TrinitiX Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Heisann Skal ha eksamen i Markedsføring og ledelse 2 i morgen og lurer på om noen kan komme med noen tips og råd til hva jeg kan gjøre før morgendagen. Kanskje noen kan tippe seg til hvilken oppgave jeg kommer til å få? Fikk utdelt en forberedelsesdel som det står følgende på: Treningssentre De senere årene har markedet for treningssentre vært i vekst. Folk bruker stadig mer penger på å holde seg i form. Det er økte forventninger til å ta vare på egen kropp; idealet er en sunn og veltrent kropp. De aktivitetene som foregår ved treningssentrene, er blant annet trening i sal, spinning, kondisjon og styrke. De siste årene har også personlige trenere(PT) kommet for full fart inn i treningssentrene. Det er helst kvinner i midten av 30-årene som benytter seg av disse. I sentrene finnes det ofte også tilbud om yoga, kostholdsveiledning, solarium og barnepass. Noen tilbyr i tillegg egne treningsopplegg for barn mer basert på lek og moro. Treningssentre som du kan finne i Norge, er for eksempel ELIXIA, SATS, Friskis&Svettis og Family Sports Club. De ulike treningssentrene er ofte organisert i kjeder. Mange av dem framstår i dag som sterke merkevarer. Sentrene jobber systematisk med utdanning og videreutvikling av personalet. Personalet/instruktørene er en svært viktig faktor for kundenes tilfredshet. Tenk deg at en av de største på markedet, SATS Norge, ønsker å knytte seg nærmere til elever som har Markedsføring og ledelse i videregående skole. I forberedelsesdelen skal du sette deg inn i - markedet for treningssentertjenester - arbeid med målsettinger - merkevarer i treningssentermarkedet - treningssentrenes arbeid med personalutvikling og samfunnsansvar. - SATS Norge sin virkesomhet(www.sats.com/no/start) (Tips: årsrapporten for SATS Holding AB kan lastes ned fra hjemmesiden) Lenke til kommentar
russ09 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Har samme eksamen jeg også og lurer fælt på hvor jeg skal begynne. Lenke til kommentar
bergen90 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Kan være det kommer en oppgave som kan være å lage en kampanje, for eksempel rettet mot ungdom. Lenke til kommentar
Prody Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Ble litt usikker på hva de mener med: "Tenk deg at en av de største aktørene på markedet, SATS Norge, ønsker å knytte seg nærmere til elever som har Markedsføring og ledelse i videregående skole." Mener de da at de ønsker å samarbeide med elever fra M&L i markedsføringen av SATS? Lenke til kommentar
bergen90 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Ble litt usikker på hva de mener med:"Tenk deg at en av de største aktørene på markedet, SATS Norge, ønsker å knytte seg nærmere til elever som har Markedsføring og ledelse i videregående skole." Mener de da at de ønsker å samarbeide med elever fra M&L i markedsføringen av SATS? Det samme lurer jeg på! Men hva er det dere forberedrer dere på til i morgen? Lenke til kommentar
ftbllftbll Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Sjekk alle de fire punktene nederst i informasjonen. - markedet for treninssentertjenester: finne flere konkurrenter som basic og oxygeno, er mange konkurrenter så kanskje man kun skal holde seg til en med tanke på tid. vanskelig å sammenligne pris pga alle tilbyr forskjellige ting etc. nesten som en mobiltelefon. - arbeid med målsettinger: sjekk kapittelet om målsettinger og visjoner - merkevarer i treningssentermarkedet: definer "merkevare". man for noe ekstra. er en grunn til at man kjøper zalo og ikke firstprice såpe. - treningssentrenes arbeid med personalutvikling og samfunnsansvar: fedme, nakenhet og kroppsfiksering, hygiene videre: kapanjeplan og swot analyse. hvordan utfører man en kampanjeplan i forhold til dette? og er det med henhold til de som har markedsføring og ledelse i vgs? hmmmm.... også. SWOT-analyse f eks Sats: styrker: ledende i norden, ? svakheter: ? muligheter: underbedriften spenst, ? trusler: elixia går bra om dagen og fler svikter sats leste jeg på e24, ? elixia: styrker:? svakheter:? muligheter:? trusler:? Endret 4. juni 2009 av ftbllftbll Lenke til kommentar
Diablonor Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Ingen andre legger ut noe stoff, så gidder ikke gi ut gratisstoff. Om du er villig til å dele send en PM så kan vi utveksle stoff Endret 4. juni 2009 av Diablonor Lenke til kommentar
Diablonor Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 - merkevarer i treningssentermarkedet: definer "merkevare". man for noe ekstra. er en grunn til at man kjøper zalo og ikke firstprice såpe. Definisjonen er vel heller: "Et produkt som med visse egenskaper som oppnår tilleggsfordeler hos forbrukeren på grunn av selve merket."(Markedsføring og ledelse 2 - Cappelen) Strengt tatt så får du ikke alltid noe ekstra. Tilleggsfordeler kan variere fra ekstrafunksjoner eller design, til psykisk belønning som følelsen av å ha kjøpt noe av kvalitet. Praktisk sett får man et produkt med et spesiellt navn, ikke et produkt som nødvendigvis skiller seg ut ifra andre produkter. Lenke til kommentar
karinmyh Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Heia. Jeg er helt grønn når det kommer til markedsføring og uheldigvis kom jeg opp i dette til eksamen!:S Jeg hadde sotte veeeldig stor pris på om flere av dere legger ut gode linker etc! Diskisjon.no RULER:) !!! Lenke til kommentar
