Gå til innhold

Hjelp til formel i exel

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fører som oftest det jeg jobber i et regneark, slik at jeg har nogenlunde oversikt over hva jeg får utbetalt når lønninga kommer (jobber som vikar, så har ikke fast lønn).

Trenger i den forbindelse hjelp til en formel. Veit ikke om det går ann, men..

Her er et utdrag av regnearket:

Som dere ser utfra bildet, har jeg tre ulike lønninger, ettersom når jeg har jobbet.

I celle A9 kan man se at jeg har jobbet 8 timer. 8 timer plasseres i kolonne D. Penger tjent (E9), blir da D8*D9.

I celle A15 har jeg jobbet 6 timer. 2 plasseres i kolonne B og 4 i kolonne C. Penger tjent (E15), blir da (B15*B8)+(C15*C8).

Det jeg ønsker, er at alle rubrikkene i kolonne E skal ha formelen, (B8*Bx)+(C8*Cx)+(D8*Dx). Er dette mulig, eller må jeg taste inn formelen i hver rubrikk?

Det ble kanskje veldig vanskelig forklart, men håper noen skjønner hva jeg vil fram til for det :)

Takker for all hjelp !

Mojo ;)

Endret av Mojo Pin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Knepet er å sette et dollartegn $ umiddelbart foran det som IKKE skal endre seg når du kopierer nedover. i E9:

=(B9*B$8)+(C9*C$8)+(D9*D$8)

Du trenger ikke egentlig parentesene, men de hjelper på lesetydeligheten.

Når du merker cella, vil nedre høyre hjørne være en liten svart firkant. Dra den firkanten nedover regnearket for å kopiere.

HTH. Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar
Hei

Knepet er å sette et dollartegn $ umiddelbart foran det som IKKE skal endre seg når du kopierer nedover. i E9:

=(B9*B$8)+(C9*C$8)+(D9*D$8)

Du trenger ikke egentlig parentesene, men de hjelper på lesetydeligheten.

Når du merker cella, vil nedre høyre hjørne være en liten svart firkant. Dra den firkanten nedover regnearket for å kopiere.

HTH. Beste hilsen Harald

Tusen takk! Det funka når jeg satte inn de dollartegnene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...