Gå til innhold

Jeg har kommet på dårlig kant med avdelingsleder

Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vil henvise til denne tråden. Her står det også om han som oppdaget at jeg hadde eksamen i religion og etikk (en avdelingslder). Å det er også han jeg skal skrive om nå. Jeg har nemlig kommet på meget skjev kant med han etter jeg tok dette faget som privatist. Som nevnt er han også min faglærer.

Jeg tok turen innom kontoret hans og lurte på hvorfor han var så negativ til at jeg tok fag på forskudd? Han mente det var uheldig av meg å utsette meg for en ekasmen og heller ikke få standpunkt karakter. Vi diskuterte frem og tilabke. Så lurte han på om jeg også hadde tatt norsk muntlig? Da sa jeg nei. Ja, for viss jeg gjor det. Så var jeg blitt helt gal. Å det var helt umulig for en VG2 elev og oppnå mer enn fire som privatist i norsk muntlig. I tilfellet om jeg skulle få bedre, så hadde sensorene blitt lurt. Hva mener han med dette? Jeg føler han undertrkker meg hele tiden, fordi han misliker at jeg er privatist og ikke følger skolens plan for standpunkt karakter. Han er så utrolig rar. Jeg blir helt deprimert av det.

Idag igjen kom jeg på skjev kant med han. Jeg var inne hos en annen avdelingsleder og skulle endre på noen programfag neste år. Da sa jeg at jeg ikke ville ha sosialkunnskap, fordi jeg hadde karakter her som privatist. Å da i stede ville ta noe annet. (Noe jeg strengt tatt ikke måte fordi jeg har nok timer).

Da sa han detet var helt greit, han skulle bare sjekke med han ander avdelingslederen. Å da kom han som jeg har kommet på skjev kant med. Å lurte på om jeg hadde karakter i sosialkunnskap? Ja sa jeg. Jeg tok det som privatist til jul. HVA? hvorfor gjør du dette her?

Så ble han bare helt sinsykt forbanna. Ja hva fikk du? 1?. Nei jeg fikk fire. Å da ble han bare blåst av banen og gikk ut døra. Å sa det var mitt liv.

Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Hvorfor er han så imot at jeg har vært privatist?

Hva synes dere?

En annen ting er at jeg har tatt flere skriftelige fag, denne månden. Som privatist. Er det noe mulighet for at han kan ødelegge for sensuren og vurderingen?

Håper på et hurtig svar. Hilsen en elev som føler seg undertrkket av skolen. :thumbdown:

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kjenner ikke jeg saken og klarer ikke helt å sette meg inn i den med den informasjonen du kommer med.

Noen spørsmål:

1. Du går vgs og tar samtidig en god del fag som privatist ?

2. Hvorfor du gjør dette kommer ikke frem, ønsker du å bli ferdig på kortere enn normert tid ?

3. Er du faglig sterk eller svak på skolen ?

Poenget er at dersom du egentlig ikke er spesielt faglig sterk kan det godt være at avdelingslederen og andre egentlig bare (på en litt dårlig måte) anbefaler deg å følge normal undervisning, for å få best mulig utbytte av denne.

Tror problemet kan ligge litt i at på vgs er spesielt muntlig eksamen sett på som en ordning der nesten alle elever kan forbedre sin standpunktkarakter. Det er lett å snakke seg gjennom en muntlig eksamen, spesielt hvis man i tillegg vet tema på forskudd. Det kan være at avdelinglederen har en følelse av at du prøver å utnytte dette. Altså komme deg gjennom fag, med gode karakterer, på en enkel måte.

Når det gjelder problemet med avdelingsleder, tror jeg det er best du tar et møte med ham. Der forklarer du HVORFOR du tar fagene som privatist, hvordan du ser for deg fremtiden (hvordan du ser for deg fremtiden er vel en av grunnene ?). Forklar dine mål med dette. Så kan du gjerne spørre om hvilke motforestillinger han har mot ditt valg, og hvorfor. Pass på at du under hele møte holder en seriøs tone. Det kan være smart å ta dette møte sammen med veileder på skolen, slik at det ikke bare er deg og avdelingsleder der.

Lenke til kommentar

1. Jeg går på vgs og tar fag før tiden ja. Tar dem på forskudd, som privatist.

2. Jeg tar dem fordi jeg ønsker mer fritid neste år og da igjen får jeg tid til andre fag.

3. Jeg er faglig sterk i de fleste fag utenom språk fag. Som engelsk og fransk. Dette er ikke noe jeg har tatt som privatist.

Avdelingsleder mente at privatist systemet var for folk som manglet fag eller har gått ut av den videregående skolen. Men det er ganske smart å ta fag under opplæringsprosessen, for da får du mindre å gjøre senere.

I tilegg liker jeg privatist systemet. For der avlegger du en eksamen også er du ferdig med faget. I stede for å slepe deg igjennom mange timer for å få en standpunkt karakter.

Avdelingslederen tror tydeligvis at han vet best. Men som han også sier, du bestemmer helt selv.

Jeg forstår egentlig ikke problemet meg at jeg tar og blir ferdig med fag nå? Hviken skade gjør det?

Før jeg satt i gang med dette store privatist opplegge mitt. Totalt sett så har jeg nå tatt 7 eksamener. Å har tre igjen. Så hva jeg innom rektor å snakket om alle fagene. Han synes det virket som en god idè. Å dersom jeg ville slippe fagene neste år, så var dette ikke noe problem. Tvert imot så han det som meget positivt. Jeg ville dra masse eksamenserfaring med det. I tilegg til at jeg ville slippe endel fag, så fremt jeg var fornøyd med karakteren.

Min oppfattning. Er at mange lærer og avdelingsledere? synes at privatisteksamen er "juks". I den forstand at man kan avlegge en vurdering og bli ferdig med faget. Dette forstår jeg ikke helt. Jeg må lese hele pensum på egenhånd. Å dette er ikke noe spesielt kjekt. Men det kreves strukturert og godt arbeid. Det har jeg lært. Så det er ikke for hvem som helst.

Lenke til kommentar

Å ta fag som privatist minner veldig mye om å ta fag på høgskole/universitet, noe som er positivt.

Ulempen med å ta ting som privatist er at du ikke kan faget like bra ettersom du har brukt mindre tid på det enn du ville gjort ellers.

Snakker av egen erfaring, jeg har tatt 2mx, 3mx og 2fy som privatist mens jeg var i militæret, brukte 4 dager på 2mx, 7 dager på 3mx og 14 dager på 2fy (obligatoriske innleveringer tar tid). Jeg fikk 5, 4,5. Hadde jeg brukt lengre tid, eller tatt dette på vanlig måte hadde det blitt 6-ere.

Lenke til kommentar

Fint med noen flere kommentarer? :thumbup:

Jeg har avlagt fem skriftelige eksamener. Er det noe avdelingslederen kan gjøre for å spolere dette. Ødelegge karakteren og skape et korrupt resultat? Eller er dette helt umulig?

Lenke til kommentar

Han kan ikke gjøre noe med de fagene han ikke er sensor/faglærer i.

Såklart kan han prøve å påvirke medarbeidere, men jeg tviler på at han har noe særlig gjennomslagskraft.

Spørsmålet om hva du skal gjøre videre avhenger jo litt om hvilken plass den nevnte avelingsleder har i din videre utdanning. Dersom han har noe betydning, altså er faglærer eller sensor, i fag du skal ha, bør du for all del prøve å løse problemene dere har.

Har full forståelse for argumentene dine for at du tar fagene som privatist. Har du gjort dette klart for avdelingsleder? Samtidig er det nok slik som avdelingsleder hevder at privatist muligheten i hovedsak er tiltenkt de som mangler fag fra tidligere, og ikke nødvendigvis tiltenkt elever som er i utdanning på vgs.

Lenke til kommentar

Alikevell gjør jeg ting som er helt lovlig i følge reglene. Jeg har truffet mange kandidater. Å det er ikke en som har vært på min alder enda. Men alle sier: du er smart som tar fag på forskudd, det skulle vi også tenkt på.

Det er ingen andre? som jeg kjenner som gjør slik som meg. Men nå har jeg funnet ut av dette systemet og akter å bruke det. Ja, jeg bør gjerne komme med god prat igjen med den avdelingslederen. Men han er generelt ganske vrang når det gjelder dette. Så jeg er usikker på hvordan jeg skal legge dette frem for han.

Som jeg skrev. Han mente sensorene blir "lurt" dersom jeg får over fire på en norsk muntlig eksamen (privatist). Å når jeg fikk fire i sosialkunnskap. Så fikk han helt sjokk. Det skulle ikke være mulig for en elev.

Ja, jeg liker sosialkunnskap. Å jeg kan drøfte. Derfor fikk jeg fire. Faktisk er det mange som stryker i dette faget, derfor er jeg meget fornøyd med den karakteren. Selv om jeg faktisk har forsøkt å forbedre meg denne sommeren og håper på fem.

Han burde være glad for at noen elever gjør ekstra utav skoleveien sin. Det er jo så ekstremt mange sløve i skolen idag at det er helt synd?

Jeg kommer til å klage på eksamensaviklingen i religion og etikk. Jeg kommer også til å nevne avdelingslederen som jeg tror lekket informasjon til eksaminator. Han passer bare ikke inn til å være sensor.

Når jeg skal bli vurdert, forlanger jeg profesjonelle folk. Jeg har faktisk betalt nesten 4000 for å bli vurdert i alle disse fagene.

Da kan jeg ikke ha sensorer som er amatører.

Å jeg vet at den karakteren var falsk. Jeg vet når jeg har gjort det bedre en to.

Fint med noen flere kommentarer/synspunkter.

Lenke til kommentar

Kjør på med privatist eksamner! Hvis du takler arbeidsmengden er det bare positivt. Mange DÅRLIGE rådgivere rundtomkring. Jeg har tatt et par slike eksamner, og det virker som om det er særdeles mye lettere å få gode karakterer på disse enn på vanlig VGS.

Det er ofte (alltid) de samme lærerne som er sensorer hos privatist og vanlig VGS.

Lenke til kommentar

Nå har jeg snakket på ny med avdelingslederen. Han sa han ikke skulle bry seg mer om jeg var privatist i fag utenom skolen eller ikke. Å om jeg skulle møte han som sensor engang, så skulle han vurdere meg profesjonelt.

Alikevell kan dem ikke gjøre noe med sensuren og karakterene som blir satt på meg. Å vertfall ikke på de skriftelige eksamenene.

Nå har også noen faglærere som har fått snusen i opplegge mitt. Innsett at jeg faktisk har vært smart, som har burkt dette systemet. I motsettning til elever som ikke benytter seg av det og ikke er klar over privatist ordningen.

Jeg har også et inntrykk av at det er lettere å få en god karakter på en stor vurdering, istede for mange prøver i løpet av et helt år.

Lenke til kommentar

Virker som at du har møtt en bedreviter/småkonge ja, min generelle anbefaling er å gjøre ditt beste for å bare unnvike vedkommende helt. Du oppnår neppe noe positivt av å være i nærheten...

Ser absolutt ikke noe problem i å ta fagene som privatist, er jo glimrende å gjøre det om man har kapasitet til det! :)

Lenke til kommentar

Mener du å si at han ikke har kapasitet til å ta ekstra fag Eirik?

Han gjør det nå, og får alrighte karakterer så tydeligvis har han kapasitet til det ;)

Til trådstarter: spørst hvordan man gjør det... er skriftlige privatisteksamener anonyme? Ergo at du har et nummer istedenfor navn? Da kan han selvsagt ikke gjøre noe.

Uansett så tror du vel ikke at han vil gå rundt å snuse etter den sensoren som skal rette eksamenen din? Eventuelt kontakte spesifike skoler personlig og høre om de fører de privatisteksamenene du ønsker, for så og flytte eksamenene dine dit :)g

Lenke til kommentar
2 i religion og stryk i norsk mutlig kan vel ikke sies å være bra, når vedkommende har advokatplaner.

Når jeg har hatt 10 eksamener på en måned, så kan vel ikke jeg forvente 5 i alt?

Jeg har fått 5 i noen fag. Som feks psykologi. De skriftelige får jeg ikke svar på, før slutten av juni. Men det er hovedsakelig skriftelig jeg gjør det best på.

Som jeg har prøvd å belyse i denne tråden. Så får jeg bare dårligere karaktere når sensorene vet hvem jeg er. Dette er meget merkelig? Når jeg hadde eksamen i psykologi, så visste ikke sensor eller eksaminator hvem jeg var. Ingen kjente meg på noen måte.

Som jeg har nevnt, så tror jeg at det har noe å si at feks eksaminator kjenner meg. Da kan eksaminator og/eller sensor bli forutinntatt.

I norsk muntlig, fikk jeg et dikt som jeg skulle analysere. Som jeg har nevnt.

Når jeg begynte å analysere stopte eksaminator å sa: Du, jeg vet dette er vanskelig. Du er jo bare 18 år og går i VG2. Du er også generelt ganske liten i alder i forhold til dette faget. Selv er jeg lektor å sliter med dette selv.

I religion sa han noe av det samme. Religion var for elever i høy alder. Å jeg som bare var 18, kunne ikke vite så mye om dette faget. Jeg føler meg undertrykket.

Eksaminator burde vært profesjonel. Jeg kan ikke si så mye om sensor. Han/hun sier ikke noen ting som regel.

Nå forstår dere vell litt hvorfor jeg er mistenksom?

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Når det gjeld å ikkje få 5 i alt, det er bortkasta tig og resusser om ein tar 10 fag og får 1 femmer og resten 2ere, då ein heller kunne tatt 2-3 fag med 5 som resultat i dei.

Om du tar 1 år før tida så skulle ikkje alder ha noko å sei, men spørmålet er kva som blir lagt i alder, er det kunnskapsnivå så er dette ein pen måte å sei at du ikkje har det faglege nivået du skal ha for å få ein god karakter.

Dog ville eg aldri ha tenkt på å ta opp norsk for tredjeklasse med 4 i andre klasse, det er rett og slett ein for svak karakter til å hoppe vidare.

Det løpet du har lagt opp til her er rein og skjær idioti.

Pyskologi på vgs er eit enkelt fag, Norsk og religion er ikkje det.

At ein bruker 1-2 månader på særemnet seier noko om kva standard som ligger bak, å tru ein kan fikse det saman med å ta dei normale faga i andreklassen , og i tillegg hive på fleire fag er utopi.

Legger ved eit par sitater frå deg

Hei. På fredag skal jeg opp i religion og etikk. Å selv om jeg har pint meg gjennom boka en gang, er mye av stoffet kjedelig. Derfor lurer jeg på om det er ofte diskusjon under eksamen i religion?

Om du ikkje har 100% fotografisk minne så er 1 gangs gjennomlesning langt frå godt nok til å få ein god karakter, at du fekk 2 er tyder heller på at sensor var snill.

Hei. Jeg trenger rimelig raskt lydboken til Elsk meg i morgen - Elling.

Hvor kan jeg kjøpe og laste denne ned til datamaskinen? Dette haster virkelig.

Rekner med at denne boka var særmnet: posta tirsdagskvelden og eksamenen var fredag, og du lurer på kvifor du strauk?

Då det du egentleg har gjort her er å kaste vekk ein haug med penger. Du er ikkje (slik som dei fleste av oss) ikkje sterk nok til å ta noko særleg meir enn nominert progresjon. Det er ein del som geier det, men då har dei normalt mellom 0-2 femmere, resten sekere.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Særemne var nokså på sparke ja. Men dette var noe som det ikke ville høre noe om heller. De spørte ingen av kandidatene om særemne. I følge sensor så skulle hele eksamen gå til dikte og reproduksjon ifra pensum.

Jeg har uansett dratt med endel eksamenserfaring ifra dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...