Gå til innhold

Hvor ta ut britske pund billigst?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger noen økonomiske råd. Skal til London denne uken for å kjøpe en bil av privatperson, og trenger britske pund i kontanter. Hvordan skal jeg ta ut penger for å spare mest mulig kurs? Jeg ser at ved bankoverføring er kursen 10.341, og ta ut penger fra banken så er den på 10.651. Siden det dreier seg om et stort beløp så er det stor forskjell mellom de kursene. Er det andre muligheter så jeg kan slippe unna den høye kursen? Vil f.eks. minibanken på en flyplass/togstasjon være billigere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du handle i butikk i utlandet er kredittkort å foretrekke, skal du ta ut kontanter i utlandet er det debetkort som gjelder.

Siden du sikkert skal handle fra en privatperson så hadde jeg heller kontaktet banken for å få en nærmere avklaring for hvilke gebyr som gjelder.

 

Bare husk at det ikke er lov å reise fra Norge til England med mer enn 25.000kr i kontanter!

Det er det ingenting i veien for, og er på linje med bruk av kort i utlandet.

Derimot så må du med kontanter opplyse om dette når du forlater landet, som bruk av større summer med kort i utlandet også blir det bare da automatisk via banken.

Lenke til kommentar
Sikekr på det? Jeg innbilte meg at det bare måtte meldes til Tollvesenet.

 

Når du reiser fra Norge kan du ha med betalingsmidler for til sammen inntil NOK 25 000. Har du med verdier ut over dette, skal du gi melding på et skjema som du får hos Tollvesenet. Du må levere skjemaet til Tollvesenet ved utreisen. Med betalingsmidler menes for eksempel norske og utenlandske sedler og mynter, sjekker/reisesjekker og andre verdidokumenter.

Lenke til kommentar
Den beste kursen får du nok ved å ta ut penger i minibank i utlandet, men du bør sjekke om det er noen uttaksbegrensning på kortet ditt og om det er gebyrer for kontantuttak i utlandet. Det vanlige er 1.75 % valutapåslag.

Fant ut at med visa platinium kortet så kan man ta ut inntil 20.000 på minibanken. Men kan man også ta ut 20.000 fra minibanken? Altså er det kortet som bestemmer hvor mye maks man kan ta ut eller er det en grense på minibanken også?

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar
Den beste kursen får du nok ved å ta ut penger i minibank i utlandet, men du bør sjekke om det er noen uttaksbegrensning på kortet ditt og om det er gebyrer for kontantuttak i utlandet. Det vanlige er 1.75 % valutapåslag.

Fant ut at med visa platinium kortet så kan man ta ut inntil 20.000 på minibanken. Men kan man også ta ut 20.000 fra minibanken? Altså er det kortet som bestemmer hvor mye maks man kan ta ut eller er det en grense på minibanken også?

 

Er ikke det greieste her å få banken til å skrive ut en valutasjekk som du kan betale med? Da får du meget god kurs men koster 100-200 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...