Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i Historie og filosofi 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
grunnen til han har tatt med determinisme er kanskje pga ; determinisme betyr at menneskets handlinger og fremtid er styrt av arv og miljø, indre og ytre påvirkninger. I den klassen du er født kommer du også til å forbli i, fri vilje blir utelukket. Dette fjerner jo mulighetene for likhet, er du født i en lege-familie blir du også lege, er du født i en fattig familie, forblir du fattig. Det skaper stor ulikhet med andre ord. En determinist er med andre ord en pessimist;D

 

Men forståelsen av at økonomiske forhold er bestemmende for din utvikling trenger ikke nødvendigvis å innebære en deterministisk forståelse av en ikke-eksisterende fri vilje, men at de økonomiske forhold er så tungtveiende at de tvinger seg igjennom på tross av den frie vilje (slik som i marxismen). Men jeg skjønner poenget ditt. :)

 

Måtte lese den et par ganger for å forstå, hehe! Men veldig bra poeng! :) Økonomiske forhold har jo kjempe mye å si, derfor passer liberalistenes tanker om fri vilje best hos de rike og de som stiller sterkest i samfunnet, og de som er dårlig stilt fra før av har ikke mange muligheter. Hvis jeg har forstått det rett?:)

 

Hvilken type likhet er det dere fokuserer på? klassesamfunn, økonomisk system? likhet mellom mann og kvinne?

 

Tar med alt sammen jeg :) Alt jeg kan finne

 

Det er det jeg syns var så vanskelig, stod liksom ikek noe konkret, bare masse forskjellig. tror det er lurt å gå gjennom som mye som mulig jeg, vet jo aldri hva en kan få spørsmål om!

Lenke til kommentar

Vi fikk beskjed av læreren vår i dag om å ikke legge så altfor stor vekt på å ha med kildekritikk. Han sa vi heller burde bruke tida på oppgaven, og heller være litt kritiske til kildene når vi bruker dem, og at vi altså ikke trengte å føre no kildekritikk på slutten av selve oppgaven. Bare ha med kildene.

 

Når det gjelder deg med oppsett av oppgaven så blir det vel som en generell tekstoppgave uansett fag. Innledning, hoveddel og avslutning, der hoveddelen er mye lengre enn de to andre delene :)

 

Hovedtipset vi har fått når det gjelder drøfting er at nesten uansett hvilke påstander du kommer med så ha med et "men". Dette gjør at du automatisk får tenkt på andre sider av samme sak ;)

Endret av Cinque
Lenke til kommentar

Slik jeg har pleid å skrive tekster i faget, som jeg forøvrig har fått toppkarakterer på (beklager hvis det virker som selvskryt :p) er at jeg legger inn en del retoriske spørsmål, og jeg legger inn egne personlige tanker. Læreren min bad meg i dag om å være litt mindre personlig, og litt mer objektiv. Han sa derimot ikke at jeg skulle kutte ut det personlige, da dette gav ekstra krydder på besvarelsen. Slik jeg ALLTID begynner tekstene, og som jeg kommer til å gjøre i morgen, er at jeg stiller en del retoriske spørsmål i innledningen, som jeg delvis eller fullstendig gir svar på senere i teksten. På denne måten fanger jeg interesse. En må også variere språket, let derfor etter vanskelige men forståelige ord :) Jeg prøver å sammenligne filosofene jeg tar med, og jeg stiller meg kritisk, samtidig saklig overfor de filosofiske teorier jeg finner. Jeg regner i aller høyeste grad med at det er sånn noenlunde dette dere andre også har til vane og gjøre :)

 

Kildekritikk ser jeg på som viktig, men ikke avgjørende. Er man usikker på en kilde, bør en fremstille det som at "den og den kilden mener/sier/skriver det og det", ikke legge det frem som solide fakta.

 

Ellers, husk å være filosofisk, altså dypttenkende, men samtidig objektiv i forhold til det historiske plan.

 

Til sist, for å sitere min faglærer; "Lykke til mine kjære filosofer!"

Lenke til kommentar
Er det flere enn meg som pleier å sette opp for/mot-lister og lignende før de skriver drøftinger? Er det smart, tror dere?

 

jeg bruker også å gjør det så bruker jeg å ha ett avsnitt med et "emne" med argumenter for og imot.

 

noen som vet noe om vi skal ha med vår egen mening på konklusjonen?

Lenke til kommentar

noen som vet noe om vi skal ha med vår egen mening på konklusjonen?

 

Trolig er det lurt å komme med en egen mening basert på drøftingen du har gjort.. gir du en god begrunnelse er det alltid relevant å ha med mer enn bare andres meninger og sitater :D

Lenke til kommentar

Vet ikke om det er til noe hjelp, men jeg fant en filosofisk øvelse bak i læreboken min som går på dette med klasser og klasseskille.

 

SOSIALE KLASSER

1. Er klassene avskaffet?

2. Er det bra å avskaffe klassene?

3. Er det nødvendig å avskaffe klassene??

4. Er det mulig å avskaffe klassene?

5. Finnes arbeiderklassen?

6. Finnes borgerskapet?

7. Er det bra å vite hvilken klasse du tilhører?

8. Hvem er vår tids underklasse?

 

Kan være noen vil bruke dette som et slags utgangspunkt ^^,

 

Nå som jeg har kommet med et lite bidrag har jeg et spørsmål angående ideologiene... Jeg føler at de mest opplagte ideologiene å bruke er kommunismen og liberalisme. Tror dere det blir creds om man bruker noe litt mer uvanlig eller er det best å holde seg til det som er relevant? Synes selv det virker interessant å se nærmere på marxisme og anarkisme men vet ikke om dette blir for radikalt... Noen innvendinger?

 

Og jeg vil tippe at vil skal ha med vår egen mening om saken i konklusjonen :)

Endret av fantastisk
Lenke til kommentar
Vet ikke om det er til noe hjelp, men jeg fant en filosofisk øvelse bak i læreboken min som går på dette med klasser og klasseskille.

 

SOSIALE KLASSER

1. Er klassene avskaffet?

2. Er det bra å avskaffe klassene?

3. Er det nødvendig å avskaffe klassene??

4. Er det mulig å avskaffe klassene?

5. Finnes arbeiderklassen?

6. Finnes borgerskapet?

7. Er det bra å vite hvilken klasse du tilhører?

8. Hvem er vår tids underklasse?

 

Kan være noen vil bruke dette som et slags utgangspunkt ^^,

 

Nå som jeg har kommet med et lite bidrag har jeg et spørsmål angående ideologiene... Jeg føler at de mest opplagte ideologiene å bruke er kommunismen og liberalisme. Tror dere det blir creds om man bruker noe litt mer uvanlig eller er det best å holde seg til det som er relevant? Synes selv det virker interessant å se nærmere på marxisme og anarkisme men vet ikke om dette blir for radikalt... Noen innvendinger?

 

Og jeg vil tippe at vil skal ha med vår egen mening om saken i konklusjonen :)

 

 

jeg tar for meg anarkisme, konservatisme og kan endel om både liberalisme og kommunisme. læreren min sa vi burde ta noe vi kunne godt!

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om eksistensialismen kommer til å være relevant i denne sammenhengen, vurderte å ta det med selv men tenker at det går mer på individet mens dette med klasseskille går mer på samfunnet...

 

Samtidig kan det være interessant å se på individets muligheter til å jobbe seg opp fra en arbeiderklassen til overklassen :p

Lenke til kommentar

Ja, Barack Obama er sikkert et ganske trygt eksempel på det fenomenet :p

 

Er det noen andre som føler at dette kan bli en veldig lang eksamen? Føler at det er veldig vanskelig å begrense dette her, ender nok opp med en essay på tyve sider. Det er selvfølgelig en fordel å kutte ned på stoffet men samtidig er jeg redd for å utelate noe sensor synes er viktig :wallbash:

Lenke til kommentar

Er sikkert en god idé å ikke utdype enkeltting for mye eller sette seg fast i noe og snakke for mye om en ting av gangen; gå heller tilbake og utdyp senere hvis du får tid. Er tross alt pc dette!

 

Å skrive 20 sider på 5 timer er nok litt over min kapasitet... greier et essay på 10 sider maskinskrevet, men det blir ikke så overdrevet bra tror jeg. Må ha litt struktur, jeg har i alle fall tenkt å bruke i alle fall en halvtime på å skrive disposisjon!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...