Gå til innhold

Grensen til India.


Heggen

Anbefalte innlegg

Hei

 

Loka litt rundt på google earth, og så hvordan grensene til india så ut.

 

india_rel01.jpg

 

Er det noen som vet hvorfor egentlig india eier land rundt hele Bangladesh? Grensene går langs hele Nepal, Bhutan,Burma og Bangladesh. Er dette land de har vunnet fra kriger,eller hva er egentlig grunnen til den merkelige grensen? Har aldri sett noe lignende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når britene gav opp India i 1947, ble det tidligere koloniområdet delt opp i India og Pakistan. Bangladesh ble delt inn i en Indisk del (derav det indiske landområdet som omkranser Bangladesh) og en Pakistansk del pga religion. Da hadde man Øst-Pakistan, (dagens Bangladesh) liggende 1500 km fra resten av Pakistan med India i mellom. Det var mye problemer og i 1971 vant et parti som ville gå inn for uavhengighet for Øst-Pakistan. Det ble blodbad da pakistanerne satte inn militæret og 10 millioner bengalere som bodde i Øst-Pakistan flyktet til India. Etterhvert gikk India inn i krigen og invaderte Pakistan. Resultatet ble indisk seier og et uavhengig Øst-Pakistan som nå ble til Bangladesh.

Lenke til kommentar

(Ja, jeg vet dette er et par dager gammel tråd, men jeg svarer alikevel!)

 

I 1947 ble Gandhi sine idéer om et samlet India glemt. Da hadde India to store religioner, Islam og Hinduisme. I dag vet vi at i India bor det stortsett flest hinduer. Grunnen til det er at i 1947 ble India delt i to - i en hinduistisk del og i en muslimsk del. Den muslimske delen var det som i dag er Pakistan og Bangladesh, og den hinduistiske delen var det som i dag er India. Det må bety at det var hinduer som bodde på de indiske områdene bak Bangladesh. Derfor - tenker jeg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...