Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

CPU speed halveres i CPU-Z (Athlon X2 7750)

Anbefalte innlegg

Driver å tester hvor mye jeg får ut av en Athlon X2 7750 2,7GHz. Helt tilfeldig la jeg merke til i CPU-Z at multiplier nedjusteres til halvparten når CPU temperaturen når 62 grader celcius, og dermed også CPU speeden.

Er dette normalt? Ifølge AMD takler denne CPUen opp til 73 grader, rart den klokkes ned ved 62 grader da.

Edit:

Specs er

Asus M2N68-AM (NVIDIA GeForce 7025 / nForce 630a / Socket-AM2+)

AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition @ 3 GHz

OCZ Gold XTC 4GB DDR2 PC6400 KIT (2 x 2GB)

Windows 7 RC1

Endret av hyp3z
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Driver å tester hvor mye jeg får ut av en Athlon X2 7750 2,7GHz. Helt tilfeldig la jeg merke til i CPU-Z at multiplier nedjusteres til halvparten når CPU temperaturen når 62 grader celcius, og dermed også CPU speeden.

Er dette normalt? Ifølge AMD takler denne CPUen opp til 73 grader, rart den klokkes ned ved 62 grader da.

Edit:

Specs er

Asus M2N68-AM (NVIDIA GeForce 7025 / nForce 630a / Socket-AM2+)

AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition @ 3 GHz

OCZ Gold XTC 4GB DDR2 PC6400 KIT (2 x 2GB)

Windows 7 RC1

Gjelder dette bare når tempen blir 62 grader?

Lenke til kommentar

Det skjer ved ca 61-62 grader. Har kjørt lange stress-tester for CPU og logget med SpeedFan for å sjekke temperaturen. Med en gang temp'en når 61-62 så halveres hastigheten. Har søkt litt rundt om det og har 2 teorier:

1. CPU Speed throttlingen skjer pga Windows 7 sitt strømsparingsoppsett

2. Størmforsyningen min er for svak, og når CPU ikke får nok power så halveres CPU frekvensen

Har prøvd å deaktivere alt som heter strømsparing i Windows 7, men med samme resultat. I og med at jeg har en 350 W strømforsyning tror jeg kanskje det er grunnen til at den throttler CPU speed-en.

Kan jeg være inne på noe her?

Lenke til kommentar
Det skjer ved ca 61-62 grader. Har kjørt lange stress-tester for CPU og logget med SpeedFan for å sjekke temperaturen. Med en gang temp'en når 61-62 så halveres hastigheten. Har søkt litt rundt om det og har 2 teorier:

1. CPU Speed throttlingen skjer pga Windows 7 sitt strømsparingsoppsett

2. Størmforsyningen min er for svak, og når CPU ikke får nok power så halveres CPU frekvensen

Har prøvd å deaktivere alt som heter strømsparing i Windows 7, men med samme resultat. I og med at jeg har en 350 W strømforsyning tror jeg kanskje det er grunnen til at den throttler CPU speed-en.

Kan jeg være inne på noe her?

Har selv klokket med med Win 7 uten at jeg merket noen problemer med strømsparingsfunksjoner. Jeg vil tro at du har for liten strømforsyning. Jeg ville ha trodd det værtfall.

Lenke til kommentar

UniQueKakarot:

OK. Må vel vurdere kanskje vurdere ny PSU da. Men det skjer kun under load, men en prosessor trekker muligens mer strøm under load?

Pseudopod:

Jeg mistenkte også det, men klarte ikke finne noen innstillinger i BIOS for det.

Lenke til kommentar
UniQueKakarot:

OK. Må vel vurdere kanskje vurdere ny PSU da. Men det skjer kun under load, men en prosessor trekker muligens mer strøm under load?

Pseudopod:

Jeg mistenkte også det, men klarte ikke finne noen innstillinger i BIOS for det.

Prosessoren min i allefall ligger på 8-10 w på idle og helt opp til 60 w under load som jeg har registrert. Så den trekker mye mer under load.

Lenke til kommentar

UniQueKakarot

Hmm, ja da virker det som om det er PSU som holder igjen. Noen som har anbefaling på en rimelig og gjerne relativt støysvak PSU sånn i slengen? Brukes i en Media Center PC, så er ingen heftige skjermkort som trekker mye strøm å ta hensyn til.

Pseudopod

Joda Cool'n quiet er det innstilling for, men kun enable/disable. Ingen mulighet for å sette makstemp selv. Men trodde uansett Cool'n quiet var en teknologi laget for å nedjusterte CPU speed ved lite load. I mitt tilfelle er det mye load/ CPU stress test.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...