bandit Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Testet Mint Live nå... men kom meg ikke på nett, dvs ingen nettverksdrivere?? Åssen fixer jeg det, eller må man rett og slett bruke wifi?? Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Vennligst vær litt mer spesifikk. Er det kablet eller trådløst nett du sliter med? Hvilket/Hvilke nettverkskort har du? Lenke til kommentar
bandit Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 Vennligst vær litt mer spesifikk. Er det kablet eller trådløst nett du sliter med? Hvilket/Hvilke nettverkskort har du? Kablet, har et ALIVENF6G-DVI hovedkort, med et onboard nettverkskort av typen Giga PHY Realtek RTL8211B. Finner ikke Linux drivere verken på ASROCK eller REALTEK sidene. Lenke til kommentar
cmyrland Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Huhei. Skavviseee... kan du fyre opp en terminal, knaste inn "ifconfig" og paste output fra den? Fant en tråd her som snakker om et lignende problem. En annen tråd her snakker om en potensiell løsning, men vi får se hva ifconfigen din sier først Lenke til kommentar
HawP Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Hmm... hvis jeg ikke husker helt feil så har kjerna foreløpig kun 1 driver for gigabit Realtek NIC, rtl8169 (mener jeg å huske modulen heter). Men til gjengjeld fungerer den på litt fler modeller enn "hjelpeteksten" for den skulle tilsi... For å sjekke om kjerna ser ut til å ha gjenkjent kortet ditt kjør "dmesg | grep eth" i terminal (evt. med sudo foran, og selvfølgelig uten "-tegna ). Hvis det du da får indikerer at den har gjenkjent et kort, kan du sjekke om en Realtek driver/modul er lastet: "lsmod | grep rtl" (kan her være at moduler som ikke har noe med nettverkskortet, men inneholder rtl i navnet vises). Vises ingen så kan du forsøke "modprobe rtl8169", hvis da "dmesg | grep eth" indikerer at den fant et kort så bør du ha gode muligheter. Hvis alt hittil ser ut til å være i orden, og "ifconfig" viser et eth0 (vanligvis), men du ikke ser noen ip der, så har den ikke klart å få ip fra DHCP. Viser ikke "ifconfig" noe eth0 så har ikke kortet blitt "startet", og det er vanligvis fordi driver mangler/ikke er lastet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå