Betenkt Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Kan noen gi meg noen stikkord rundt dette, eller forklare meg det? Klarer ikke finne noe i læreboka, eller ved hjelp av Google :S Takk! Endret 4. juni 2009 av Webmaster Esso Lenke til kommentar
phax Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 wikipedia har litt rundt dette. "Ved fusjon gjøres omtrent 700 mill tonn hydrogen om til 695 mill tonn helium i sekundet, mens 5 mill tonn blir omgjort til gammastråling." Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 Foregår det både fusjon og fisjon i sola? Hvis ikke, hvor foregår/hvordan fant vi ut om fisjon? Vet det brukes i bl.a. atombomber. Lenke til kommentar
mjskovly Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Foregår det både fusjon og fisjon i sola? Hvis ikke, hvor foregår/hvordan fant vi ut om fisjon? Vet det brukes i bl.a. atombomber. På sola dannes mesteparten av energien (dvs. lys/stråling/varme) i fusjonsprosesser, den viktigste der hydrogen går sammen til helium. Fisjon er det motsatte av fusjon, her er det supertunge og store atomer som har en så ustabil kjerne at den brister og splittes i (vanligvis) to eller flere deler, altså dannes det mindre lettere atomer. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 Foregår det både fusjon og fisjon i sola? Hvis ikke, hvor foregår/hvordan fant vi ut om fisjon? Vet det brukes i bl.a. atombomber. På sola dannes mesteparten av energien (dvs. lys/stråling/varme) i fusjonsprosesser, den viktigste der hydrogen går sammen til helium. Fisjon er det motsatte av fusjon, her er det supertunge og store atomer som har en så ustabil kjerne at den brister og splittes i (vanligvis) to eller flere deler, altså dannes det mindre lettere atomer. Fisjon kan dessuten skape lange kjeder ved at 2-3 nøytroner også frigjøres ved hver splitting. Disse nøytronene kan igjen splitte andre atomer =P Lest meg opp nå! Men hva er farligst eller gjør størst skade? En fusjonsbombe (hydrogenbombe) eller en fisjonsbome (atombombe)? Lenke til kommentar
mjskovly Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Foregår det både fusjon og fisjon i sola? Hvis ikke, hvor foregår/hvordan fant vi ut om fisjon? Vet det brukes i bl.a. atombomber. På sola dannes mesteparten av energien (dvs. lys/stråling/varme) i fusjonsprosesser, den viktigste der hydrogen går sammen til helium. Fisjon er det motsatte av fusjon, her er det supertunge og store atomer som har en så ustabil kjerne at den brister og splittes i (vanligvis) to eller flere deler, altså dannes det mindre lettere atomer. Fisjon kan dessuten skape lange kjeder ved at 2-3 nøytroner også frigjøres ved hver splitting. Disse nøytronene kan igjen splitte andre atomer =P Lest meg opp nå! Men hva er farligst eller gjør størst skade? En fusjonsbombe (hydrogenbombe) eller en fisjonsbome (atombombe)? En såkalt H-bombe, skaper både en fusjonsreaksjon og en fisjonsreaksjon og kan skape enorm ødeleggelse, sett i forhold til f.eks. bomba som ble brukt mot Hiroshima under andre verdenskrig. Lenke til kommentar
Betenkt Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 Jah! Takk dere som hjalp meg ^^.. Ble en sekser =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå