Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i Historie og filosofi 2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er flere andre filosofer som er mer relevante å nevne i denne oppgaven... Simone de Beauvoir om du tenker å skrive om feminismen, muligens de gamle greske og deres syn på samfunnet og eventuelle klasseskiller, samt de filosofene hvis tankegang la grunnlaget for de ideologiene du velger (Karl Marx om du velger marxismen, Bakunin og Goldman i anarkismen, Bernstein i revisjonismen, osv.)

Lenke til kommentar
Kan jo for alt vi vet være at vi må diskutere likestillingen innenfor forskjellige ideologier :S

Eller hvordan likhetsidealet har endret seg siden sokrates' tid?

Hvis vi får det spørmålet så dæver jeg!

Lenke til kommentar

Tviler på at en slik oppgave vil være aktuell. Tror de som har laget oppgaven vil at vi skal skrive en god del ut av vårt eget hodet. Ikke missforstå meg, å referere til filosfer etc er bra, men å måtte bruke halvparten av tiden en har til rådighet på lesing vil nok ikke være særlig aktuelt.

Lenke til kommentar
jeg spurte læreren min, og det han sa virket direkte bekreftende i retning av at vi ville få mer enn én oppgave. Jeg spurte noen av de andre i klassen etterpå, og de oppfattet det samme. Men jeg vet ikke om han egentlig kan vite noe om det da....

Min lærer sa tvert i mot at det nok kun ble 1 oppgave...

får håpe du har rett :D

Lenke til kommentar

Jeg tror nok dessverre bare det blir én oppgave som er den samme for alle. Slik var det i politikk og menneskerettigheter, og filosofi-læreren min sa det kom til å bli likt for historie og filosofi. Så jeg ville ikke belage meg på noe valgfrihet på morgendagens eksamen.

Endret av fantastisk
Lenke til kommentar

ideologiene gir samme mulighet for likhet og rettferdighet i teorien og i praksis ? Hvis teorien har samme utgangspunkt hvorfor fungerer det ikke likt i virkeligheten ?

kan det være mulig at vi får en liknende oppgave :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg tror nok dessverre bare det blir én oppgave som er den samme for alle. Slik var det i politikk og menneskerettigheter, og filosofi-læreren min sa det kom til å bli likt for historie og filosofi. Så jeg ville ikke belage meg på noe valgfrihet på morgendagens eksamen.

Så skal det sies at politikkeksamen var todelt og med et egentlig ganske snevert utgangspunkt ;) I hvertfall i forhold til det vi har fått nå :S Hjelp :p

Lenke til kommentar

Har tenkt en del på liberalismen - og tildels også anarkismens individualisme versus østlig filosofi. Med sistnevnte tenker jeg særlig på konfutsianismen, som jo representerer et mye mer kollektivistisk verdensbilde, og som baserer seg på faste hierarkiske forhold i samfunnet snarere enn forhold individene imellom. Veldig interessant, det spørs bare hvor relevant det er for temaet likhet...?

Jeg føler vel egentlig at det problematiske med temaet vi har fått blir å begrense seg og være konkret, og ikke falle for fristelsen til å bare legge ut om alt mulig interessant :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...