Supergunnar Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Har blitt innkalt til sesjon, skal dit i løpet av neste uke. Men aner ikke hva jeg skal velge? Har lest rundt på forsvaretsbrosjyrer, og blant annent dette forumet. Er absolutt ute etter det stedet hvor jeg får mest "action", ikke nødvendigvis skyte mest mulig kuler, men gjøre mye artige varierte oppgaver. Har lyst å melde meg inn i hæren, men aner ikke helt hvordan det foregår? Har ikke lyst å ende opp i fks vakttjeneste. Kunne også kanskje tenkt meg marinen, hørte man hadde muligheten til å fks bli sendt til utlandet med en båt (hvis ikke jeg tar totalt feil). Setter stor pris på all informasjon noen er villige til å gi meg! Takk! Lenke til kommentar
christer-R Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Har blitt innkalt til sesjon, skal dit i løpet av neste uke. Men aner ikke hva jeg skal velge? Har lest rundt på forsvaretsbrosjyrer, og blant annent dette forumet. Er absolutt ute etter det stedet hvor jeg får mest "action", ikke nødvendigvis skyte mest mulig kuler, men gjøre mye artige varierte oppgaver. Har lyst å melde meg inn i hæren, men aner ikke helt hvordan det foregår? Har ikke lyst å ende opp i fks vakttjeneste. Kunne også kanskje tenkt meg marinen, hørte man hadde muligheten til å fks bli sendt til utlandet med en båt (hvis ikke jeg tar totalt feil). Setter stor pris på all informasjon noen er villige til å gi meg! Takk! Mitt forslag til deg er at du leser mye både her og på milforum.net, samt mil.no for å finne ut hvilke muligheter du faktisk har iløpet av fgtj, og viser din interesse for IntOps (internasjonale operasjoner) på sesjon. Det blir vanskelig å anbefale ditt og datt, men 2. Bataljon er jo meget populært! Hvor mye variert tjeneste det er i 2bn vet jeg dog ikke, men det virker ikke som det er nye arbeidsoppgaver hver dag liksom. Å "melde seg inn i hæren" fungerer akkurat som å vise sin interesse for de andre forsvarsgrenene! Er absolutt ute etter det stedet hvor jeg får mest "action", ikke nødvendigvis skyte mest mulig kuler, men gjøre mye artige varierte oppgaver. Har ikke lyst å ende opp i fks vakttjeneste Viser nok en gang at det vil lønne seg for deg å sluke det du kan av info om førstegangstjeneste, da Vakt & Sikring - Basesett II faktisk har veldig mye variert tjeneste. Jeg har dog ikke tjenestegjort der, så jeg kan ikke bekrefte alt mil.no skriver- men uansett: Som vakthold- og sikringssoldat utdannes du blant annet i:- Bruk av personlige våpen som AG-3, MP-5 og Glock - Veikontrollpost og adgangskontrollpost - Observasjonspost (åpen og skjult) - Hurtig reaksjonsstyrke (QRF) - Objektsikring - Eskortetjeneste - Strid i bebygde områder (SIBO) - Sanitetskurs nivå 2 Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Har blitt innkalt til sesjon, skal dit i løpet av neste uke. Men aner ikke hva jeg skal velge? Har lest rundt på forsvaretsbrosjyrer, og blant annent dette forumet. Er absolutt ute etter det stedet hvor jeg får mest "action", ikke nødvendigvis skyte mest mulig kuler, men gjøre mye artige varierte oppgaver. Har lyst å melde meg inn i hæren, men aner ikke helt hvordan det foregår? Har ikke lyst å ende opp i fks vakttjeneste. Kunne også kanskje tenkt meg marinen, hørte man hadde muligheten til å fks bli sendt til utlandet med en båt (hvis ikke jeg tar totalt feil). Setter stor pris på all informasjon noen er villige til å gi meg! Takk! Jeg ville anbefalt GSV, Jegerkompaniet (hvis de tar inn folk når du skal inn) eller artillerijeger. Ellers kan jo også 2. Bataljon som Christer nevnte være noe for deg. Disse er i hæren, har ikke peiling på hva som er actiontjeneste i sjøforsvaret. Kan jo også prøve deg på fallskjermjeger og marinejeger, men da bør du være ekstremt motivert. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Panserbataljonen kan også varmt anbefales! CV90 vogner, leopard2 stridsvogner og mye anna artig. Dessuten holder de til på en fin leir og har såvidt jeg har vært borti flinke befal. Mye god og "actionfylt" tjeneste der. Lenke til kommentar
Supergunnar Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 Tusen takk for alle svar, setter stor pris på de! Får vel lese mere rundt på forumene og slikt, Gleder meg til førstegangstjenesten! Lenke til kommentar
S-PN Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Den mest "action-fylte" fgtj du kan få er opptak til FJ eller MJK. Dog dette er kjempetøft å komme inn og krever at du er god fysisk og psykisk forberedt. Lenke til kommentar
tivers1 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 (endret) Mest action, skal vi se. Panserbataljonen: Der får du vell den mest actionfylte førstegangtjeneste vi har her til lands. I stormeskadronene består det meste av å sitte av en stormpanservogn ca 200 meter fra fi, løpe etter og storme han. Dem har også veldig stor pri på utstyr og ammo. Det blir opplæring i det fleste våpensystemer som infanteriet i Norge bruker. Strid i bebygd området er også bare en liten del av all opplæringen du vill få. Dem har også stridsvogn eskadron som består av Leopard 2. Mye mye pang her. Veldig relativ til INTOPs 2.bataljonen: Mye lik panserbataljonen, for nå. Den skal nå bli endret til en lett pansret avdeling, å vill ikke lengre disponere stormpanservogner i sitt arsenal, men bli oppsatt på lettere typer hjulbaserte vogner. Dem har også en del pri både på utstyr og budsjett. Mer infanteri preget tjeneste framover vil jeg tru. Også veldig relevant til INTOPS. Artilleribataljonen: Ja, du kan da gjette deg fram til hva vi driver med her. indirekte krumbane ild med mye smell. Dem har også mulighet for endel jegertjenester. Endret 4. juni 2009 av Sarion Lenke til kommentar
Supergunnar Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 Takk igjen for svar. Vurderer da 2Bn eller panserbataljonen. Er det altså slik at jeg må svare ja på interesse i IntOp? Og hvis jeg svarer ja på interesse, er det slik at jeg har sagt meg ansvarlig til å bli sendt til utlandet? IntOp er noe jeg er interresert i, men er ikke villig til å knytte meg/bestemme meg for det før senere. Muligens dumme spørsmål, og at det står om dette i andre poster. Men takk igjen for svar. Lenke til kommentar
tivers1 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Om du melder interrese på sesjon så er det på ingen måter bindene. Når du er kommet inn i avdelingen skriver dere en beredskaps kontrakt, sett at avdelingen får et oppdrag om å stille styrker til INTOPS. Lenke til kommentar
Tilfeldigfyr Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 anbefaler KESK ved HTTS. Pansret infanteri oppsatt på cv90'er, og har MYE markørtjeneste mot f.eks TMBN siste halvåret, dvs. leke terrorister. Mye, mye skyting, og fantastisk befal. Og er ikke kjipt at det er på Rena, for å si det sånn. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 6. juni 2009 Del Skrevet 6. juni 2009 Falskjermjeger. Ut fra det jeg har lest om det så virker det som et helvette.. kan være for mye action for de fleste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå