Gå til innhold

1 ekstra år på vidergående? Trenger hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg blir snart 18 år og tar vidergående på privat skole. Jeg har nå gått 2 år og skal etter sommeren begynne på mitt 3. I det siste har jeg vurdert om jeg skal dele opp de fagene jeg har til neste år og heller ta det på 2 år. Så jeg går tilsammen 4 år på vidergående. For da kan jeg ta lappen og ha deltids jobb ved siden av de to siste årene. Jeg syns dette høres greit ut, men så er det det om hva andre mener.

Min mor syns ikke dette er noe spesielt, fordi hun vil at jeg skal bli ferdig med vgs. Det vil jo jeg også, men jeg har aldri vært noen toppkarakter elev og har ingen anelse om hva jeg skal gjøre etter vidergående. Ingen anelse!

Så jeg tenker at hvis jeg tar de neste fagene på 2 år (det er mest fordypnings fag) så kansje jeg klare og få litt bedre karakterer også, når jeg har litt mindre fag.

Men det er dette med at det blir 4 år i stedet for 3 år (som er vanlig på vidergående) som jeg tenker mest på.

Jeg lurer på om det er noen som har noen forslag eller meninger. For jeg vet ikke... :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville sagt at hvis du skal dele opp året ditt er det i alle fall en god idé å finne noe annet å gjøre i tillegg, så du ikke blir gående og dasse rundt. 15 timer skole i uka er nesten ingenting, og tro ikke at du kommer til å bruke all den tida du har til overs på å jobbe meg fag ;) du bør kanskje undersøke om der er noen form for jobb eller at the very least en eller annen gratis, men skikkelig tidkrevende hobby... springe rundt i fjellet og bli sprek for eksempel.

Ah, privat skole. Da er kanskje ikke penger noe problem? Vel, du kan jo finne deg en hobby som sagt.

Lenke til kommentar
Jeg ville sagt at hvis du skal dele opp året ditt er det i alle fall en god idé å finne noe annet å gjøre i tillegg, så du ikke blir gående og dasse rundt. 15 timer skole i uka er nesten ingenting, og tro ikke at du kommer til å bruke all den tida du har til overs på å jobbe meg fag ;) du bør kanskje undersøke om der er noen form for jobb eller at the very least en eller annen gratis, men skikkelig tidkrevende hobby... springe rundt i fjellet og bli sprek for eksempel.

Ah, privat skole. Da er kanskje ikke penger noe problem? Vel, du kan jo finne deg en hobby som sagt.

Ah, hvem sier at man er rik bare fordi man går på privat skole ;)

Jeg har seff tenkt å få meg jobb og ta lappen ved siden av, hvis jeg deler opp fagene. Det jeg er usikker på er om jeg jeg skal gjøre det eller ikke, om det er smart eller ikke :)

Men takk for innspillet :D

Lenke til kommentar

Ikke del opp skolen. Du vil miste muligheten til å søke på primærkvoten for universiteter, og jeg tror ikke det vil hjelpe deg noe særlig å dele det opp. Det er mye bedre å ta videregående nå og ta opp fag om det går elendig.

Lenke til kommentar

Tja, jeg vet nå ikke. Har ikke gått på privat skole selv, kjenner ingen som har gjort det, og vet ikke helt hvorfor noen skulle gjøre det heller med mindre man har penger til over... så jeg antok bare det som virket logisk. Joda, kan tenke meg noen grunner, men noe sånt som "jeg gidder ikke offentlig skole" virket som den mest sannsynlige i øyeblikket.

Lenke til kommentar
Ikke del opp skolen. Du vil miste muligheten til å søke på primærkvoten for universiteter, og jeg tror ikke det vil hjelpe deg noe særlig å dele det opp. Det er mye bedre å ta videregående nå og ta opp fag om det går elendig.

Ja jeg har funnet ut at jeg skal på kjøre på å bli ferdig på 3år, så tar jeg eventuet og forbedrer de dårligste karakterene det 4 året :) takk for at du svarte

Tja, jeg vet nå ikke. Har ikke gått på privat skole selv, kjenner ingen som har gjort det, og vet ikke helt hvorfor noen skulle gjøre det heller med mindre man har penger til over... så jeg antok bare det som virket logisk. Joda, kan tenke meg noen grunner, men noe sånt som "jeg gidder ikke offentlig skole" virket som den mest sannsynlige i øyeblikket.

Hehe, mente ikke å høres "høy på pæra" eller noe ;) Jeg hadde mine grunner til å begynne på privat skole, kunne egentlig gått på vanlig vidergående skole nå, men det er jo ikke vits nå når jeg allerede har valgt denne veien :)

Men takk for at du også svart ;)

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med de som sier at du burde bli ferdig med vgs på 3 år. Ja, det kan være utrolig kjedelig til tider og vanskelig å holde motivasjonen oppe, men gud så deilig å være ferdig etter 3 år! Jeg tror ikke du kommer til å angre den dagen du går ut av dørene for siste gang og tenker at du slipper å komme tilbake for et fjerde år. Når det gjelder lappen og jobb så går vel det ofte fint ved siden av skolen? Å ta lappen trenger ikke å innebære mer enn 90 min på kjøreskole i uka og litt kjøring hjemme, og det har da alle tid til? På en annen side så skjønner jeg tankegangen din, men hadde det vært meg så hadde jeg bare blitt ferdig og heller brukt det fjerde året på bedre ting ;)

Lenke til kommentar
Hehe, mente ikke å høres "høy på pæra" eller noe ;) Jeg hadde mine grunner til å begynne på privat skole, kunne egentlig gått på vanlig vidergående skole nå, men det er jo ikke vits nå når jeg allerede har valgt denne veien :)

Neida, reagerte ikke på det. Jeg kom først til å tenke på den delen av saken først etter jeg postet, og måtte legge til noe i posten min. Eller... måtte ikke da. Men gjorde det ;) Kan dog tenke meg en del grunner for å gå privat skole annet enn å "ha mer lyst til det", så du trenger ikke være redd :p

Men jeg tror nok at det er best å bli ferdig på tre år altså. I denne alderen er et helt år ganske lang tid, så personlig tror jeg nok at å satse på å ikke gå for fire er best. Er ganske godt å føle at jeg kan kjøre inn i et litt annet spor enn tidligere nå etter VG3!

Lenke til kommentar
Jeg er helt enig med de som sier at du burde bli ferdig med vgs på 3 år. Ja, det kan være utrolig kjedelig til tider og vanskelig å holde motivasjonen oppe, men gud så deilig å være ferdig etter 3 år! Jeg tror ikke du kommer til å angre den dagen du går ut av dørene for siste gang og tenker at du slipper å komme tilbake for et fjerde år. Når det gjelder lappen og jobb så går vel det ofte fint ved siden av skolen? Å ta lappen trenger ikke å innebære mer enn 90 min på kjøreskole i uka og litt kjøring hjemme, og det har da alle tid til? På en annen side så skjønner jeg tankegangen din, men hadde det vært meg så hadde jeg bare blitt ferdig og heller brukt det fjerde året på bedre ting ;)

Jeg er helt enig i det du sier! Jeg er utrolig skole lei, men det er bare enda en grunn til å bli ferdig så fort som mulig ;) Jeg får se hvordan det går med å finne meg en jobb og ta lappen, får ta det litt etter hvert. Takk takk for at du svarte :)

Neida, reagerte ikke på det. Jeg kom først til å tenke på den delen av saken først etter jeg postet, og måtte legge til noe i posten min. Eller... måtte ikke da. Men gjorde det ;) Kan dog tenke meg en del grunner for å gå privat skole annet enn å "ha mer lyst til det", så du trenger ikke være redd :p

Men jeg tror nok at det er best å bli ferdig på tre år altså. I denne alderen er et helt år ganske lang tid, så personlig tror jeg nok at å satse på å ikke gå for fire er best. Er ganske godt å føle at jeg kan kjøre inn i et litt annet spor enn tidligere nå etter VG3!

Hehe, den er grei. Ja jeg kan tro det er en deilig følelse, deror vil jeg også bare bli ferdig på 3 år. Tusen takk for en koselig liten diskusjon ;)

Lenke til kommentar

Hei, du har kanskje bestemt deg allerede. Men jeg vil bare fortelle deg at jeg tok videregående over 4 år, slik at du får høre det fra den andre siden også;) Er på mitt siste år nå, og har bare en eksamen igjen=)

Jeg hadde ikke planlagt dette, men tok avgjørelsen kanskje i februar eller noe i 3. klasse. Jeg ble nemlig utbrent, og mistet all motivasjon og innsatsvilje. Har jobbet veldig hardt med skolen i alle år, og hadde i tillegg matte, fysikk og kjemi. Sammen med jobb og masse trening ved siden av møtte jeg rett og slett veggen til slutt,og fant ut sammen med legen min at det var best for meg å dele opp 3. klasse i to år, slik at jeg fikk litt mer tid til å slappe av i tillegg.

Og det funket veldig bra for meg. Dette siste året har gått utrolig fort, og jeg har i tillegg blitt kjent med masse nye mennesker=)

Så det var en veldig bra løsning for meg da. Jeg blir dessuten vurdert i ordinærkvota på lik linje med alle andre, fordi jeg søkte om det med legeerklæring rett etter jeg fant ut at jeg skulle dele opp. Egentlig må man søke om det ved begynnelsen av året, men siden dette var av helsemessige årsaker, fikk jeg innvilget det.

Men det kommer selvfølgelig an på din intensjon med det. Hvis du ikke har en veldig sterk trang til å dele opp året, kan det være lurt å ta det med en gang. Det viktigste er at du føler du gjør det som du synes er riktig. Husk at ingen andre kan vite hva som er mest riktig for deg. Vi er alle forskjellige, og det beste er å følge din magefølelse=)

Lenke til kommentar
Så det var en veldig bra løsning for meg da. Jeg blir dessuten vurdert i ordinærkvota på lik linje med alle andre, fordi jeg søkte om det med legeerklæring rett etter jeg fant ut at jeg skulle dele opp. Egentlig må man søke om det ved begynnelsen av året, men siden dette var av helsemessige årsaker, fikk jeg innvilget det.

Men det kommer selvfølgelig an på din intensjon med det. Hvis du ikke har en veldig sterk trang til å dele opp året, kan det være lurt å ta det med en gang. Det viktigste er at du føler du gjør det som du synes er riktig. Husk at ingen andre kan vite hva som er mest riktig for deg. Vi er alle forskjellige, og det beste er å følge din magefølelse=)

Vil bare bemerke at kvoten for de som kommer rett fra VGS kalles primærkvote\primærvitnemål, etc. Ikke for å være pirikete eller noe, men i tilfelle TS skulle gjøre noe research på universiteter\høyskoler etc. : )

Lenke til kommentar
Vil bare bemerke at kvoten for de som kommer rett fra VGS kalles primærkvote\primærvitnemål, etc. Ikke for å være pirikete eller noe, men i tilfelle TS skulle gjøre noe research på universiteter\høyskoler etc. : )

Og for å pirke på pirket, så het det primærkvote i fjor, og "kvote for førstegangsvitnemål" i år. Eller førstegangsvitnemålskvoten og førstegangsvitnemålssøkere. Si det tre ganger fort etter hverandre.

Se gjerne http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...1-0173.html#7-2 for mer info.

-lb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...