Gå til innhold

Problemer med hvitbalanse

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg forsøker å ta noen produktbilder og har kjøpt inn et Cubelite telt og lamper. Dette skal sørge for at produktene blir tatt på helt hvit bakgrunn og vi slipper å dypetse de i etterkant.

Problemet er at uansett hvordan jeg stiller inn hvitbalansen, så blir ikke bakgrunnen hvit. Jeg har satt hvitbalansen til Kunstlys (Tungsten), auto og manuell uten at det hjelper.

Vil produktet jeg tar bilde av påvirke hvitbalansen og forstyrre slik at det hvite blir mørkere? Det er også dagslys og lysstoffrør i rommet som kan påvirke, men lampene er sterke nok til at det blir "overdøvet".

Alle tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil produktet jeg tar bilde av påvirke hvitbalansen og forstyrre slik at det hvite blir mørkere?

Hvis det ikke er farvestikk er det ikke hvitbalansen som er årsaken - men eksponeringen. Du kan forsøke å overeksponere litt (avhengig av hvor mye mørkere det hvite er). Husk at lysmåleren er kalibrert for normal foto og ikke bilder som er over gjennomsnittet lysere.

Lenke til kommentar

Bruker du et speilrefleks- eller kompaktkamera? Med et speilrefleks så er, som Ingardj sier, problemet løst ved å skyte bildene i RAW, for deretter justere hvitbalansen i etterbehandlingen. Men tar du bilde med kompaktkamera så er du nødt til å predefinere hvitbalansen i det bilde tas for å få optimalt resultat. Min ukvalifiserte anbefaling blir da "prøv og feil-metoden".

EDIT : balanse skrives med én l, balanse skrives med én l, balanse skrives med én l, balanse skrives med én l, balanse skrives med én l, balanse skrives med én l, balanse skrives med én l, balanse skrives med én l, balanse skrives med én l, balanse skrives med én l, balanse skrives med én l, balanse skrives med én l, balanse skrives med én l, balanse skrives med én l, balanse skrives med én l, balanse skrives med én l, balanse skrives med én l, balanse skrives med én l, balanse skrives med én l.

Endret av d0ppler
Lenke til kommentar
Bruker du et speilrefleks- eller kompaktkamera? Med et speilrefleks så er, som Ingardj sier, problemet løst ved å skyte bildene i RAW, for deretter justere hvitbalansen i etterbehandlingen. Men tar du bilde med kompaktkamera så er du nødt til å predefinere hvitbalansen i det bilde tas for å få optimalt resultat. Min ukvalifiserte anbefaling blir da "prøv og feil-metoden".

Jeg bruker et Canon EOS 400D og bildene blir skutt i RAW. Jeg har forsøkt utallige kombinasjoner av eksponering, lukkertid, hvitbalanse auto/manuell.

Problemet er også at når jeg forsøker redigere bildene i etterkant, blir fargene blasse og det hvit blir (selvsagt) utbrent. Jeg legger ved et par eksempler, så tar jeg gjerne i mot tips ift. hvordan redigering bør gjøres best.

Takk

post-21616-1244111964_thumb.jpg

post-21616-1244111973_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt bare å justere blitsen, regner med at den står på manuell. Du bør også kikke på blenderen din, åpne opp litt kanskje? Å få noe hvitt skal være noe av det enkleste som finnes. Det er bare latskap men først og fremst uvitenhet som gjør at man kjører AWB og satser på at man kan skru det riktig i post. Det er så mye annet i post som du bør bruke tid på enn det essensielle som du bør kunne.

Dette skal sørge for at produktene blir tatt på helt hvit bakgrunn

Det er DU som skal sørge for at det blir hvit bakgrunn, teltet gjør lyset mykere, ikke hvitere!

Endret av To be honest
Lenke til kommentar

Har gjort noen flere tester og det viser seg at bilder av mørke produkter (f.eks. svarte sko) gir en helt hvit bakgrunn. Mens lysere produkter (f.eks. beige sko) gir en mørkere bakgrunn. Dette er helt uavhengig av hvilken innstilling jeg bruker på hvitbalansen.

Hvordan kan jeg få kamera til å ikke gjøre en lysmåling av produktet som er i fokus?

Lenke til kommentar
Har gjort noen flere tester og det viser seg at bilder av mørke produkter (f.eks. svarte sko) gir en helt hvit bakgrunn. Mens lysere produkter (f.eks. beige sko) gir en mørkere bakgrunn. Dette er helt uavhengig av hvilken innstilling jeg bruker på hvitbalansen.

Hvordan kan jeg få kamera til å ikke gjøre en lysmåling av produktet som er i fokus?

Sjekk blenderåpning og lukkertid (evt ISO) på bildene av mørke produkter, sett kamera på M og bruk de samme verdiene.

Lenke til kommentar

Bruk full manuell, så får du ingen bruk for lysmåling.

Om produktet er like lyst som bakgrunnen, er det ingenting man kan gjøre på kameraet. Da må du justere belysningen, slik at mer lys treffer bakgrunnen enn produktet.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva som er så vanskelig med å få eksponert riktig når du i utgangspunktet er i fullt kontrollerbare forhold. Du setter kamera på ISO 100, x-sync verdien høyest mulig som sansynligvis er 250 på den modellen, starter med en aperture på rundt 5.6 og tester. Da har du også selvsagt satt kamera på flash WB og blitsene dine på rundt 1/8. Dette burde få deg ganske nærme riktig hvitt. Hvis du overeksponerer så kan du a) flytte blitsene lenger fra teltet b) justere blitsene ned eller c) justere aperture opp et par hakk til kanskje f8. Ikke rør ISO eller shutter. Så sant du ikke blander ambient og flash. Da gjelder andre regler. Glem måling i kamera. Spot, center og evaluate har ingenting å si.

Endret av To be honest
Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke helt hva som er så vanskelig med å få eksponert riktig når du i utgangspunktet er i fullt kontrollerbare forhold. Du setter kamera på ISO 100, x-sync verdien høyest mulig som sansynligvis er 250 på den modellen, starter med en aperture på rundt 5.6 og tester. Da har du også selvsagt satt kamera på flash WB og blitsene dine på rundt 1/8. Dette burde få deg ganske nærme riktig hvitt. Hvis du overeksponerer så kan du a) flytte blitsene lenger fra teltet b) justere blitsene ned eller c) justere aperture opp et par hakk til kanskje f8. Ikke rør ISO eller shutter. Så sant du ikke blander ambient og flash. Da gjelder andre regler. Glem måling i kamera. Spot, center og evaluate har ingenting å si.

Nei, jeg skjønner heller ikke hvorfor det er så vanskelig. Men det er det - i hvertfall for meg.

Jeg bruker ikke blits. Jeg har 4 x 500W lamper stående på utsiden av teltet som lyser på utsiden av teltduken. Inne i teltet er det en hvit duk som dekker hele bakveggen + gulvet. Slik sett har jeg 100% kontroll på omgivelsene.

Jeg bruker ISO 100, EV +1, og F14. Shutter varierer ettersom hvilken F-verdi jeg har. Hvis jeg setter lang shutter og lav F-verdi blir jo bildet bare overeksponert, og det er heller ikke hensikten.

Det kan se ut til at flere har samme utfordring. Se på Brandos.no. Klikk inn på sko som er svart kontra hvite. Se hvordan bakgrunnen blir mørkere ettersom skoene blir lysere. Dette er eksakt samme problem jeg har.

Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg problemet ditt, du prøver å ta bilder i et selvlaget forrurenset lys. Er det lyset noen form for arbeidslamper fra Biltema eller noe? Hvis ja så er de veldig gule og du vil få feil temp. Med slikt lys kan du ihvertfall ikke si at du har kontroll.

For å prøve å hjelpe deg: Ta vekk to av lampene, fjern motivet og juster deg frem kun mot bakgrunnen til den er hvit, når du har spikret bakgrunnen så sett inn motivet/produktet og det skal i teorien være riktig. For å justere bakgrunnen hvit: Prøv deg frem med K(elvin) settingen på kamera, juster den opp og ned til du finner hvitt.

Lykke til

PS! Spar til en blits eller to, ting blir så mye bedre og lettere:)

Lenke til kommentar
Nå skjønner jeg problemet ditt, du prøver å ta bilder i et selvlaget forrurenset lys. Er det lyset noen form for arbeidslamper fra Biltema eller noe? Hvis ja så er de veldig gule og du vil få feil temp. Med slikt lys kan du ihvertfall ikke si at du har kontroll.

For å prøve å hjelpe deg: Ta vekk to av lampene, fjern motivet og juster deg frem kun mot bakgrunnen til den er hvit, når du har spikret bakgrunnen så sett inn motivet/produktet og det skal i teorien være riktig. For å justere bakgrunnen hvit: Prøv deg frem med K(elvin) settingen på kamera, juster den opp og ned til du finner hvitt.

Lykke til

PS! Spar til en blits eller to, ting blir så mye bedre og lettere:)

Jeg har kjøpte dette kittet + et mindre lystelt. Det skal være presis det jeg trenger til dette formålet. Lampene har pærer som skal gi Tungsten lys (3200 Kelvin) - det kan jeg se stemmer ganske bra hvis jeg bruker det på WB kontra manuell.

Hvis du har tips til blits som kan gjøre jobben, så kom gjerne med en link.

Takker

Lenke til kommentar

Problemet er nok ikke hvitbalansen, men det at lysmåleren i kamera ikke fikser dette helt. Hvit bakgrunn og lyst produkt vil få kamera til å undereksponere, dermed vil bakgrunnen bli grå på bildet. Derfor har flere tipset om å stille kamera manuelt og dermed få full kontroll på eksponeringen uansett hvor lyst eller mørkt produktet er.

Lenke til kommentar
Problemet er nok ikke hvitbalansen, men det at lysmåleren i kamera ikke fikser dette helt
Han sier i første post selv at
Problemet er at uansett hvordan jeg stiller inn hvitbalansen, så blir ikke bakgrunnen hvit. Jeg har satt hvitbalansen til Kunstlys (Tungsten), auto og manuell uten at det hjelper.

Og med hensyn til de eksempelbildene han legger ut så er de alt for gule.

Ok, prøv dette: ISO 100, Aperture 8.0 og lukker opp eller ned fra der du er nå til bakgrunnen er helt hvit (gjør disse innstillingene uten produktet) så setter du inn produktet og sjekker. OG som andre sier: BRUK M(anuell) og drit i lysmåleren, stol på deg selv. Hvis du absolutt må bruke måleren så korriger eksponeringen +1 EV eller +1.5

Lenke til kommentar

Dette handler ikke om hvitbalansen. Det du er ute etter er et såkalt high-key fotografi. På disse produktbildene må du da blåse ut bakgrunnen med mye mer lys enn du bruker på objektene.

Prøv dette...still inn det lyset du ønsker på objektene og juster eksponeringen slik at dette stemmer. Deretter belyser du bakgrunnen med mye mye mer lys, kanskje 4-5 EV mer. Da blir det nok hvitt...

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...