Gå til innhold

Urgammel blits: Cobra MD 250, noe tess?

Anbefalte innlegg

Fant fram fatterns gamle Cobra-blits, som i det minste fungerer når jeg tar bilder. Men så lurer jeg på, som emnetittel sier, er denne blitsen noe særlig god? Tenkte jeg kunne bruke denne i stedet for den innebydge på min D5000 når jeg trenger litt ekstra oomph fra blitsen. Så er det noen her med erfaring med denne som har noe godt å si om den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finner lite informasjon om den, men du kan vel nesten gå ut fra at den er kraftigere enn kameraets egen blits.

Om du er mer nysgjerrig, må du se om det finnes en tabell bakpå blitsenheten. Se under ASA/ISO 100 og f.eks. 3 meter, og se på hvilket tall som står der.

Eventuelt er det oppgitt et tall kalt "GN" ved en ISO-verdi (gjerne 100 om ikke oppgitt). Om dette er større enn 12-15, kan du regne blitsen som kraftigere enn kameraets egen.

Uansett tipper jeg på at bildene blir en del penere med denne blitsenheten. :)

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til blitsen dessverre, men tenkte bare å gjøre deg obs på at noen gamle blitser har en høyere volt enn det blitsskoen til kameraet tåler (i hvert fall når det gjelder Canon). Jeg vet ikke om dette gjelder din blits og Nikon-kameraer, men det kan være verdt å sjekke opp. ;)

Lenke til kommentar

Ja, sjekka den blitsen. Hadde målinger på opp mot 200v før voltmeteret ga meg overlaod. Multimeteret til fattern klarte tilsynelatende ikke å måle den plutselige spenningen, så jeg får nesten ikke noen egentlige målinger. Ser jo på prisene til nye blitser, SB-600 går jo for to laken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...