Jo Are Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 Hei Jeg er en gutt på 18 år, veier 95 kg og er ca. 183 høy. Jeg har bestemt meg for å gå ned i vekt denne sommeren, kanskje så mye som 20 kg? I den forbindelse trenger jeg litt hjelp med kostholdet, først skal jeg si litt om hva mitt nåværende kosthold består av. Frokost: 2 - 3 brødskiver med brunost, leverpostei, salami eller skinke på. Vann, appelsin juice eller melk til drikke. Lunsj: Ofte samme som frokost, men hender jeg går i kantina å kjøper en grov baguett med ost og skinke med sjokomelk som drikke. Middag: Varierer veldig, men går mye i pannkake, grønnsakssuppe med pølse, fiskegrateng eller fiskekaker med grønnsaker, kotelleter, pølse og mos, kyllingfilet, osv. Spiser ofte ris, poteter og grønsaker til middag. Drikker som oftest vann. Kveldsmat: Stort sett samme som frokost. Mellommåltider: Ofte samme som frokost, men kan også være yoghurt. Spiser også en del godteri til tider. Jeg trener 5 ganger i uka, går idrettsfag så har gym 4 dager i uka og innbandytrening 1 gang i uka. Jeg ser med en gang at jeg kan kutte ut godteriet og kantine besøkene, men trenger hjelp til resten. Det jeg øsnker er et oversiktlig kosthold, som inneholer spesifikt hva og hvor mye jeg kan spise til de forskjellige måltidene. Til lunsj hadde det vært fint med et lettvindt måltid som jeg kan tilbringe om morgenen, altså ikke havregrøt eller liggnende. Har tenkt å trene 3 - 4 ganger i uka nå i sommerferien, jeg har planlagt å gå en times tur de dagene jeg ikke trener. I og med at kostholdet her i huset ikke er så sunt ser jeg med nødt til å kjøpe maten selv, så hadde vært fint om middagen ikke koster mer enn 50 kr per dag. Håper noen kan ta seg bryet med å sette opp et kosthold for meg, takk for hjelp Lenke til kommentar
Grinii Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 JA, dette var ikke lett. Untatt godteriet, sjokolademelka, og en del av middagen, virket dette som et godt kosthold. Og siden du går idrettsfag, er det rart at du veier så mye Men de kiloene dine, er det bare store muskler som gjør deg tung, eller er det overflødige fettlagre>? Men hvis du vil forbrenne fett og kalorier er det ialefall lurt med laaaaaaaaaaaange treningsøkter, i SNAKKETEMPO Jogging mens du kan prate med en venn. Spill mindre PS3!!! Kutt ut godteriet, og spis mye mer grønnsaker ( så det ikke var mye av det under middagen) og hvis du absolut må ha kjøtt til middag, velg lyst. Kylling, kalkun osv. MEN IKKE FRITERS SÅKLART!!! Og ikke pannekaker, ha oliven/solsikke olje i stekepanne i stedenfor smørr. Smør med lite fett på brødskiva. IKKE PANNEKAKER!!! Og spis FISK!!! Så ingen ting av det under middagene dine!! ( fiskegrateng og fiskepinner teller IKKE som et fiskemåldit, fiskepinner fritert, og i fiskegrateng er det nesten ikke fisk)!!!! LYKKE TIL!!! Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 3. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2009 Det som utgjør vekten min er nok en del muskler men også en del overføldig fett, syns også det er rart at jeg veier så mye men har vært litt slapp de siste 3 årene. Spiller faktisk ikke så alt for mye PS3, men sitter MYE på pcen da. Vet det at lange treningsøkter er tingen for meg. Har vurdert å bytte ut smør med olje nder steking, til brødskiver bruker jeg allerede vita hjertgo så er nok sunn nok der En annen ting jeg lurer på er om jeg av g til kan ha grillet pølse til middag, pizza og spise litt godteri til en god film? Et siste spørsmål: er potetmos sunt? Har blitt utrolig glad i det i det siste Lenke til kommentar
WillyWanker Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 er det godt så er det ikke sundt:P men du spiser vist veldig variert og det er bra, fisk, kjøtt, grønnsaker og frukt:) å gå ned i vekt er ikke et problem, spis like variert som du gjør nå, men spis mindre av alt, mindre prosjoner. vist du klarer å holde det forsvinner fettet fort. 20kg på ein sommer er veldig mye:P + vist du har ein del muskler kan 80kg ver ein bra vekt for deg me tanke på høyde. Lenke til kommentar
Erigon Skrevet 3. juni 2009 Del Skrevet 3. juni 2009 (endret) Vet ikke hvor bra det er, men på http://www.lavkarbo.no/ har de en del tanker om kosthold med lite karbohydrater. (sukker, potet, korn, ris) Endret 3. juni 2009 av Erigon Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 er det godt så er det ikke sundt:P men du spiser vist veldig variert og det er bra, fisk, kjøtt, grønnsaker og frukt:) å gå ned i vekt er ikke et problem, spis like variert som du gjør nå, men spis mindre av alt, mindre prosjoner. vist du klarer å holde det forsvinner fettet fort. 20kg på ein sommer er veldig mye:P + vist du har ein del muskler kan 80kg ver ein bra vekt for deg me tanke på høyde. Ja vet at 20 kg er mye på 2 månder, men har det som mål at jeg skal veie 75 - 80 kg før jeg sier meg fornøyd. Kommer jo litt ann på hvor mye muskler jeg finner under fettet også da Men takk for tips Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Spis hva du vil og når du vil. Det eneste du skal tenke på er antall kalorier. Du kan legge deg på 2000 kalorier om dagen og da vil du gå ned 5 kg. på en måned. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 Spis hva du vil og når du vil. Det eneste du skal tenke på er antall kalorier. Du kan legge deg på 2000 kalorier om dagen og da vil du gå ned 5 kg. på en måned. OK, ikke værre den det? Men skal uansett prøve å få et litt sunnerekosthold. Lenke til kommentar
Grinii Skrevet 4. juni 2009 Del Skrevet 4. juni 2009 Og spis skikkelig FISK!!! IKKE sånn dere fritert ferdigfisk( fiskeboller, fiskepinner osv) Og det er fullt muligt å spise grillet pølse/pizza og lit godteri til en god film AV OG TIL!!! som du sier bare det ikke blir en vane! Lykke til. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 4. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2009 Takk for det Har allerede begynt, har spist masse frukt i dag Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Spis hva du vil og når du vil. Det eneste du skal tenke på er antall kalorier. Du kan legge deg på 2000 kalorier om dagen og da vil du gå ned 5 kg. på en måned. OK, ikke værre den det? Men skal uansett prøve å få et litt sunnerekosthold. Noen vil kanskje si at dette er mer enn ille nok hehe. 2000 kalorier vil gjøre at du føler deg sulten ganske ofte og etterhvert vil du spørre om forslag til mat som metter skikkelig og lenge. Hvis du vil ha enda raskere resultat kan du gå ned til 1500 kalorier om dagen, men husk at du trener ganske mye og at du på ingen måte må gå under 1000 kalorier om dagen. Det kan få alvorlige konsekvenser i det lange løp. Jeg spiser fem måltider om dagen. Lunsj - mellommåltid - middag - mellommåltid - kveldsmat. Mellommåltidene er et eple eller noe annet veldig kalorifattig. Lunsj og kveld er tre ekstra grove brødskiver med noe lett pålegg som leverpostei, makrell i tomat, skinke, lett servelat osv. med masse grønnsaker på som tomat, agurk, paprika osv. De tre brødskivene med pålegg blir ca. 450 - 500 kalorier. I tillegg skal man ha middag og da er lyst kjøtt tingen. Pasta, ris, lyst kjøtt, masse salat og grønnsaker osv. Klarer du deg med dette vil du gå ned javnt og trutt over de månedene du holder på. Lykke til. Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 5. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2009 Takk for tips Men tror ikke kalori telling er noe for meg Jeg skal endre kostholdet mitt til et sunnere et, spise mer frukt og grønt, gå fra fett stekesmør til raps og solsikkeolje, spise mer fisk og kylling, spise mindre, og bare snop på lørdager. Samt at jeg skal trene 3 - 4 dager i uka da. Tror dette skal gå bra Lenke til kommentar
Grinii Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Takk for det Har allerede begynt, har spist masse frukt i dag FLOTT!!! Lenke til kommentar
Grinii Skrevet 5. juni 2009 Del Skrevet 5. juni 2009 Tror også at dette skal bli bra!! Hold oss oppdatert så vi vet hvordandet går, og så vi kan hjelpe deg når det blir litt i tøffeste laget!! Lenke til kommentar
Jo Are Skrevet 6. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2009 Tror også at dette skal bli bra!! Hold oss oppdatert så vi vet hvordandet går, og så vi kan hjelpe deg når det blir litt i tøffeste laget!! Skal gjøre det, takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå