bjornar83 Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Har nettopp bestilt ny pc og lurer på hvordan en partisjonerer en hdd. Jeg skal bruke win xp hvis det har noe med saken å gjøre... Hvordan har dere partisjonert(i antall GB osv...)? Har du en smart løsning så kom med den!! Mener jeg har lest noe om dette på dinside.no men jeg husker det ikke... Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Last ned diskverktøy fra fabrikkanten. Det er det beste verktøyet og det er langt hurtigere i bruk enn fdisk- og formatteringsverktøyet til MicroSoft. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Windows XP har og en finesse, høyreklikk på min datamaskin og velg behandle, og velg disk behanlder eller disk magment, så kan du se hard disker og partisjonere etc i Windows Lenke til kommentar
OscarWoHA Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Vis du har penger kan du kjøpe Partition Magic 8. Det gjør partisjonering til en lek... Lenke til kommentar
shabador Skrevet 8. mai 2003 Del Skrevet 8. mai 2003 Tror det letteste for deg er å la Windows XP fikse det under installasjonen. Du bare følger instruksene og velger hvor stor partisjon du skal ha som oppstartsdisk (C:/) Denne skal brukes til operativsystemet og programmer. Kan anbefale en 20-30 gigabyte til det. Deretter formateres den, og XP installeres. PS: Dersom du ikke har planer å bruke ett gammelt operativsystem senere, så formater med NTFS. Når du så kommer inn i Windows, kan du følge instruksen til Mr. Ueland og høyreklikke på min datamaskin, velge behandle, og disk management. Du oppretter da resten av de partisjonene du vil ha. Slapp av, det følger med plenty av hjelpe-filer Slik jeg har gjort det, så har jeg bare 2 partisjoner. C: på 30 gig, og D: på resterende 120 gig. Bruker D: til lagringsplass for MP3'er, filmer og diverse slikt. På denne måten tar du da vare på ting du vil ha, dersom du er tvungen til å reinstallere windows en gang i tiden. Lenke til kommentar
AfroNigga Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Hva hvis dere hadde en 250 GB m/8MB cache harddisk, og den skal kun brukes til lagring - ikke windows og sånt. Hvordan ville dere partisjonert den da? Er det en fordel med flere partisjoner eller er det bedre med en? Hvorfor? :-? Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Kan vel like godt bruke fdisk? Dette liker jeg bedre fordi det blandes ikke inn alt mulig annet krimskrams. Lenke til kommentar
asyrst Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Partition Magic anbefales! Der ser du disken din grafisk på en linje, og du kan opprette/flytte/skifte navn og mye, mye mer! Lenke til kommentar
OlaTK Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 du kan bruke fdisk, xp, men min favoritt er Partition Magic Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Les denne: Partisjonering og formatering - Nuffern Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 16. mai 2003 Del Skrevet 16. mai 2003 Hva hvis dere hadde en 250 GB m/8MB cache harddisk, og den skal kun brukes til lagring - ikke windows og sånt. Hvordan ville dere partisjonert den da? Er det en fordel med flere partisjoner eller er det bedre med en? Hvorfor? :-? Den største fordelen med å partisjonere opp hd'n er nok at hvis du først føkker opp, mister du sannsynligvis bare det som ligger på aktuell partisjon (med mindre du virkelig føkker opp). Ellers det har egentlig ingenting å si. Fordelene med å partisjonere den opp vil vel (ihvertfall i mitt tilfelle) være struktur. Greit å bruke én partisjon til én type data. Men - som det meste - smak og behag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå