mikrogut Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Hei Jeg installerte Xubuntu 9.04 for noen dager siden på laptopen min. Jeg har prøvd det mest for å få den til å spille av dvd'er med VLC eller MPlayer, men får det ikke til. Jeg har installert alle mulige pakker og fulgt flere beskrivelser, men det funker fremdeles ikke. Etter at jeg setter i dvd'en og prøver å starte den, får jeg feilmelding. Etterpå får jeg heller ikke løst ut dvd'en igjen. Jeg må da restarte maskinen for å få ut dvd'en. Jeg har installert disse pakkene: libdvdnav4, libdvdread4, gstreamer0.10-plugins-bad og gstreamer0.10-plugins-ugly Og jeg har prøvd denne kommandoen: sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh Noen som har noen ideer? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Kom med feilmeldingen(e). Hvordan forventer du ellers at vi skal kunne hjelpe deg? EDIT: Har du ikke instalert libdvdcss? Endret 4. juni 2009 av jonnor Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) EDIT: Har du ikke instalert libdvdcss? Det er dette man gjør når man installerer libdvdread4 og kjører install-css.sh-skriptet. Da lastes libdvdcss ned og det lages Debian-pakke. Prøvd andre DVD-er? Prøvd en DVD som ikke er kryptert, (flere av mine DVD-er spiller fint uten libdvdcss) For å løse den ut: Høyreklikk på CD-en på skrivebordet og velg Eject. Jeg opplever at en kryptert DVD spiller helt fint på min desktop, men på en annen maskin (med akkurat samme software) får jeg error om at den ikke klarer å dekryptere. Da må det ligge i maskinvaren, uten at jeg helt skjønner greia. Dette i Ubuntu 9.04. Endret 4. juni 2009 av oj88 Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Playing Restricted Formats Follow these steps to play and record most common multimedia formats, including MP3, DVD, Flash, Quicktime, WMA and WMV, including both standalone files and content embedded in web pages. Synaptic Go to Applications → Add/Remove... Set Show: to All available applications Search for ubuntu-restricted-extras and install it. Note that there is also xubuntu-restricted-extras (for Xubuntu) and kubuntu-restricted-extras (for Kubuntu.) Or open the Terminal, and execute the following command: sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras Kilde https://help.ubuntu.com/ Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Ja, legg inn "ubuntu-restricted-extras". Det skal gi generell DVD-avspilling. Så kjører du sudo /usr/share/doc/libdvdread4/install-css.sh Lenke til kommentar
mikrogut Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Nå har jeg prøvd litt, og får spilt av dvd med VLC. Tror det var restricted extras som gjorde susen. Jeg får fortsatt feilmelding når jeg skal løse ut planten, og må gjøre det ved å høyreklikke på dvd'en på skrivebordet. Her er feilmeldingen: Klarte ikke å løse ut "/org/freedesktop/Hal/devices/storage_model_DVD__RW_ND_6650A". Enheten "/org/freedesktop/Hal/devices/storage_model_DVD__RW_ND_6650A" er ikke et dataomrpde eller stasjon. Noen forslag? Endret 4. juni 2009 av mikrogut Lenke til kommentar
Kaptein... Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Har desverre ikke noe godt svar på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå