Gå til innhold

Hvordan fungerer minnebegrensningen i 32bit OS?

SemikolonP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
XP 32-bit kan ikke adressere mer enn 3,5GB minne, men så har jeg hørt at det gjelder alle 32-bit OS. Gjelder det Vista og? I så fall, hvorfor leverer Asus da en pc med 4GB minne og Vista 32-bit? :p

Det er vel 4 GB minus grafikkminne. Dersom det er en bærbar pc så har den kanskje ikke noe dedikert grafikkminne uansett, og derfor taper man ikke noe på det.

Lenke til kommentar
XP 32-bit kan ikke adressere mer enn 3,5GB minne, men så har jeg hørt at det gjelder alle 32-bit OS. Gjelder det Vista og?

Ja.

Et 32-bit addressesystem kan holde 2^32 eller 4294967296 addresser. Ettersom hver addresse peker til hver sin byte, så blir det 4294967296 bytes som er akkurat 4 gigabytes. Siden alt minne i pcen trenger addresser, går noen med på f. eks. grafikkortminne og du sitter igjen med mindre enn 4gb ram (ram har lavest prioritet på addresser og sitter derfor igjen med "restene").

I så fall, hvorfor leverer Asus da en pc med 4GB minne og Vista 32-bit? :p

Sikkert fordi ram er såpass billig at det er lettere å bare slenge inn to 2gb brikker enn å stresse med kombinasjoner. De kunne såklart gitt Vista 64-bit med maskinen men de prøver nok å unngå problemene det kan føre til (masse folk som ringer til support med driverproblemer og slikt).

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

I tillegg til at det ikke skader minnet på noen måte. Det eneste er at en liten del av minnet står ubrukt. Selv har jeg 4 gb minne i min desktop, hvor jeg har 32 bit OS. Jeg har også 1 gb skjermkortminne, så jeg får så vidt 3 gb RAM, så her har det litt å si. Men jeg skal snart bytte til 64-bit. Eneste grunnen til at jeg kjører 32 bit er fordi jeg nylig oppgraderte til 4 gb.

Lenke til kommentar

Hvorfor viser oppgavebehandleren i Vista at jeg har 3,3 gb minne, når jeg har 32 bit og et skjermkort med 1 gb minne? Det skulle vel da egentlig blitt litt under 3 gb RAM som blir addressert da?

PS: Vet det skal være gb med stor "g" og stor "b", men jeg har ikke "g" på tastaturet, så hver gang jeg skriver g, trykker jeg "ctrl+v", og da gidder jeg ikke stresse med å få kopiert en stor "g". ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...