Diablonor Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Heia. Jeg er helt grønn når det kommer til markedsføring og uheldigvis kom jeg opp i dette til eksamen!:S Jeg hadde sotte veeeldig stor pris på om flere av dere legger ut gode linker etc! Diskisjon.no RULER:) !!! Om jeg var deg ville jeg lest kapittlene 2, 11-14 (spesiellt) og tatt ut det du kunne av stoff fra kjedenes nettsider, basert på det du (forhåpentligvis) leser. Oppgaven var litt utydelig formulert så er viktig å forberede seg over et større område. Lenke til kommentar
ftbllftbll Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Hei Diablonor. Prøver å utarbeide en swot analyse utifra infor på nettsidene, men er vanskelig å ta tak i det. Kan enten du eller noen andre utvikle noen positive og negative sider ved disse treningsbedriftene i stikkordsform? Lenke til kommentar
Diablonor Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Er du registrert og leser emnet er det koselig om du legger igjen en kommentar uansett hvor ubetydelig du tror den er! Det hjelper oss alle om vi får høre flere sider av saken . Hei Diablonor. Prøver å utarbeide en swot analyse utifra infor på nettsidene, men er vanskelig å ta tak i det. Kan enten du eller noen andre utvikle noen positive og negative sider ved disse treningsbedriftene i stikkordsform? Jeg hadde akkurat planer om å ta en sjapp swot analyse ja regner med å være ferdig om et kvarter eller noe I mellomtiden kan du se på hvilke typer målsetting som kan være relavant for slike bedrifter generelt Tenker det kan lønne seg. Endret 4. juni 2009 av Diablonor Lenke til kommentar
Diablonor Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Ingen andre legger ut noe stoff, så gidder ikke gi ut gratisstoff. Om du er villig til å dele send en PM så kan vi utveksle stoff Endret 4. juni 2009 av Diablonor Lenke til kommentar
bergen90 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Ett tips til alle er at når en skriver oppgaven at en skal være obs på å få frem hvilken rolle du har (f.eks elev i videregående). Få frem rolleforståelsen i begynnelsen av oppgaven;) Lenke til kommentar
HiFi2 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Ett tips til alle er at når en skriver oppgaven at en skal være obs på å få frem hvilken rolle du har (f.eks elev i videregående). Få frem rolleforståelsen i begynnelsen av oppgaven;) Er ikke det en selvfølge når eksamen er gitt til "elever ved 3. trinn vgs"? Lenke til kommentar
Diablonor Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Ett tips til alle er at når en skriver oppgaven at en skal være obs på å få frem hvilken rolle du har (f.eks elev i videregående). Få frem rolleforståelsen i begynnelsen av oppgaven;) Er ikke det en selvfølge når eksamen er gitt til "elever ved 3. trinn vgs"? Det menes nok mer som hvilken rolle du spiller i oppgaven. Om du er innleid, eller jobber som skoleelev (les kapittel 11) Lenke til kommentar
HiFi2 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Ett tips til alle er at når en skriver oppgaven at en skal være obs på å få frem hvilken rolle du har (f.eks elev i videregående). Få frem rolleforståelsen i begynnelsen av oppgaven;) Er ikke det en selvfølge når eksamen er gitt til "elever ved 3. trinn vgs"? Det menes nok mer som hvilken rolle du spiller i oppgaven. Om du er innleid, eller jobber som skoleelev (les kapittel 11) Men det burde man vel klare å få fram gjennom hvordan man formulerer seg? Hvis man får en oppgave der du skal arbeide som markedsfører el. så burde man forstå det ut ifra hvordan teksten du skriver er formulert? eller hva Diablonor? Lenke til kommentar
Diablonor Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Ett tips til alle er at når en skriver oppgaven at en skal være obs på å få frem hvilken rolle du har (f.eks elev i videregående). Få frem rolleforståelsen i begynnelsen av oppgaven;) Er ikke det en selvfølge når eksamen er gitt til "elever ved 3. trinn vgs"? Det menes nok mer som hvilken rolle du spiller i oppgaven. Om du er innleid, eller jobber som skoleelev (les kapittel 11) Men det burde man vel klare å få fram gjennom hvordan man formulerer seg? Hvis man får en oppgave der du skal arbeide som markedsfører el. så burde man forstå det ut ifra hvordan teksten du skriver er formulert? eller hva Diablonor? Ja, det er nok det han mente Lenke til kommentar
ftbllftbll Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 jeg er interresert i å utveksle litt med swot analysen ja diablo. har begynt litt selv. men hva er en pm og hva vil du ha av meg? bare lurer på no punkter som får meg på vei når det gjelder sats sine konkurrenter Lenke til kommentar
Diablonor Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 jeg er interresert i å utveksle litt med swot analysen ja diablo. har begynt litt selv. men hva er en pm og hva vil du ha av meg? bare lurer på no punkter som får meg på vei når det gjelder sats sine konkurrenter PM: Personal message, du kan sende en ved å trykke på navnet mitt tror jeg:p Hva du sender er opp til deg, men sålenge begge parter utveksler noe går det bra for meg:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå