Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamensnerver? Ta en titt her!

Anbefalte innlegg

Har du som mange andre eksamensnerver?

Sliter selv med litt eksamensnerver, og tenkte kanskje en tråd hvor vi utveksler tips og ideer til hvordan en kan mestre dette, kan være på sin plass!

Mine tips er:

- Legg deg tidlig dagen før! (Ikke sitt oppe hele natten. Dette skaper uro i kroppen, og du blir liggende våken)

- Oppsummer stoffet muntlig for deg selv! (Dette gir deg selv en følelse av at du mestrer stoffet)

Det er også viktig å huske på:

- Skulle du være uheldig å stryke eller gjøre det dårlig på eksamen, enten skriftlig eller muntlig, har du mulighet til å ta prøven på nytt som privatist. Alt håp er altså ikke ute dersom du går på en smell.

- Selv om det føles som om teksten du har produsert er dårlig, eller at fremføringsstoffet ditt er dårlig før en muntlig eksamen, så husk at dersom du har gjort ditt beste, så kan ingen kreve mer av deg! Går det dårlig når du har gjort ditt beste, er det uflaks rett og slett. Men som oftest er det du har produsert mye bedre enn det du selv føler.

Det beste tipset er kanskje at du bør få nok søvn dagen før. Under lange skrivedager med underskudd på søvn er det fort gjort å duppe av. Dette skaper dårlig konsentrasjon, og stjeler dyrebar tid. Har selv erfaring med dette, men heldigvis produserte jeg en god tekst (riktig nok en vanlig heldag, ikke eksamen) som jeg fikk karakteren 6 på.

Alle er ikke like heldige, uheldigvis.

- Se godt gjennom teksten før du leverer, og sitt helst hele tiden ut!

(Får du et eksamensresultat som er ræva, får du dårlig samvittighet dersom du ikke satt tiden ut og sjekket teksten for skriveleif osv.)

Det meste av det jeg har nevnt vet dere forhåpentligvis fra før! :)

Kom gjerne med flere tips, det kan hjelpe meg også :)

NB! Beklager hvis det finnes en annen tråd om dette. Jeg kunne ikke finne noen, og dessuten har jeg eksamen i morgen, så det haster litt med nye "nedstressings-metoder" :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke virk usikker. Vis at du kan stoffet. Og for all del, ikke ha med deg manus som du leser fra... Prøv å la vær å lage EHM, ÆH, UMMM, ØØHM osv lyder.

Slikt eliminerer jeg med å øve og lese stoffet og så skrive stikkord ol. til det jeg skal si selv. Da kan du stoffet og har stikkord du kan støtte deg på. Veldig greit for å kunne snakke løst om et emne . Anbefalles ^^

Lenke til kommentar

Selv om jeg som oftest får 6'ere på prøver og fremføringer, er jeg ofte et nervevrak før, under og helt til jeg får karakteren. De siste gangene har jeg sagt til meg selv at "Nja, verste som kan skje er at jeg får 4 eller 5, og det er jo også relativt gode karakterer, så det er bare å stresse ned". Dette hjelper veldig, men har aldri gått ut over resultatet!

Lenke til kommentar

Bare ta det rolig og VIT at du kan stoffet ditt. Hvis du er usikker på det du skal fremføre, må du enten gi litt faen og ta det useriøst, ellers blir du stressa fordi du føler at det forventes mer av deg enn du kan.

Har selv vært totalt avslappa (så mye laidback som mulig uten å virke som en slapp faen) siden jeg fant ut at stressing var noe drit under eksamen i 10. klasse.

Edit: Lær deg å holde øyekontakt. Selv pleier jeg ofte å stirre eksaminator "i senk" mens jeg snakker, altså helt til vedkommende ser bort. Mest for å vise at jeg er solid. Men også for å teste hvor hardbarka sensoren er.

Endret av lexmyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...