Gå til innhold

Problemer med hvitbalanse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne er til post#20 og Rogas

Bildene han legger ut er gjennomgående gule og du sier at det ikke handler om hvitbalansen? hadde de vært mørke eller lyse så skulle jeg vært enig med å blåse ut bakgrunnen og high-key og alt det der men...Som nevnt så sier han selv i første post at uansett hva han gjør med WB i kamera så blir ikke bakgrunnen hvit.

Henvendelse til trådstarter: Vennligst forklar, er det lyset du ikke klarer å justere tempen på slik at WB blir feil eller er det mengden lys som er problemet slik at bildet blir over eller undereksponert?

(WB har INGENTING med styrken på lyset å gjøre, ihvertfall ikke i denne sammenhengen)

Endret av To be honest
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se at det er mulig å skru av lysmåling helt. Jeg kan i M modus fortsatt bare velge mellom Evaluerende, Delvis og Senter lysmåling?

Hvem har sagt at du skal skru av lysmålingen???

Det jeg og andre sier er: Bruk manuelle innstillinger og glem det kamera forteller deg av eksponeringsverdier nede i søkeren.

PS! Hvis du ikke skjønner hvordan dette henger sammen så bør du kanskje lese litt før du prøver deg på produktfotografering

Endret av To be honest
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se at det er mulig å skru av lysmåling helt. Jeg kan i M modus fortsatt bare velge mellom Evaluerende, Delvis og Senter lysmåling?

Ikke bry deg om lysmåleren. Ta bilde, sjekk resultatet/histogram, juster og prøv igjen.

Lenke til kommentar

Okey, for å utdype mer da...

Hvis du sliter med hvitbalansen, og etter min mening er det fortsatt ikke det som er tema her, så kan du teste å legge noe du vet er hvitt i bilde og så måle på dette i etterkant for å plukke opp manuell hvitbalanse. Eller du kan gå til anskaffelse av dette...

http://www.rawworkflow.com/whibal/

Øverst i høyre hjørne kommer det frem noe som gir et hvitere inntrykk, og da tror jeg ikke det hvitbalansen som er helt feil.

Selv om den kanskje heller ikke er spot on...

For øvrig er jeg enig med TBH om at mengden lys ikke har noe direkte med hvitbalansen å gjøre.

Mitt inntrykk er fortsatt at du er ute etter high-key effekt. Hvis det er det kan du sikkert søke det opp og lese mer om det.

Lykke til.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Jepp, manuell er nok løsningen her, men iogmed at dette er konstant belysning må du nok bruke en ganske lang lukkertid, stativ og fjernutløser burde benyttes.

Ser bildene dine er tatt rundt 1/40 og f5.6, prøv med samme blender, men lenger lukkertid, bare pass på at ikke produktet blir utbrent.

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange nyttige tips. Jeg fikk det til ved å bruke manuell, men jeg tror fortsatt ikke det er perfekt. Bakgrunnen blir helt hvit, men produkter som ikke er mørke blir for lyse og delvis utbrent. Det vet jeg ikke hvordan jeg skal løse.

Men bakgrunnen blir hvit ihvertfall.

post-21616-1244318645_thumb.jpg

post-21616-1244318649_thumb.jpg

post-21616-1244318653_thumb.jpg

Lenke til kommentar

For å få det riktig er det enklest å bruke et gråkort for å måle riktig eksponering, eller i hvert fall omtrent riktig. Kameraet stiller du på manuell slik flere har foreslått, og gitt at du bruker samme oppsett hver gang kan du også bruke samme ekponering hver gang - uavhengig av motivet. Prøv å plassere gråkortet slik at du får omtrent like mye lys på det som motivene dine vil få. Er det eksakt like mye lys fra alle kanter vil ikke gråkortets vinkel spille noen rolle.

Etter at bildet er tatt åpner du det i Photoshop / ACR og bruker gray balance funksjonen på gråkortet. Da bør fargebalansen bli rimelig korrekt. Litt avhengig hva slags color space du åpner bildet i kan du også justere eksponering fra gråkortet for å få eksakt korrekt ekponering. Verdiene for gråkortet skal være ca 120 for alle fargene hvis du bruker sRGB. Bruker du Prohoto RGB blir verdiene annerledes, men husker ikke eksakte verdier (litt under 100 tror jeg).

Det er da den ideelle eksponering, men det er ikke sikkert det er det du ønsker. Veldig mørke eller veldig lyse motiver kan kanskje trenge litt justering for at det skal se riktig ut, men skal du justere "manuelt" er det viktig med en kalibrert skjerm.

Hvis bakgrunnen ikke er utbrent med ideell eksponering er jeg redd du må klippe den bort hvis du vil ha den helt hvit. Det kan være en tidkrevnede jobb avhengig av motiv, men går egentlig rimelig raskt med litt Photoshop trening. Du kan selvsagt prøve deg med mer lys på bunnen også, men det er lett at motivet også blir lysere hvis du gjør det og da er du (nesten) like langt.

Det vil fortsatt kunne være unøyaktigheter pga lyskilden osv, men en fremgangsmåte som beskrevet burde fungere rimelig bra.

Edit: Er det mye annet lys i rommet bør du være forsiktig så ikke for mye av det lyset treffer motivet, det kan gi litt forksjellig fargebalanse på forskjellige deler av motivet.

Edit2: "gray balance" i andre avsnitt burde (selvsagt) vært "white balance"

Endret av se#
Lenke til kommentar
for å få dette bra så må du ha eget lys til bakgrunnen.

Jeg tror også at løsningen ligger her. Det virker som om fargen på objektene reflekteres over på det hvite. Bildet har et rødt skjær på bildet av de røde støvlene, og et blått på bildet av de blå.

boos

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...