Gå til innhold

Få bedre kondis?

Anbefalte innlegg

Driver med et prosjekt for å få bedre kondis for tida.

Eneste problemet er at jeg ikke har mye tid.

Nå bruker jeg racersykkel og sykler 1 time+, 4 ganger i uka. Dette er tiden jeg har og sykler da ganske høy intensitet.

Er det noen som har noe innvendinger på dette? Burde jeg sykle intervaller kanskje eller? Kanskje litt av hver?

På kostholdsiden prøver jeg å kjøre det litt sunt, men det er ikke lett.

Blir mye brødmat til vanlig og middagen prøver jeg å gjøre sunn med f.eks pasta, kylling og grønnsaker.

Noen som har noen tips til trening og kosthold.

Dette er ikke for å få muskler eller noe, kun kondis og kanskje litt vektminskning (ikke så viktig, men kommer vel som en del av treningen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trikset med å få bedre utholdenhet er å begynne lett, men gradvis øke belastningen og treningen. Altså: hvis du nylig har begynt å sykle skal du begynne lett og ikke sykle for langt og fort, men i et jevnt tempo og sykle f.eks 3-4km. Etter hvert kan du øke med 1 eller 2km i uken og sykle jevnt, men i et fortere tempo og lengre.

Kosthold er den andre nøkkelen til bedre utholdenhet og mer ytelse av treningen. Jo sunnere og bedre du spiser, jo mer får du ut av treningen! Du bør spise mange ganger om dagen, men lite. Det skal ikke gå mer enn 3 timer mellom hver gang du spiser, men for all del - spis noe sunt! Kylling og salat er flott :) Dessuten bør du drikke i overkant av 2 liter vann hver dag, da du trenger ekstra mye vann både før, under og etter treningen!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Legg sykkelen i skuret og snør på deg løpeskoene, løping er mer belastende for kroppen enn sykling. Finn deg en bakke og spurt (Kan være lurt å løpe til å begynne med) opp i 10-20 sekunder, gå/småjogg rolig ned til utgangspunktet før du spurter opp igjen. Gjenta dette 5-10 ganger (kommer an på hvilken form du er i). Gjør dette 3 ganger i uken :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...