shift). Og hvis ryktene stemmer, så bøter K7 på dette og vell så det. Har brukt D3 en del, og må nok innrømme at det er eit steikande godt kamera, og overgår nok K20D på dei aller fleste punkta, men bildemessig er der veldig liten forskjell, om en ikkje har behov for den smalare dof-en som FFgir La ut dette i haust for å vise forskjellen. https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=12087493 No er eg veldig fornøgd med K20D en, og får en litt forbetringer på AF hastighet og følgefokus, og forbetra eksponering under høg Iso i lag med auka skuddtakt, er eg langt på veg fornøgd. Ikkje det at auka skuddtakt har så mykje å bety, men i enkelte tilfeller kan det vere greit å ha. Elles virker no alle review som eg har lest veldig lovande så langt, så eg har tru på at dette blir bra Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Leverte min K20D inn på Japanphoto for 8 uker og 18 timer siden. Jeg spurte om de hadde lånekamera, det hadde de ikke. Nei, det har de ikke. Men det har du/vi egentlig krav på når det tar mer enn en uke, noe det garantert alltid gjør når man sender ting bort. Mitt er inne igjen, etter at ingenting tydeligvis var gjort sist — når det var borte i rett over 8 uker. Denne gangen har det vært borte i 10,5 uker — så langt. Kanskje det er fornuftig å ta med noen ekstra variabler når man velger leverandør ... Alle virker som de er overbevist om at løsningen på fireveisknappen vil fungere bra. De fleste antyder at de ser det som en bedring. Det har jeg problemer med å se. Den gamle løsningen var treg nok som det er når man hurtig skal flytte fokuspunktet. Det ideelle hadde nok vært en joystick der første steg med å flytte fingeren i rigitg retning også talte som en flytting i den retningen. Glemmer man nå å trykke OK er hele motivet gått hus forbi når man får summet seg. ... så framstår dette som gjennomtenkt på meg. Godt, for avsnittet ditt forvirra meg. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) ... så framstår dette som gjennomtenkt på meg. Godt, for avsnittet ditt forvirra meg. Du virker så irritabel Auto. Dårlig dag i dag? Sånn som jeg har oppfatta dette, etter å ha tenkt og lest en del: Har du først trykka Ok en gang. Da virker alt som før. Enkelt og greit. (Så Ok blir omtrent som Caps Lock på en PC når kamera er i opptaksmodus). Firveisvelger fortsetter å virke som før, helt til du ev. bruker av/på bryter, eller bytter opptaksmodus. Da må du huske å trykke Ok på nytt, hvis du fortsatt ønsker direkte tilgang til fokuspunktvalg. Kommer sikkert til å bruke litt tid på å vende meg til det her. Men det virker som et fornuftig kompromis på meg. I hvert fall noe jeg kan leve med. Tror jeg. Endret 10. juni 2009 av fototim Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 I motsetning til Kjell75 var jeg oppe o6oo for å møte en kunde — som ikke dukket opp! Jeg har fått med emg hvordan det nå skal virke, og det er nettopp derfor jeg ikke har tro på det. 1) Man glemmer å OK'e først. 2) Man kommer borti når man ikke skal. Kan de trøkke inn et valg i FW om at man kan velge at OK skal aktivere direktevalgene på knappene rundt istedenfor omvendt (altså aktivere retningsvalg), så er problemet løst. Hvor ofte er folk inne og føkker rundt med ting som ligger "bak" Fn-knappen i dag, kontra hvor mye fokuspunktet flyttes rundt når man er i så modus?! I det store og hele så går det på tempo og ikke tilvenning. Det er piss når det man bruker ofte og må kunne bruke rast blir andre-reis-gutt på knapper ... Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) Ehhh HÆ?? Ouuh du var oppe 15 min før meg....grinebiter.... Endret 10. juni 2009 av Kjell75 Lenke til kommentar
fototim Skrevet 10. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2009 I motsetning til Kjell75 var jeg oppe o6oo for å møte en kunde — som ikke dukket opp!Ser ikke hvorfor drar du Kjell inn i det her. Det var jeg som spurte om du var irritabel i dag, ikke Kjell. Tar svaret ditt som en bekreftelse. Men du Auto. Jeg er ikke ute etter en konfrontasjon. Syns bare det er greit å vite hvor jeg har folk Forøvrig så bruker jeg Fn knappen en god del i dag. Blitskompensasjon ligger f.eks der, og det bruker jeg ofte når jeg først bruker blits. Hvittballanse og arbeidsrom for autobalanse også. I tillegg bruker jeg ofte senterpunkt AF (fokuser og så komponer), og autovalg AF, I de situasjonene blir flytting av AF lite relevant, for meg. Det gjør kanskje at jeg er mer åpen overfor disse endringene enn deg. Venter i hvert fall med å dømme, til jeg har prøvd det ut over litt tid. Folk har forskjellige preferanser. På dette området ser det ut til at våre er ulike. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Hvor ofte er folk inne og føkker rundt med ting som ligger "bak" Fn-knappen i dag, kontra hvor mye fokuspunktet flyttes rundt når man er i så modus?! Jeg tar mye bilder på konserter og en del andre steder i dårlig lys. Jeg er derfor ganske ofte inne på fn-knappen. I tillegg går jeg også en del inn og endrer fra hi-speed til enten 12 eller 2 sekunders nedtelling. Og i innemiljø under dårlige lysforhold tar jeg ofte manuell hvitbalanse. Jeg syns derfor nesten det er verdt det. Men ja, jeg skjønner veldig godt hva du mener. Fokus er viktig, og det å kunne skifte fokuspunkt fort kan ofte være essensielt. De burde kanskje endret OK-knappen til en joystick man kunne trykke inn. Så kunne det vært "OK", mens man lett skiftet fokuspunkt med å bøye joysticken rett vei. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Aahhh i morgen....{I dag, 12:58} Det var jeg som spurte om du var irritabel ...Yppe du?! Ser at behovet er forskjellig for folk, og jeg sier forøvrig ikke at funksjonene bak Fn er uviktige, men de er ikke så viktige å ha tilgjengelige (så) raskt som bytte av fokuspunkt! Der er ofte tempo essensielt, for essensielt til å gjemme bak et ekstra trykk ... Lenke til kommentar
Ciryaher Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 Bare for å føye meg inn i rekken av Fn- kontra fokuspunktbytte: Eneste knappen jeg bruker meg enn Fn-knappen er utløseren. Jeg er bak Fn og "føkker" meget ofte (mye mer enn hva jeg skulle vært). Bytte av fokuspunkt derimot, det har jeg gjort kanskje 3 ganger på et år og bare for å teste det litt. Bytter tidvis over fra center til Auto når det gjelder fokuspunkter, men kun på BIF-bilder o.l. Lenke til kommentar
Kjell75 Skrevet 10. juni 2009 Del Skrevet 10. juni 2009 (endret) Aahhh i morgen....{I dag, 12:58} Det var jeg som spurte om du var irritabel ...Yppe du?! Ser at behovet er forskjellig for folk, og jeg sier forøvrig ikke at funksjonene bak Fn er uviktige, men de er ikke så viktige å ha tilgjengelige (så) raskt som bytte av fokuspunkt! Der er ofte tempo essensielt, for essensielt til å gjemme bak et ekstra trykk ... Hmm har du barn? Det har jeg! I så fall vet du at det ikke går å strekke seg så lenge..... Endret 10. juni 2009 av Kjell75 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå