HiFi2 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Noen som har sett på filosofer som kan være akutelle å nevne? Søren Kierkegaard og Friedrich Nietzsche er vel aktuelle? Da må du i såfall innom eksistensialisme og kommunisme? Lenke til kommentar
fantastisk Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg tror det er flere andre filosofer som er mer relevante å nevne i denne oppgaven... Simone de Beauvoir om du tenker å skrive om feminismen, muligens de gamle greske og deres syn på samfunnet og eventuelle klasseskiller, samt de filosofene hvis tankegang la grunnlaget for de ideologiene du velger (Karl Marx om du velger marxismen, Bakunin og Goldman i anarkismen, Bernstein i revisjonismen, osv.) Lenke til kommentar
JNC Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Kan jo for alt vi vet være at vi må diskutere likestillingen innenfor forskjellige ideologier :S Eller hvordan likhetsidealet har endret seg siden sokrates' tid? Hvis vi får det spørmålet så dæver jeg! Lenke til kommentar
Martinabc Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Tviler på at en slik oppgave vil være aktuell. Tror de som har laget oppgaven vil at vi skal skrive en god del ut av vårt eget hodet. Ikke missforstå meg, å referere til filosfer etc er bra, men å måtte bruke halvparten av tiden en har til rådighet på lesing vil nok ikke være særlig aktuelt. Lenke til kommentar
LowGravitas Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Får vi "hvordan likhetsidealet har endret seg siden sokrates' tid?" klager jeg på hele eksamensopplegget, for da henger ikke forberedelsesdelen sammen med eksamensdelen. Lenke til kommentar
Martinabc Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Oppgaven vil høyst sannsynelig ha noe med de oppgitte kildene å gjøre så slapp av Lenke til kommentar
virrevipp Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Tror dere det blir kun én oppgave eller tror dere vi får flere å velge mellom? Lenke til kommentar
vortex8856 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 tror nok det blir bare en oppgave Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Håper at det blir flere å velge i mellom. Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 jeg spurte læreren min, og det han sa virket direkte bekreftende i retning av at vi ville få mer enn én oppgave. Jeg spurte noen av de andre i klassen etterpå, og de oppfattet det samme. Men jeg vet ikke om han egentlig kan vite noe om det da.... Lenke til kommentar
heksa6 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 HJELP! noen som kan fortelle meg litt kort om konservatisme. finner no bare ut at de vil bevare de nasjonale verdiene. åssen menneskesyn har de? Lenke til kommentar
HiFi2 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 jeg spurte læreren min, og det han sa virket direkte bekreftende i retning av at vi ville få mer enn én oppgave. Jeg spurte noen av de andre i klassen etterpå, og de oppfattet det samme. Men jeg vet ikke om han egentlig kan vite noe om det da.... Min lærer sa tvert i mot at det nok kun ble 1 oppgave... får håpe du har rett Lenke til kommentar
Salsa-Shark Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Hva mener dere at det bare blir en oppgave? Man velger EN oppgave ut av for eksempel fem. Når det ikke er direkte svar på oppgaven, som i for eksempel norsk. Så er det flere alternativer. Håper jeg Lenke til kommentar
fantastisk Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Jeg tror nok dessverre bare det blir én oppgave som er den samme for alle. Slik var det i politikk og menneskerettigheter, og filosofi-læreren min sa det kom til å bli likt for historie og filosofi. Så jeg ville ikke belage meg på noe valgfrihet på morgendagens eksamen. Endret 4. juni 2009 av fantastisk Lenke til kommentar
vilter90 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 ideologiene gir samme mulighet for likhet og rettferdighet i teorien og i praksis ? Hvis teorien har samme utgangspunkt hvorfor fungerer det ikke likt i virkeligheten ? kan det være mulig at vi får en liknende oppgave Lenke til kommentar
LowGravitas Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Det kan jo selvfølgelig også tenkes at oppgaven vi får blir todelt. Men jeg tviler egentlig... Lenke til kommentar
HiFi2 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg tror nok dessverre bare det blir én oppgave som er den samme for alle. Slik var det i politikk og menneskerettigheter, og filosofi-læreren min sa det kom til å bli likt for historie og filosofi. Så jeg ville ikke belage meg på noe valgfrihet på morgendagens eksamen. Så skal det sies at politikkeksamen var todelt og med et egentlig ganske snevert utgangspunkt I hvertfall i forhold til det vi har fått nå :S Hjelp Lenke til kommentar
Famle Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Har tenkt en del på liberalismen - og tildels også anarkismens individualisme versus østlig filosofi. Med sistnevnte tenker jeg særlig på konfutsianismen, som jo representerer et mye mer kollektivistisk verdensbilde, og som baserer seg på faste hierarkiske forhold i samfunnet snarere enn forhold individene imellom. Veldig interessant, det spørs bare hvor relevant det er for temaet likhet...? Jeg føler vel egentlig at det problematiske med temaet vi har fått blir å begrense seg og være konkret, og ikke falle for fristelsen til å bare legge ut om alt mulig interessant Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Det blir nok bare én langsvarsoppgave (à la en norsk stiloppgave). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå