Gå til innhold

Solformørkelse natt til 31.mai

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som har noen tips/advarsler angående å ta digitalkamera-bilde av solformørkelsen 31.mai? En skal jo helst ikke se på sola selv, men kan lyset skade noe i kameraet? Noen som vet hvor en får tak i solformørkelsesbriller? Er det ellers skadelig (for digitalkameraet, Olympus mju 300) å ta bilder av sola? Det blir av og til kult på bilder!!

mvh ingunn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Noen som har noen tips/advarsler angående å ta digitalkamera-bilde av solformørkelsen 31.mai? En skal jo helst ikke se på sola selv, men kan lyset skade noe i kameraet? Noen som vet hvor en får tak i solformørkelsesbriller? Er det ellers skadelig (for digitalkameraet, Olympus mju 300) å ta bilder av sola? Det blir av og til kult på bilder!!

mvh ingunn

Forrige gang jeg så rett på en solformørkelse tok jeg en dias-ramme og la 3-4 blanke filmruter i den, det fungerte utmerket. Hvis du f.eks. lager en slik og holder forran linsen burde du jo få et veldig bra/spennende/rart bilde. Har ikke testet dette, men antar det vil virke :-?

Lenke til kommentar

Hei!

Selv om du ikke finner konkret info om solfotografering med dig.kamera vil jeg bare anbefale nettstedet www.astronomi.no.

Her er linker til masse info om solformørkelsen inkludert mulighet for å bestille solformørkelses-briller.

Vil ikke tro at du får skade på kameraet ved å rette det mot solen et kort øyeblikk. Det som er skummelt er hvis du setter kameraet bak en kikkert eller teleskop uten solfilter. Da kan nok f.eks. plastdeler smelte i varmen.

Jan M

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...