H3N Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Jeg drev å diskuterte religion med en kristen, også viser han til denne siden Eksempel fra siden So when Christians claim that the God of the Bible created the entire universe, some will ask what seems a logical question, namely “Where did God come from?” The Bible makes it clear in many places that God is outside of time. He is eternal, with no beginning or end—He is infinite! He also knows all things, being infinitely intelligent.1 Is this logical? Can modern science allow for such a notion? And how could you recognize the evidence for an intelligent Creator? Kan noen som forhåpentlig er litt bedre til å ordlegge seg enn meg, hjelpe meg å komme med noe overbevisende kritikk av materiale på denne siden? Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Eneste "kritikk" jeg trenger er at det ikke finnes noe bevis for en "intelligent designer". Argumenter som går på at ting er så fantastisk i naturen, derfor må Gud ha stått bak... Dette er tro, ikke kunnskap, selv om mange åpenbart klarer forveksle det ene med det andre. Likte også denne videon: Se filmen hos Youtube Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Det er umulig å motbevise en slik påstand, og selv om du kan bryte ned argumentet med logikk så kan de bare si at gud jobber utenfor logikken. I bunn og grunn så kommer med en grunnløs påstand basert på deres egen fantasi og tolkning av 2000 år gamle skrifter. Du kan jo be de spørre seg selv om de føler at de kjenner seg igjen i noe av dette: En overbevisning om at man blir elsket eller begjært. Ofte av personer med høy status. (Erotomaniske vrangforestillinger) En overbevisning om at man er spesiell, eller står i et spesielt forhold til universet, maktpersoner eller Gud. (Grandiose vrangforestillinger) Man føler seg forfulgt av noen ukjente eller navngitte personer eller organisasjoner. (Persekutoriske vrangforestillinger) En fundamental eller ekstrem religiøs passer godt under disse tre kategoriene... Lenke til kommentar
O3K Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 "Jeg kan ikke forklare det, ergo kan jeg forklare det" har aldri vært et sterkt argument og burde ikke være så vanskelig å motargumentere. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Som nevnt over er det vanskelig å motargumentere. Men det er heller ikke mulig å argumentere for det, annet enn å si at "jeg har følt Gud" eller lignende. Da kan du med rette si at du ikke tror på Gud fordi du aldri har "følt" eller på annen måte vært i kontakt med Ham. Å motbevise Gud med vitenskap og logikk er ikke mulig, slik jeg ser det. Off-topic; Den videon var bare tragisk. Hvorfor skulle verden vært så perfekt bare fordi det var en intelligent skaper som stod bak? Lenke til kommentar
H3N Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 Den videon var bare tragisk. Hvorfor skulle verden vært så perfekt bare fordi det var en intelligent skaper som stod bak? Fordi mange religiøse argumenterer for at verden er i så perfekt balanse, at det må være en skaper bak... men at verden ikke er perfekt motbeviser vel egentlig ikke gud nei... men kanskje at hvis Gud finns så er han en kynisk pikk? Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 (endret) Det å si at verden er fantastisk vil ikke si at den er god og rettferdig. Det blir som å si at "Hvis Gud finnes, så må verden være god og rettferdig" Bare fordi Gud skal være god, betyr ikke det at verden er det. I videon blir det blant annet trukket frem hvorfor vi ikke spiser og puster med forskjellige hull. At vi må spise hele dagen for å overleve, og at vi puster ut nesten like mye oksygen som vi puster inn. Ja hvorfor gjør vi det? Hvorfor kan vi ikke bare leve på luft og kjærlighet? Verden er ikke perfekt, det betyr ikke at den ikke er fantastisk. Som igjen ikke trenger bety at det er en intelligent skaper bak det hele. EDIT; Om du tror på Gud, vil du også måtte tro på hans motpart, djevelen. Gud jobber for det gode, men djevelen prøver hele tiden å ødelegge dette. Så hvis Gud finnes trenger han ikke være "en kynisk pikk?", det får du heller legge på djevelen. Endret 5. juni 2009 av CK_ Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Men hvorfor lar gud djevelen holde på slik da? Gud kan jo bare stoppe djevelen, kan han ikke? Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Men hvorfor lar gud djevelen holde på slik da? Gud kan jo bare stoppe djevelen, kan han ikke? kort og godt: adama og eva ble skapt, satan fik kadam og eva til å tvile på det gud hadde sagt og befalt, og viste at menneskene ville styre seg selv, nettop derfor har mennesker styrt seg selv helt siden da, kun for å bevise at mennesker ikke kan styre seg selv(som vi lett ser i dag, ikke annet enn krig og lidelse). hva om gud hadde bare fjernet satan og adam og eva og begynt på nytt tenker du kanskje, vel, hva ville da alle englene tenke? er gud svak? tar han den lette løsningen? kan mennesker styre sine egne skritt? hva skjedde med den frie vilje menneskene ble skapt med? hadde satan rett? kunne han være en bedre regjeringsmann enn gud? mange spørsmål som blir stilt, som den dag i dag utfolder seg. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 kort og godt: adama og eva ble skapt, satan fik kadam og eva til å tvile på det gud hadde sagt og befalt, og viste at menneskene ville styre seg selv, nettop derfor har mennesker styrt seg selv helt siden da, kun for å bevise at mennesker ikke kan styre seg selv(som vi lett ser i dag, ikke annet enn krig og lidelse).hva om gud hadde bare fjernet satan og adam og eva og begynt på nytt tenker du kanskje, vel, hva ville da alle englene tenke? er gud svak? tar han den lette løsningen? kan mennesker styre sine egne skritt? hva skjedde med den frie vilje menneskene ble skapt med? hadde satan rett? kunne han være en bedre regjeringsmann enn gud? mange spørsmål som blir stilt, som den dag i dag utfolder seg. Så du sier at gud skapte satan slik at satan skulle få oss til å finne ut at vi kan styre oss selv. Gud skapte satan, gud er alltvitende, gud visste alt hva satan ville gjøre men skapte han like vel. Men problemet nå er at gud ikke kan ombestemme seg fordi han ikke vil fremstå som en svak leder for engle flokken sin. Hvor mye mer absurd får det blitt? Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Var det Gud som skapte djevelen da? Slik jeg har forstått det er hele greia med gud og djevelen en evig maktkamp om det gode mot det onde. Jeg kan ikke si noe om intensjonene, men det kristne tor er jo at Gud er godheten og djeveln det onde. Så har vi jo syndefallet, der du kan si at mennesket selv er skyld i hvordan det har gått. Selv vil jeg si at verden er et mer interessant sted med krig og lidelse og alt som hører med. Om verden hadde vært perfekt og alt var godt, hadde verden vært kjedelig. Synes vi alle skal ha det litt vondt innimellom. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Ja var det gud som skapte djevelen eller er de to likestilte (mao gud er ikke alltvitende og allmektig)? Nå vet ikke jeg om du er kristen eller ikke, men det høres ikke ut som du kommer til å trives så veldig bra i paradis siden det bare er godhet der. Kanskje det er paradis her du er nå? Dette livet på denne jorden. Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Akkurat det om de er likesinnede kan ikke jeg uttale meg om. Jeg vil allikevel tro at djevelen i det minste har makt som gjør at kan gjøre "skade" på verden og menneskene, som syndefallet. Jeg er ikke kristen og tror heller ikke jeg kommer til paradis, eller helvette for den saksk skyld. Jeg er allikevel åpen for de fleste religioner, men har aldri følt at tro er noe for meg. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 djevelen var en engel som alle andre engler, men som gjorde opprør og mente han fortjente like mye makt som gud, og at han hadde rett til å styre. alle englene ble også skapt med fri vilje. det fortelles jo om at det var en krig i himmelen, og djevelen overtalte en tredjedel av englene til å bli med på hans side, så man ser de også har fri vilje og kan tenke. gud kan jo ombestemme seg, men er jo ikke derfor, er for å bevise ett poeng, et poeng vi alle ser. for min del syns jeg et paradis hvor alle følger samme lover og regler og lever sammen i enhet er mye bedre enn verden i dag. kan vel egentlig bare si at en veldig forstyrret person kan si at det er bedre i dag. en 18 år gammel gutt blir sendt til afghanistan, blir skutt av en sniper med en gang han går ut av flyet, tenk om det var broren din, sønnen din, you name it. en 14 år gammel jente blir voldtatt av soldater og ødelegger livet hennes. tenk deg alle menneskene som døde under andre verdenskrig. en 8 år gammel gutt sulter ihjel fordi han ikke har mat, mens vi her hjemme kaster flere ton mat i året. en 76 år gammel mann blir kastet på gata fordi han ikke har råd til å betale husleie. jo jeg vil si et paradis er mye bedre enn verden i dag. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Gud er allmektig. Hva enn problemet er, hvis det faktisk finnes et problem (ex. god vs ond), er løsbart for en allmektig Gud. Hvorfor kunne ikke Gud laget menneskene med en fri vilje som kun kunne ønsket godhet? Mennesker ville da likevel ha opplevd en følelse av å ha fri vilje... Gud er jo god, hvorfor lar han det onde være et alternativ for menneskene? Hvorfor lar han mennesker havne i (også ufrivillig) trøbbel? Gud er jo overlegen djevelen, er han ikke? Når Gud har åpnet for at mennesker kan falle fra troen på han, så er det jo garantert at noen vil falle fra. Og siden Gud på forhånd vet hvem som vil falle fra, gjør ikke dette ham ond? Nei... Selvmotsigelse på selvmotsigelse... Hvorfor i all verden utformet Gud budskapet sitt slik at alle intelligente mennesker blir skremt bort? Er man noe logisk anlagt, kan man umulig ta det som står i Bibelen for god fisk. Det er foretatt flere korrelasjonsundersøkelser som sier at desto høyere utdanning man har, desto større sjanse er det for at man ikke tror på en Gud av noe slag. Hvorfor straffer Gud menneskene for å vite mye om verden og være godt utdannede? Hvorfor vil ikke Gud ta til seg de fremste av tenkerne menneskeheten har å by på? Nei, nei og atter nei... Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 ville vel ikke være fri vilje hvis ingen fikk gjøre som dem ville? ganske motstridende det da... gud vet ikke alt på forhånd, da ville jo heller ikke fri vilje være ett alternativ, da er jo alt skjebnebestemt, han kan selektivt se fremtiden, slik som han gjorde i noen få tilfeller i de eldre tider(f.eks babylons fall). jeg vet om mange intelligente mennsker der ute som tror på bibelen. kjenner mennesker med både god og dårlig utdanning, noen av dem er svært intelligente. vet at det er en som har professordgrad og har vært med på å oversette deler av biblene og kan hebraisk. gud straffer ingen med god utdanning, hvor har du det fra? folk med høy intelligens trenger heller ikke ha en god utdanning. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Eksisterer fri vilje i paradis? Om det gjør det, hvorfor kan ikke gud lage paradis på jord istedet for å drive en sykelig sjalu maktkamp. Om gud vet alt så visste han at engelen kom til å ta djevelrollen. Men han valgte like vel å skape engelen og er derfor direkte ansvarlig for alt det djevelen gjør. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 fri vilje vil alltid eksistere. så ja. bibelen forteller at en dag skal han fjerne alt det onde, og opprette ett paradis her på jorda. forteller også at alle som er urettferdig blitt drept skal få en oppstandelse til liv. han vil jo ikke la djevelen fortsette å skape ondskap. som sagt før, han visste ikke det. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Eksisterer fri vilje i paradis?Om det gjør det, hvorfor kan ikke gud lage paradis på jord istedet for å drive en sykelig sjalu maktkamp. Om gud vet alt så visste han at engelen kom til å ta djevelrollen. Men han valgte like vel å skape engelen og er derfor direkte ansvarlig for alt det djevelen gjør. Om det hadde vært et paradis etter døden så ville ikke kristne mennesker vært redd for å død, noe de er generelt. Hvis Gud hadde vært allmektig og kunne se frem i tiden. Ville han selvfølgelig visst at Lucifer ville svikte ham. Om du ikke er den kristne som tror at Gud kan forutsi fremtiden så kunne han i hvertfall ha knust den lille englen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå