Gå til innhold

Project Natal - Bryter Barieren!

n4w

Anbefalte innlegg

Microsoft introduserer: Project Natal.

Se filmen hos Youtube

Fant ingen tråd for dette så jeg måtte opprette denne. :)

Hvis det skulle vise seg å være en tråd allerede. Slett denne. :p

Men uansett. Her er litt info:

Project Natal er det vi kan kalle et gjennombrudd i spillets historie.

Det kan minne om eyetoy, men hundre ganger bedre! Dette vil med god margin kunne slå Wii sitt system.

Med Project Natal er det DU som er kontrollen. Akkurat som i eyetoy, men helt uten begrensninger. Her kan du også konversere med Xboxen din!!

Se filmen hos Youtube

Hvis ikke dette ser rått ut så gi meg et spark bak! :!:

Linker:

Dagbladet

E3

Project Natal

Det vil nok ikke bli et billig system, men vil det bli verdt det?

Det tror jeg virkelig!

Og bare tenk på spillopplevelsen!

Endret av n4w
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror man gjør lurt i å holde forventningene nede her. Hva angår videoen på toppen, så har jeg mine sterke tvil på at de klarer å få dette så bra. Dette er jo bare en "what if" -video. Tror ikke en sensor vil klare å følge hver kroppsbevegelse så bra.

Video nummer 2 ser jo mer reel ut, men den er lang fra like imponerende, samt alt det karakteren i spillet sier, må jo være scriptet, så da begrenser dialogen seg jo en del.

Et ordtak sier: "Det som synes å være for godt, er som regel det."

Det sagt, så hadde det vært morro om jeg tok feil her. :)

Lenke til kommentar

Ja, det hadde blitt utrolig tøft om det hadde blitt like bra som de viser det her.

Men det med at du sier at det er scriptet er jeg ikke helt sikker på om jeg kan bli med på. Ihvertfall ikke hvis det er slik de påstår at det er. Har hørt flere si at den scenen er spilt inn. Men hvorfor skulle Microsoft lyve om et system de kommer til å gi ut?

Husker jo også at når Eyetoy kom ut, viste de filmer fra spill som så mange ganger bedre ut en det det egentlig var.

Men vi får bare se når det kommer ut. :)

Lenke til kommentar
Men hvorfor skulle Microsoft lyve om et system de kommer til å gi ut?

Av samme grunn som alle andre lyver om produktet sitt - for å hype det opp. :)

Et meget kjent eksempel er vel Killzone 2 hvor de viste en utrolig imponerende trailer i 2005 og hardnakket påstod det var ingame når det oppklart ikke var det. Så når spillet faktisk kom i 2009 så det ikke i nærheten like imponerende ut. Det var imponerende sett med rasjonelle øyne, men ikke sammenlignet med hva de prøvde å overbevise oss om var mulig allerede i 2005.

Skal man se kritisk på de videoene du postet så ser man med en gang hundrevis av logiske brister og problemer. F.eks har ingen av de som spiller noen form for sensorer på seg. Hvordan skal spillet vite at det er jentas knyttneever som skal være i fokus og ikke noen av de andre i sofaen eller noen annen kroppsdel som bør være i fokus der?

Guttens hender blir jo ikke en gang med på scannen av skateboardet og hvordan kan spille scanne føttene til gutten når scanneren står på foten av tven og føttene opplagt er utenfor sensorens synsfelt.

Og hvem vil egentlig kjøre bil ved å holde hendene opp foran seg istedenfor å holde i et skikkelig ratt med force feedback? :)

Dette er som sagt for godt ut til å være sant og personlig tror jeg det vil ende opp med å bli en gimmik akkurat som alle lignende produkter omkring samme teknologi.

Ingen av spillsjangrene jeg spiller kunne jeg noen gang tenkt meg å spille på den måten. Skal jeg gå rundt i stua med fingrene i skyteposisjon for å spille Call of Duty? Eller rope og peke for å spille Company of Heroes? :)

Må nok skuffe deg og si at når dette kommer så vil det bli mye, mye, mye dårligere enn vist i videoene dine. :)

Lenke til kommentar

Poenget med Natal, og det som gjør at dette er spydspissen av det som er teknisk mulig idag er jo nettopp at systemet gjenkjenner kroppen din! Enormt avansert teknologi gjør at Xboxen vet at det er jentas knokler som holder "rattet". At ingen av de som spiller har noen form for sensorer på seg er jo hele poenget! :D

Forøvrig vil jeg anbefale alle å se pressekonferansen til Microsoft før de uttaler seg i denne tråden. Microsoft demonstrerte Natal live på scenen og viste f.eks. et spill som heter Ricochet der ei jente sparket og slo baller uten noen annen kontroller enn kroppen hennes. Videre var det en kar som malte et bilde med bare bruk av kroppen. Han kastet maling med hendene og brukte kroppen til seg og en hjelper som sjablong for å lage en elefant. Han brukte dagligtale som "Hmm.. I think we need to add some more blue.." og Natal gjenkjente hva han ville ha og valgte blå farge øyeblikkelig.

I tillegg demonstrerte de hvor kjapt 360en kjenner igjen en bruker og laster inn korrekt gamerprofil. Avataren på skjermen bevegde seg så sammen med personen foran kameraet. De viste også live browsing i menyene, bare med håndbevegelser. Alt overnevnte skjedde live på scenen under E3 pressekonferansen.

Lenke til kommentar

Vi har da alle hørt Trollyneux snakke om sykt avansert AI før. Selv om han gjerne har villet at det skal være mulig med en AI som tenker selv helt siden han hypet black & white til jupiter, har dette vært og er fremdeles langt fra realistisk.

Tipper project Milo sikkert er gøy for en 6-åring i lengre perioder men voksne mennesker skjønner nok begrensningene relativt raskt. Dog et artig påfunn for å vise frem selve project Natal utenom de mer typiske tech demoene.

Jeg tror nok Project Natal er microsofts entré inn til brukerbasen som kjøper Wii i dag. Dvs alle de personene som synes Wii Sports ser gøy ut, for å så kjøpe konsollen, spille en uke og legge det vekk. Tanter og mødre i alle aldre.

Som en spillkontroller for avanserte spill kommer begrensningene raskt på banen, ettersom den totale mangelen på knapper vil gjøre det utrolig vanskelig for utviklere å lage gode kontrollmetoder.

Jeg håper inderlig at Microsoft får en bit av Wii-kaka med Project Natal, for å sprute enda mer penger inn i spillene vi voksne gamere vil ha.

Lenke til kommentar
Han brukte dagligtale som "Hmm.. I think we need to add some more blue.." og Natal gjenkjente hva han ville ha og valgte blå farge øyeblikkelig.

Da blir det spennende å se hva man får hvis man "want to add some black, because I'm feeling blue". :)

Jeg hadde faktisk ikke trodd sony og microsoft skulle satse på bevegelseskontrollere før neste generasjon, men så feil kan man ta.

Lenke til kommentar

Litt skeptisk til at de ikke turte å gjøre denne milo demoen live. Men men prinsippet er i allefall genialt.

Men synes faktisk eyepet er like imponerende. Har har man mye av det samme som skjer.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Sony sin motion kontroller er jo i funksjon en direkte kopi av Wiimote med motion plus tilbehøret. Fatter ikke hva Sony tenker på, som den dyreste konsollen på markedet er det helt meningsløst å satse på casual markedet, spesielt nå som Blu-ray ikke er så hypet lengre. Hvem trenger vel Blu-ray når man kan streame HD kvalitet direkte fra nettet.

Er vel egentlig dette Sony alltid har failet på, vite hvilket publikum de skal markedsføre konsollene sine på og hva dette publikumet har lyst på.

Lenke til kommentar

Fra retningslinjene:

Innlegg på forumet skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak og ikke person og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende:

* Flaming og andre former for personangrep er forbudt.

* Trolling er forbudt. Provokasjoner vurderes ellers ut fra formål.

Å gå inn i denne tråden med en intensjon om å slenge mest mulig provokasjoner for å få en reaksjon er mildt sagt ikke ønskelig på dette forumet, og slike forsøk + kommentarer er derfor fjernet fra tråden.

I tillegg, å forsøke å dra tråden over på hvorvidt en spillmaskin er en flopp eller ei er OFF TOPIC, og uønsket.

Reaksjoner? Send meg en pm, diskusjonen i denne tråden går videre på et saklig nivå.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Så artikkelen, men folk her kommer vel til å være like ignorante ovenfor spydspissen av mo-cap-teknologi som kommentarfeltet på db.no. Men artikkelen er bra!

Folk må da få lov til å være skeptisk til dette.

Ja, det så utrolig bra ut, men ble ikke vist LIVE. Hvorfor?

I tillegg så ser man fort hvor dette fungerer bra og hvor det ikke fungerer. Hvorfor navigere menyen til xbox 360 med natal, når det fungerer mye kjappere å bruke kontrollern.

Men hvorfor folk synes det er så sinnsykt utrolig skjønner jeg ikke, sony viste jo faktisk i 2007 demoer som var nesten like imponerende. Eyepet kommer faktisk ut i år og bruker mye av det som ble vist i Milo demoen.

Lenke til kommentar

UrgeLoL: Kan du ikke se pressekonferansen til MS før du uttaler deg videre? De viste jo en rekke muligheter med Natal LIVE på scenen på E3! Å bruke menyen er raskere med stikka, ja, men ikke om du skal spille et Natal-spill og bare skal logge inn og starte spillet, da går det raskere å gjøre 4-5 vift med armen istedet for å finne fram og skru på ei vanlig stikke.

Sony eller Nintendo har aldri vist noe som er så imponerende. Et kamera som "ser" DYBDE, har ansiktskjenkjenning, kan tracke flere personer samtidig og har så bra stemmegjenkjenning har ingen sett før!

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå at dette er teknologi som ligger helt i spydspissen av hva som er mulig og at Nintendo og Sony har vist et noe lignende konsept men som ikke er i nærheten å være like avansert som Natal.

Lenke til kommentar
UrgeLoL: Kan du ikke se pressekonferansen til MS før du uttaler deg videre? De viste jo en rekke muligheter med Natal LIVE på scenen på E3! Å bruke menyen er raskere med stikka, ja, men ikke om du skal spille et Natal-spill og bare skal logge inn og starte spillet, da går det raskere å gjøre 4-5 vift med armen istedet for å finne fram og skru på ei vanlig stikke.

Sony eller Nintendo har aldri vist noe som er så imponerende. Et kamera som "ser" DYBDE, har ansiktskjenkjenning, kan tracke flere personer samtidig og har så bra stemmegjenkjenning har ingen sett før!

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å forstå at dette er teknologi som ligger helt i spydspissen av hva som er mulig og at Nintendo og Sony har vist et noe lignende konsept men som ikke er i nærheten å være like avansert som Natal.

1. Jeg så konferansen live samtidig som deg. Og fikk med meg alle detaljene. Når jeg snakker om at det ikke ble vist live tenkte jeg spesielt på MILO demoen, som var den mest imponerende.

2. Eyetoy på ps2 kunne tracke flere(2) personer samtidig.

3. Ett kamera har ikke stemmegjenkjenning. Mikrofonen på kameraet gir informasjonen videre til programvare som tar seg av stemmegjennkjenningen. Altså vil f.eks. Playstation eye kunne gi like god stemmekjenning.

Ja, natal er imponerende men vi har sett mye av det den kan gjøre i andre systemer som f.eks. Playstation eye og eyepet. Natal har større muligheter og det blir meget spennende å se hva ms klarer å få til. Ser for at f.eks. RPG må være sinnsykt kult med det systemet. Se for deg at du kan snakke til de forskjellige folkene i spillet, samtidig som man med sony's nye 1:1 tracking styrer sverd/bue og skjold. Det hadde vært noe kult :D

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar

Anbefaler folk å diskutere rolig og saklig, hvis ikke vil det medføre konsekvenser. Å diskutere med et utgangspunkt om at andre vil være uenige, og man trenger å forsvare sitt ståsted på død og liv er FEIL utgangspunkt, og fører ikke med seg noe godt.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

UrgeLoL:

1. De demonstrerte masse av Natal live, de viste svært godt at teknologien er her idag, og at den fungerer. At de da velger å vise noe av det som er mulig og som vil bli en mulig framtid med Natal med video istedet for live synes jeg er helt greit. De har mer en godt nok bevist at teknologien fungerer og den er imponerende.

2. Jeg har ingen dybdekjennskap til EyeToy og visste ikke at den kan tracke to personer samtidig. Uansett har det ikke mye å si, du kan ikke si at Natal ikke er mye mer avansert. Dessuten, å tracke flere personer og dybde samtidig er vanskeligere.

3. Må du være grei, det er for dumt å skulle diskutere semantikk. Natal er en fellesbetegnelse på en teknologi som bruker blant annet et kamera, IR-sensorer, mikrofon og programvare. Alle her vet at et kamera oppfatter bilder, ikke lyd. Når jeg sier at Natal har svært god stemmegjenkjenning så mener jeg selvfølgelig at array-micen i Natal-enheten og programvaren for stemmegjenkjenningen er bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...