Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny pc - virker stabil, men feiler i Prime 95?

Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp satt sammen et nytt system bestående av følgende komponenter:

Hovedkort - Gigabyte GA-MA790X-UD4P AM2+/AM3

Prosessor - AMD Phenom x3 720 2,8 GHz

Ram - 4gb Corsair Value Ram 667 MHz PC5400 2x2 gb

PSU - Corsair 550 watt

Skjermkort - ATI Radeon 4830

Alt virket med en gang og jeg installerte W7. Problemene kom når jeg skulle kjøre Prime95 for å sjekke om alt var i orden. På "blend" og "in large small ffts" får jeg feil (fatal error) etter 10-40 minutter alt etter som. "small ffts" ser det imidlertidig ut som jeg kan kjøre i mange timer uten feil. På "blend" og "in large small ffts" testes rammen, noe den i liten grad gjør på den første testen.

Derfor skulle man kanskje tro at det var rammen det var noe galt med? Har kjørt memtest 86+, og den fant ingen feil. Det meste av innstillinger står på auto i bios, hovedkortet detekter rammen riktig, og den står på 333 mhz i frekvens og på 3:5, cas-latency er 5-5-5-15 og den får 1,8 i volt. (Riktignok står det 1,85 volt i bios). Noen som har noe tips til hva som må/kan gjøres? :) PCen oppleves helt stabil og jeg har kjørt igjennom 3dmark06 og vantage samt spilt en del uten å oppleve noe feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei, har nettopp satt sammen et nytt system bestående av følgende komponenter:

Hovedkort - Gigabyte GA-MA790X-UD4P AM2+/AM3

Prosessor - AMD Phenom x3 720 2,8 GHz

Ram - 4gb Corsair Value Ram 667 MHz PC5400 2x2 gb

PSU - Corsair 550 watt

Skjermkort - ATI Radeon 4830

Alt virket med en gang og jeg installerte W7. Problemene kom når jeg skulle kjøre Prime95 for å sjekke om alt var i orden. På "blend" og "in large small ffts" får jeg feil (fatal error) etter 10-40 minutter alt etter som. "small ffts" ser det imidlertidig ut som jeg kan kjøre i mange timer uten feil. På "blend" og "in large small ffts" testes rammen, noe den i liten grad gjør på den første testen.

Derfor skulle man kanskje tro at det var rammen det var noe galt med? Har kjørt memtest 86+, og den fant ingen feil. Det meste av innstillinger står på auto i bios, hovedkortet detekter rammen riktig, og den står på 333 mhz i frekvens og på 3:5, cas-latency er 5-5-5-15 og den får 1,8 i volt. (Riktignok står det 1,85 volt i bios). Noen som har noe tips til hva som må/kan gjøres? :) PCen oppleves helt stabil og jeg har kjørt igjennom 3dmark06 og vantage samt spilt en del uten å oppleve noe feil.

Jepp..høres ut som det kan være noe med rammen.. Sjekk i håndboken hvordan du justerer volt tilførselen til ram brikkene. Hovedkortet ditt skal ha ganske fine overklokke/underklokke muligheter. kjør den opp et bitte lite hakk, og prøv igjen. evt ned et hakk. Se om det løser problemet. :)

Endret av Neonlight
Lenke til kommentar

Tja, trenger ikke å være rammen utifra blend testen.

Selvsagt windows kan stresse ram noe mer enn memtest86+ men det er sjelden at jeg opplever at etter at jeg har kjørt 24 timer memtest86+ at problemet er pga ram.

Kan være du må justere volt på andre komponenter som for eksempel NB, SB, MCH etc.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Takk for svar. :) Prøvde først å sette ned timingen på minnet litt, blend i prime har kjørt i halvannen time nå uten noe feil, så det kan se ut som det gjorde susen. Poster igjen om jeg trenger mer hjelp. Skal se litt på ulike volt-settings om prime95 feiler igjen.

Edit: Nei nå feilet den igjen etter 2 timer. Får prøve med litt endringer i volt da.

Endret av andybb
Lenke til kommentar

Får fortsatt feil i Prime95. Har kjørt memtest86+ en gang til, i 12 timer uten å finne noe feil. Har prøvd å sette opp volt til NB, Southbridge og til CPU VID control(?) uten at det hjalp noe særlig. Har også prøvd mange ulike minneinnstillinger. Noen som har noe råd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...